اسنادی از فعالیت «ربات‌های برانداز» علیه ایران در توئیتر+تصاویر


اسنادی از فعالیت «ربات‌های برانداز» علیه ایران در توئیتر+تصاویر

برر سی 5500 پیام توئیتری که با یک هشتگ خاص علیه ایران منتشر شده‌اند نشان می‌دهد حساب‌های کاربری منتشر کننده این پیام‌‌ها احتمالاً توسط ربات‌ها هدایت می‌شوند.

خبرگزاری فارس: نتایج یک تحقیق که بر اساس بررسی الگوی فعالیت برخی از حساب‌های کاربری حامی براندازی نظام ایران انجام شده نشان می‌دهد عمده این حساب‌های کاربری توسط ربات‌های توئیتری اداره می‌شوند.

«ربات‌‌ توئیتر»، نوعی نرم‌افزار است که کنترل حساب‌های کاربری را در دست می‌گیرد و به صورت خودکار اقدام به انتشار پیام در توئیتر، بازنشر آنها، دنبال کردن، لغو دنبال کردن و ارسال پیام‌های مستقیم برای حساب‌های دیگر می‌کند.

«جیاف گولبرگ»، از کاربران فعال در توئیتر با انجام یک تحقیق مشخص کرده الگوی فعالیت کاربرانی که در روزهای گذشته با هشتگ #WeSupportPolandSummit (از نشست لهستان حمایت می‌کنیم) پیام منتشر کرده‌اند شباهت بیشتری به فعالیت ربات دارد تا انسان.

اسنادی از فعالیت «ربات‌های برانداز» علیه ایران در توئیتر+تصاویر

گولبرگ در یک رشته توئیت نوشته ۵۵۰۰ پیام جدید که با این هشتگ توئیت کرده‌اند را انتخاب کرده است. ۶۳۰۰ حساب کاربری این پیام‌ها را توئیت و یا بازتوئیت کرده‌اند یا اینکه در این توئیت‌ها مورد خطاب قرار گرفته‌اند. او نوشته است: «آشکار است که با این هشتگ، دارد بازی می‌شود.»

اسنادی از فعالیت «ربات‌های برانداز» علیه ایران در توئیتر+تصاویر

او سپس فهرستی منتشر کرده و نوشته هنگامی که این حساب‌های کاربری بررسی می‌شوند، برخی از آنها هستند که بیش از ۵۰۰ بار به نام آنها برمی‌خوریم. این الگو، اولین نشانه‌ای است که مشخص می‌کند احتمالاً فعالیت این حساب‌های کاربری توسط ماشین اداره می‌شود و نه انسان.

اسنادی از فعالیت «ربات‌های برانداز» علیه ایران در توئیتر+تصاویر

ضمن آنکه، بسیاری از این حساب‌های کاربری هستند که به طور متوسط بیش از ۱۰۰ توئیت در روز منتشر کرده‌اند. این میزان از فعالیت نیز احتمال ماشینی بودن فعالیت این حساب‌های کاربری را تقویت می‌کند.

برخی گزارش‌ها و اظهارنظرها در گذشته نیز به نقش ربات‌های توئیتری در تبلیغ علیه ایران در فضای مجازی اشاره کرده‌اند. شبکه خبری الجزیره اخیراً در گزارشی، ضمن مصاحبه با تحلیل‌گران سیاسی و عناصر جدا شده از گروهک تروریستی منافقین، به پشت پرده راه افتادن طوفان‌های توئیتری و ترند شدن هشتگ‌های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

«مارک آونز» استاد دانشگاه «اِگزتر» انگلیس پس از بررسی نحوه عملکرد حساب‌های توئیتری به الجزیره گفت: «اکثر حساب‌هایی که هشتگ‌های #ایران_را_آزاد_کنید و #تغییر_رژیم_ایران را از اواخر دسامبر (اوایل دی ۹۶) تا مِِی توئیت می‌کردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این بدان معناست که استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، نشان‌دهنده این است که آنها توسط ربات‌ها توئیت می‌شوند.»

برخی از اعضای جداشده از گروهک تروریستی منافقین تأیید می‌کنند که این گروهک برنامه‌هایی برای دامن زدن به تبلیغات علیه ایران داشته است.

«حسن شهبازی» یکی از اعضای جداشده از منافقین گفت: «برای فعال شدن هشتگ‌ها، به ما گفته می‌شد که دقیقا روی چه هشتگی کار کنیم. کار ما این بود که با جستجوی ویدئوهای اعتراضات و نشر وبازنشر آنها، کامنت‌های خودمان را در ذیل همان ویدئوها پخش کنیم.»

وی در ادامه گفته: «ما به صورت روزانه، دستورالعمل‌هایی برای تمرکز بر روی مسائل جاری ایران دریافت می‌کردیم، مسائلی مانند بالا رفتن قیمت‌ها، بیکاری و فقر. ما باید با استفاده از توئیتر، توجه جهانیان را به این مسائل جلب می‌کردیم و به هر طریقی، جمهوری اسلامی را مقصر نشان می‌دادیم. این وظیفه روزانه ما در فضای مجازی بود.»

توئیتر تا کنون اقدامی برای حذف ربات‌هایی که در حال انتشار پیام علیه ایران هستند، نکرده است. این شرکت در عوض در ماه‌های گذشته در چند نوبت حساب‌های کاربری برخی از ایرانی‌ها را به اتهام مرتبط بودن با نهادهای حکومتی ایران حذف کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند برخی از اکانت‌های حذف شده تنها پیام‌هایی در حمایت از توافق هسته‌ای برجام منتشر کرده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نخستین واریزی برای نوسازی ناوگان ریلی از محل "استجازه نفت" انجام شد