تنور گردشگری زمستانی با سرمای چهارمحال و بختیاری گرم شد


تنور گردشگری زمستانی با سرمای چهارمحال و بختیاری گرم شد

شهرکرد- ایرنا - بارش های اخیر در چهارمحال و بختیاری باعث رونق گردشگری زمستانی و ورزش های زمستانی در این استان پس از یک دهه شده است به گونه ای که تنور گردشگری در این فصل داغ شد.

به گزارش ایرنا، نباریدن برف در چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر ، گردشگری فصل سرد استان را به خواب زمستانی برده بود و خبری از گردشگری در این فصل در استان نبود.
گردشگری زمستانی یکی از گونه های گردشگری فصلی در ایران است که برخلاف فصل های دیگر این نوع گردشگری در زمستان درآمدزایی بیشتری دارد.
یکی از مهمترین مولفه های گردشگری زمستان ، وجود برف، یخچال های طبیعی و دائمی، هتل های دسترسی ، پیست اسکی ، جت اسکی ، اسکی آلپاین و اسکی عمومی است.
کارشناسان عقیده دارند ، توسعه گردشگری زمستانی در مناطق کوهستانی ، علاوه بر افزایش تقاضا برای بهره مندی از ظرفیت طبیعت ، به در آمدزایی و اشتغال فصلی نیز کمک می کند.
بر این اساس، گردشگری زمستان به دلیل شرایط خاصی که دارد و گرایش عمومی به آن بیشتر است برای صاحبان این صنعت درآمد بیشتری نسبت به سایر فصل ها دارد.
در گونه شناسی گردشگری ، یکی از 4 گونه مهم گردشگری در جهان را گردشگری زمستانی بیان می کنند چرا که این نوع گردشگری علاوه بر عمومیت مهمترین نوع گردشگری تجاری نیز محسوب می شود.
کارشناسان در خصوص اهمیت گردشگری زمستانی معتقدند که ' کشور چین هر ساله با برگزاری جشنواره یخی هاربن و کره جنوبی با برگزاری جشنواره ماهیگیری روی رودخانه های یخی توانسته اند به عنوان مقاصدی در آسیا شناخته شوند اما در منطقه خاورمیانه هنوز مقصد گردشگری مناسبی به صنعت گردشگری زمستانی دهکده جهانی معرفی نشده حال آنکه کشورمان دارای بهترین شرایط آب و هوایی است'.
به عقیده ، پریسا طاهرزاده کارشناس ارشد مطالعات گردشگری ' ورزش های زمستانی از خصیصه های صنعت توریسم زمستانی در هر منطقه مستعد است و تجمع صدها هزار گردشگر زمستانی در مناطق مساعد باعث رونق گردشگری این منطقه در فصول دیگر سال نیز خواهد شد چون بدون تردید این مناطق در فصل گرم سال نیز به عنوان مناطق ییلاقی بسیار زیبایی خواهند بود که می تواند به عنوان جاذبه ای کاملا بکر برای گردشگران از آن استفاده شود'.
از سوی دیگر ، در پژوهشی که دکتر علی خاکساری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و مریم عباسی دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای این دانشگاه در مقاله ای تحت عنوان ' شناسایی پتانسیل های گردشگری کوهرنگ و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه ' داشته اند به نکات قابل تاملی در این حوزه پرداخته اند.
در این مقاله در ویژگی پیست اسکی چلگرد آمده است که ' پیست اسکی در شهر چلگرد و دامنه کوه کارکنان متر ودو محدوده تفکیک شده جهت استفاده 800با شیب مناسب وطول گردشگران همراه با سیستم بالابر، از مشهورترین پیست های ناحیه زاگرس است.
انباشت حجم فوق العاده برف، راه دسترسی مناسب، قرار گرفتن در منطقه مستعد توریستی کوهرنگ و نیز هوای آفتابی و آرامش اکثر روزهای فصل زمستان، از دلایل انتخاب این پیست نزد ورزشکاران و گردشگران است'.
همین ویژگی باعث شده است با بارش برف اخیر تنور گردشگری زمستان در کوهرنگ دوباره داغ شود و مانند گذشته که جشنواره های برفی و یخی سهمی عمده در جذب گردشگری زمستان داشته باشند، دوباره نام این شهرستان بر سر زبان ها بیفتد.
نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان ، کوهرنگ ، کیار و دهستان دستگرد می گوید : بارش های اخیر برف باعث رونق گردشگری دوباره در کوهرنگ شده است.
علی کاظمی باباحیدری در گفت وگو با ایرنا افزود : سالهای گذشته به دلیل وجود خشکسالی و نبودن برف ، پیست اسکی چلگرد تعطیل شد و این تعطیلی باعث کاهش گردشگران زمستانی شده بود.
زمانی پیست چلگرد چهارمحال و بختیاری از آذرماه کم کم به استقبال مردم می رفت و دی ماه و بهمن اوج اسکی بازی در این پیست بود. اما چند سال اخیر از برف و بارندگی خبری نبود و پیست اسکی و خاطرات زمین خوردن اسکی بازان و مردم تنها در سکوتی بلند به اندازه کوه باقی مانده است.
پیست اسکی چلگرد با طول 800 متر و شیب ملایم 20 درصد و امکاناتی مانند بالابر، برف کوب و سه پیست مجزا برای خانم ها، آقایان و خانوادگی، هتل و مهمانپذیر از مناسب ترین پیست های اسکی در زاگرس مرکزی است.
دسترسی به این پیست از طریق جاده های ارتباطی شهرستان کوهرنگ امکان پذیر است به همین دلیل با استقبال گسترده مردم همراه می شود.
پیست اسکی چلگرد در 90کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری در ایام تعطیل زمستان پذیرای جمعیت قابل توجهی از ورزشکاران و گردشگران از نقاط مختلف کشور خواهد بود.
با این اوصاف اکنون یکی از رشته هایی که در چهارمحال و بختیاری قهرمان پرور بوده است و برای مدتی تعطیل شد رشته اسکی بود که علاقه مندان فراوانی نیز دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از سال 1386 تاکنون با پدیده خشکسالی مواجه و دچار کمبود بارش، کاهش منابع آب و افت سفره های زیرزمینی شده است.
چهارمحال و بختیاری حدود 50اسکی باز حرفه ای دارد که در فصل زمستان این ورزشکاران فعالیت حرفه ای خود را دنبال می کنند.
گزارش از محمود رئیسی
2097

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...