پرتاب ماهواره برایرانی، درایت سیاسی وشهروند – دیپلمات بودن


ماهواره بر سیمرغ پس از مدت ها تلاش نخبگان، اندیشمندان و با اتکا به توان علمی و دانشگاهی کشور، همان که همواره در مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته در ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه بارها از افراد و شخصیت های به ویژه منتقد توان و ظرفیت های درون زای داخلی شنیده شده است، به فضا پرتاب شد تا ماهواره 'پیام' ساخت دانشمندان بزرگ و شجاع کشور و به طور خاص...

پرتاب ماهواره برایرانی، درایت سیاسی وشهروند – دیپلمات بودن

ماهواره بر سیمرغ پس از مدت ها تلاش نخبگان، اندیشمندان و با اتکا به توان علمی و دانشگاهی کشور، همان که همواره در مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته در ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه بارها از افراد و شخصیت های به ویژه منتقد توان و ظرفیت های درون زای داخلی شنیده شده است، به فضا پرتاب شد تا ماهواره 'پیام' ساخت دانشمندان بزرگ و شجاع کشور و به طور خاص فرهیختگان و اساتید و دانشجویان در دانشگاه امیر کبیر را در مدار قرار دهد.

ماهواره بر سیمرغ پس از مدت ها تلاش نخبگان، اندیشمندان و با اتکا به توان علمی و دانشگاهی کشور، همان که همواره در مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته در ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه بارها از افراد و شخصیت های به ویژه منتقد توان و ظرفیت های درون زای داخلی شنیده شده است، به فضا پرتاب شد تا ماهواره 'پیام' ساخت دانشمندان بزرگ و شجاع کشور و به طور خاص فرهیختگان و اساتید و دانشجویان در دانشگاه امیر کبیر را در مدار قرار دهد.

اما خبر کوتاه بود، ' پیام در مدار قرار نگرفت'
هرچند یک سویه این خبر البته ناراحت کننده بود. با این حال نباید فراموش کرد که این مسیر برای تمامی کشورهایی که گام در توسعه و پیشرفت گذارده اند، طبیعی است.در واقع یا نباید به بهانه اتکاء به قدرت های دیگر پای در این مسیر گذارد و همواره بر مدار استفاده از دیگران دور زد و یا باید به توانمندیهای جوانان کشور اتکا نمود و بارها طعم عدم موفقیت را چشید تا بتوان به پیروزی بزرگ دست یافت. از همین فراز و فرودهاست که امروز در عرصه های مختلف از جمله صنایع فضایی جایگاهی برای خود کسب کرده ایم و در فناوری ماهواره بر نیز در ردیف 5 کشور دارای این فناوری قرار داریم .

اما سویه دیگر این خبر بلوغ سیاسی و درایتی است که در فضای سیاسی و اجتماعی بروز کرد و چنین رفتاری به ویژه در روزهای خطیر و حساس کشور انتظاری بحق است.
پیام های تبریک مقامات عالی کشور برای آزمون این گام بزرگ، تاکید بر عزم جزم کشور بر ادامه این مسیر، اعتماد به توان داخلی و ظرفیت دانشمندان و به ویژه جوانان توانمند، لبخند وزیر جوان دولت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید بر ساخت مجدد با تجربیات به دست آمده در نامه سازندگان به رئیس جمهور، حمایت بسیاری از اندیشمندان و نخبگان از موفقیت به دست آمده در آزمایش های اولیه و ... که همه و همه نه تنها طعم تلخ عدم موفقیت را به شیرینی مبدل کرد، بلکه نشان داد سطح تحمل و درایت سیاسی در کشور عامل موثری در ایجاد وحدت و همراهی مسئولین و در نتیجه همدلی عمومی جامعه خواهد بود و عدم موفقیت را عاملی برای پیروزی خواهد کرد.

البته برخی هم بر طبل ناامیدی کوبیدند اما با جستجویی هر چند کوتاه می توان دریافت که کشورهای دارای توان چندین ساله فضایی و توسعه یافته، بارها و بارها طعم شکست را چشیده اند. کم نبودند کشورهایی که به دلیل نقص فنی، لغو برنامه داشته اند، یا به فاصله کوتاهی از پرتاب ، ماهواره اعزامی منفجر شده است، اما امیدوارانه ادامه دادند و می دهند.

به خاطر داشته باشیم که نگاه ملی، همراهی ملی و ترجیح منافع ملی بر منافع فردی برای تک تک افراد، رسانه ها ، فضای مجازی و مسئولان ضرورتی انکار ناپذیر بوده و هر کسی باید خود را یک شهروند – دیپلمات بداند که رفتار و عمل او می تواند در عرصه داخلی و بین المللی بر فرایند کلان و امروز و آینده تاثیر گذار باشد.
همین چند ماه قبل بود که در ژاپن علیرغم توسعه ای که دراین زمینه به دست آورده و انتقال تکنولوژی به دیگر کشورها را انجام می دهد و نمونه ان را می توان در فناوری خلیفه ست امارات با همکاری ژاپن نیز مشاهده کرد، ماهواره بری را آزمون کرد که با فاصله چند ثانیه از پرتاب و چند متری زمین در همان محل سکوی پرتاب منفجر شد و نمونه های دیگری در آمریکا و اروپا کم نیست.

ژاپن بارها و بارها طعم تلخ شکست را چشیده اما هیچ گاه متوقف نشده و با این شکست ها سکوی پرتابی برای رشد و توسعه خود ساخته، به طوری که امروز در ردیف کشورهای بزرگ توسعه یافته و صاحب تکنولوژی و علوم پیشرفته در جهان قرار دارد، کشوری که هم در عدم موفقیت و هم در پیروزی، همراهی و همدلی منحصر به فردی را در عرصه ملی به نمایش گذارده و می گذارد، می تواند نمونه بسیار مناسبی در قاره آسیا بلکه در عرصه بین المللی تلقی گردد.

در واقع علیرغم آن که تعداد محدودی از کشورها ظرفیت و توانایی پرتاب‌های فضایی را دارند و حتی در مواردی شرکت‌های خصوصی نیز به این فعالیت مبادرت می نمایند اما با وجود تحریم و عدم همکاری هایی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به آن اشاره کرد، کماکان ارتقاء توانمندی های ایران با حساسیت های ویژه دنبال می گردد. در چنین شرایطی ارسال پیام همراهی از سوی مقامات وعزم جزم کشور برای ادامه مسیر نشانه بسیار مثبتی و امیدوار کننده ای است . به خاطر داشته باشیم در سختیها و گشایش ها آن چه منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی است همانا همدلی، همراهی و مدارا در تمامی زمینه هاست.

امید است رسانه ها و بویژه در فضای مجازی به چنان بلوغی دست یابند که نه تنها در عرصه فناوری که در تمامی حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، همچون یک شهروند – دیپلمات، پیام های موفقیت و یا عدم موفقیت را در راستای نگاه ملی، منافع جمعی، بزرگی ایران و تبدیل عدم موفقیت به پیروزی دنبال کنند و بنگارند.
به دست اندرکاران، اندیشمندان، اساتید، دانشجویان جوان و به ویژه دانشگاه و دانشگاهیان این اقدام و ایجاد ظرفیت را تبریک گفته، برای آنان در گام های بعدی آرزوی موفقیت می نمایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری