نقش حافظه جهانی در حفظ میراث


نقش حافظه جهانی در حفظ میراث

بندرعباس - ایرنا - حفظ و نگاهداشت اسناد تاریخی به جامانده از گذشتگان و همچنین آثار و مناطر طبیعی و بکر یک وظیفه ملی و حتی مسوولیت همگانی امروز ما در برابر نسل های آینده است.

به گزارش ایرنا، این آثار میراثی برای آیندگان محسوب می شود که اکنون بین ما حضور ندارد و تنها بوسیله مطالعه آنها می توانند به نحوه زندگی، افکار، اندیشه ، احساس ها و اعقاید و آداب و رسوم این عصر پی ببرند.
امروز هر سند و مدرکی که شاید از نظر ما بی ارزش باشد فردا اهمیت و ارزش خاصی برای پیدا می کند که گوشه از واقعیت ها و رخدادها را برای مورخان و آیندگان روشن می سازد.
یکی از راههای حفظ این اسناد آموزش نیروی انسانی ازطریق کارگاههای آموزشی برای شناخت بهتر و همچنین جمع آوری و نگهداری آن در آرشیو برای استفاده و بهره برداری در سالهای آینده است.
درهمین راستا مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور کارگاه آموزشی 2 روزه حافظه جهانی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با هدف افزایش اطلاعات افراد از اسناد و میراث ارزشمند و شرایط ثبت آنها در حافظه جهانی در بندرعباس برگزار کرد.
دراین کارگاه که با استقبال کارشناسان حوزه های مختلف اداری هرمزگان روبرو شد موضوع های مختلف آموزشی درباره اهمیت نقش و اهمیت حافظه جهانی برای حفظ و نگهداری اسناد آموزش داده شد که بهتر بتوانند دربرابر این مسوولیت کوشا باشند.

** اداره ها باید اسناد خود را به مرکز اسناد تحویل دهند
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور دراین زمینه اظهار داشت: اداره های دولتی مکلف اند پرونده ها و اسنادی که نیاز به نگهداری ندارد به این اداره کل ارسال کنند.
معصومه رفیع پور افزود: این سندها جزئی از تاریخ کشور هستند که باید از نابوده آنها جلوگیری کرده و به نسل های بعدی منتقل شوند.
وی در خصوص اسناد در اختیار مردم هم گفت: افراد به دلیل آگاهی نداشتن با اهمیت این اسناد، آنها را در شرایط ناصحیح و در صندوقچه های خانوادگی و جاهای دیگر نگهداری می کنند.
مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور اضافه کرد: این کار باعث تخریب و نابودی اسناد با ارزش می شود که برای جلوگیری از چنین رویدادی تقاضا داریم افراد اسناد خود را برای نگهداری به صورت امانی، فروش و یا اهدا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بسپارند.
رفیع پور اشاره کرد: 2 میلیون برگ سند از هرمزگان در اداره کل جنوب شرق سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق نگهداری می شود و 250 میلیون برگ سند امحا و درآمد آن به حساب خزانه وایز شده است.
وی ادامه داد: سه میلیون برگ سند دیگر در ماه های آینده به این اداره کل تحویل می شود و اسناد برخی اداره ها که هنوز تعیین تکلیف نشده اند در ماه های آینده تعیین تکلیف می شود.

** هر سندی ارزش نگهداری دارد
متخصص نسخ خطی، استاد دانشگاه تهران و عضو کمیت ملی حافظه جهانی هم گفت: هر سندی به دلیل بیان کردن موضوع و مساله خاصی دارای اهمیت و ارزش خاص و بی نظیری است و هیچ سندی را بدون مطالعه و تحقیق نمی توان امحا کرد.
فریبا افکاری ادامه داد: اسناد از حیث کتاب شناسی، تقویم، نسخه شناسی، اصالت و صحت مورد اعتبار سنجی قرار می گیرند تا تقلبی نبوده و دچار تحریف نشده باشند و بتوان آنها در آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری کرد.
وی بیان کرد: مجموعه و اسناد فراوانی اعم از مبادله نامه ها، عقد نامه ها، نامه ها، عکس ها و اسناد خرید و فروش و غیره در دست مردم است که سندیت و قابلیت نگهداری برای نسل های آینده و حتی ثبت در حافظه جهانی را دارند، این اسناد گاهی حاوی اطلاعات گرانبهایی درباره تاریخ محلی و یک روستا هستند.
عضو کمیت ملی حافظه جهانی اضافه کرد: نسخ و کتاب های تاریخ محلی که بوسیله نویسندگان محلی نوشته شده، عکس های اماکن و افراد بسیار حایز اهمیت هستند زیرا شاید نتوان اطلاعات آنها را در جای دیگری یافت که آنها را باید گردآوری و نگهداری کرد.
متخصص نسخ خطی افزود: مردم برای حفظ اسناد و نسخ خطی در اختیار خود باید آنها را از رطوبت، گرما، نور خورشید محافظت کرده و از چسب شیمیایی برای چسباندن سندهای پاره شده استفاده نکنند.
افکاری گفت: در صورتی که کتاب خطی یا سند چند برگه است و یا سندهای کاغذی بر روی هم قرار گرفته اند پس از گذشت مدتی باید آنها را ورق زد.
وی اشاره کرد: بهترین کار دادن این اسناد به متخصصان و نسخه شناسان برای مرمت و تهیه نسخه الکترونیک است.

** هر اثر دارای ارزش خاص ملی باشد
کتابدار مرجع و مسوول بخش خطی کتابخانه تخصصی وزارت خارجه و عضو گروه کارشناسی کمیته ملی حافظه جهانی هم اظهار داشت: اثری که برای ثبت در حافظه جهانی پیشنهاد می شود باید دارای ویژگی خاصی از نظر ملی باشد.
مژده محمدی اظهار داشت: ایرانیان علاقه بیشتری به انتقال سینه به سینه داشته ها و دانسته های خود دارند که اگر این ها مکتوب کنند گنجینه های بسیار ارزشمندی بدست خواهد آمد.

** ثبت جنگل های هیرکانی در میراث طبیعی یونسکو
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر کمیته ملی حافظه جهانی گفت: ایران حدود 70 اثر خود را در فهرست های گوناگون یونسکو به ثبت رسانده است.
فرهاد نظری اظهار داشت: 22 اثر فرهنگی از سال 1978 تا کنون در میراث جهانی، یک میراث طبیعی ارزشمند (بیابان لوت)، 10 اثر در حافظه جهانی، پنج اثر در فهرست منطقه ای و 13 اثر در فهرست جهانی ناملموس بشری یونسکو از ایران به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: امید می رود سال آینده میاث طبیعی ارزشمند جنگل های هیرکانی در میراث طبیعی یونسکو ثبت شود که این به جهانیان نشان می دهد ایران دارای گرم ترین نقطه و یکی از پر باران ترین جنگل های جهان است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار امیدواری کرد: در سال های آینده غارهای نمکی کشور با محوریت غار نمکی قشم برای ثبت به یونسکو معرفی شود.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: راه یافتن آثار ثبت شده در این فهرست ها به متون درسی دانش آموزان برای آشنا ساختن آنان با ارزش های هویتی و فرهنگی این میراث دارای اهمیت است.
وی ابراز داشت: پاسداری از میراث فرهنگی وظیفه مهمی بوده که بر دوش همگان قرار گرفته است و تک تک افراد باید نسبت به این موضوع ها حساس باشند.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرمزگان یکی از منحصر به فرد ترین استان های کشور از نظر فرهنگی، تاریخی و اقتصادی محسوب می شود و شاید بتوان آنرا تاج ایران نامید.
نظری افزود: بندر تاریخی کنگ یک منظر زنده فرهنگی با طراوات و با ارزشی است که می تواند الگوی سایر شهرها برای حفظ و احیا بافت های تاریخی باشد.
وی یاد آور شد: اینکه کشوری آثاری مثل کلیات عبید زاکانی یا نسخ خطی فارسی را در حافظه جهانی ثبت کند به معنای ثبت هویت آن اثر نیست.
وی ادامه داد: بلکه نسخه منحصر به فردی از کتاب کلیات عبید زاکانی یا نسخه های خطی فارسی در آن کشور وجود داشته و در حافظه جهانی به ثبت رسیده است.

**نیازمند عمومی سازی مفهوم حافظه جهانی هستیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: برای حفظ میراث گذشتگان و بهره گیری از تجربه آنان نیازمند آگاهی سازی و عمومی سازی مفهوم حافظه جهانی هستیم.
بهروز اکرمی اظهار داشت: چنانچه از حافظه جهانی و تجربه پیشینیان بهره گیریم موفق تر خواهیم شد.
وی ادامه داد: زمانی که حافظه جهانی را تقویت کنیم انسان ها با بهره گیری از آن اشتباه های گذشته را تکرار نخواهند کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان بیان داشت: امروزه حوادثی در گوشه و کنار جهان رخ می دهد که نشان دهنده تکرار شدن تاریخ به دلیل استفاده نکردن از حافظه جهانی است.
اکرمی اضافه کرد: موظفیم از میراث، فرهنگ، پیشینه و تمدن خود حفاظت کنیم ولی آمارها نشان می دهد این موضوع را چندان جدی نگرفته ایم، هر ایرانی باید از خود بپرسد چه کاری برای این مساله می تواند انجام دهد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هرمزگان اشاره کرد: 14 جزیره از 17 جزیره کشور در این استان واقع شده و نام خلیج فارس به عنوان هویت ایران با نام این استان گره خورده است.
اکرمی گفت: 400 نقشه خلیج فارس در حافظه جهانی ثبت شده و باید در برابر افراد بی سواد با سبقه سیاسی که درصدد تحریف نام این آبراه راهبردی هستند از هویت ایرانی دفاع کرده و اجازه چنین کاری ندهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود: باید برای خود نقش ملی و جهانی تعریف کرده و تاریخچه و پیشنیه هر کدام از جزایر خلیج فارس را ثبت و ضبط کنیم و بدانیم اسناد متعلق به نسل کنونی و نسل های آینده است.

** اسناد باقی مانده برای آیندگان حفظ کنیم
مدیرکل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان هم گفت: اسناد باقی مانده از گذشته میراثی هستند که از گذشتگان باقی مانده و باید آنها را حفظ کرد.
منضور اخلاقی پور اضافه افزود: بسیاری از آداب و رسوم در گذر زمان از بین رفته یا تغییر کرده که آثار آنها را در سندهای باقی مانده از گذشته می توان یافت.
وی ادامه داد: یکی از اسناد که می توانست به پژوهشگران کمک کند برنامه های ضبط شده دیداری و شنیداری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس بود.
وی تصریح کرد: مرکز خلیج فارس در نیمه دوم سال 1347 گشایش یافت و برنامه های آرشیوی زیادی در آن نگهداری می شد.
وی اظهار داشت: اسناد بصری و سمعی بصری موجود در آرشیو صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در اوایل دهه 80 به دلیل انتقال از آرشیو این مرکز به انبار و نگهداری در شرایط نامساعد از بین رفت.
3219 /6048

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید