پیدا شدن اسکلت چند انسان در رستم آباد


پیدا شدن اسکلت چند انسان در رستم آباد

رکنا: در کاوش های محوطه باستانی شهران رستم‌آباد چند گور همراه با چند شی قیمتی کشف شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این مجموعه گور با توجه به آثار یافت شده مربوط به عصر آهن و حدود سه هزار سال قدمت دارند.

ولی جهانی افزود: محدوده‌ای که گور‌ها در آن کشف شده در بزرگ راه رشت ـ تهران در حاشیه شرقی دشت رستم آباد است که به علت اجرای طرح عمرانی در خطر تخریب بود و تیمی از باستان شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه در این کاوش‌ها آثار چند گور کشف شد که کامل‌ترین آن‌ها اسکلت انسانی است که با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دفن شد، گفت: این اسکلت مربوط به مردی حدود ۴۰ ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی متر است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: با توجه به اهمیت این یافته قرار است گور و یافته‌های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

ولی جهانی گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی به زودی این محوطه به شیوه گرمالیان یا مشخص کردن قدمت دقیق توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ گذاری می‌شود.

وی افزود: علاوه بر گور‌های عصر آهن، تعدادی ابزار و دست تراش سنگی در عمق‌های پایین‌تر کشف شد که بر اساس بررسی‌های اولیه متخصصان موزه ملی ایران مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه میراث فرهنگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...