سعودی ها مرتکب بیشترین موارد نقض حقوق بشر شده است


سعودی ها مرتکب بیشترین موارد نقض حقوق بشر شده است

مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «شرایط در یمن پیچیده است، بزرگترین قاتل مردم یمن، ائتلافی است که عربستان سعودی فرماندهی آن را به عهده دارد

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: عربستان سعودی و ولیعهد این کشور پس از کشته شدن جمال خاشقجی نویسنده و روزنامه نگار سعودی، اینک خود را در مقابل بررسی های دقیق موضوعات حقوق بشری یافته اند و رژیم سعودی مرتکب بیشترین موارد نقض حقوق بشر شده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی؛ سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش سالیانه خود اعلام کرد: در سال 2018 عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد این کشور با بررسی های دقیق موضوعات حقوق بشری مواجه شدند. بررسی دقیق این مسئله پس از کشته شدن جمال خاشقجی صورت گرفته است. این بررسی ها همچنین حملات هوایی جنگنده های ائتلاف سعودی علیه یمن و سرکوب مخالفان رژیم سعودی را شامل می شود.
"کنت راث" مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر از کشته شدن جمال خاشقجی و کسانی که شامل نقض رژیم سعودی در داخل این کشور و تجاوزگریهای آن در یمن می شوند ابراز تاسف کرد.
مصطفی ازرید خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در گزارشی گفت: هر سال سازمان های حقوقی گزارش های سالیانه خود را منتشر می کنند. این سازمانها بیشترین موارد نقض حقوق بشر از برخی رژیم ها به ثبت رسانده اند. در گزارشی که سازمان دیده بان حقوق بشر این بار ارائه داده است رژیم سعودی بیشترین موارد نقض حقوق بشر را داشته است. البته این مسئله نیز قابل پیش بینی بود زیرا جهان جنایت ترور جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول را شاهد بوده است. همچنین پس از این جنایت، گزارشهایی نیز از جزئیات آن منتشر شده است.
کنث راث مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر در این زمینه گفت: «کشتن جمال خاشقجی بسیار تاسف بار است. این جنایت باعث شد رفتارهای ضد حقوق بشری عربستان سعودی بیش از پیش مشخص شود. این یک واقعیت است. این ترور باعث شد در زمینه نقض حقوق بشر در عربستان سعودی آگاهی بیشتری ایجاد شود».
خبرنگار الجزیره عربی افزود: دیده بان حقوق بشر می گوید کشته شدن خاشقجی چهره شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مخدوش کرده است. ولیعهد سعودی اقدامات غیرقانونی مقامات عربستان سعودی را بیش از پیش به منصه ظهور رسانده است.

گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر عمکردهای غیرقانونی دیگری مانند بازداشت فعال زن حقوق بشری در سعودی، شکنجه کردن آنها و تهمت زنی های بی اساس به آنها را نیز فاش کرده است .
دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد: گزارش هایی از شکنجه حداقل سه شهروند زن سعودی نیز در اختیار دارد که بازجویان رژیم سعودی با شوک های الکتریکی، شلاق و آزار و اذیت جنسی آنان را شکنجه داده اند.
دیده بان حقوق بشر افزود: دادستان های سعودی درخواست های زیادی برای اجرای مجازات اعدام علیه برخی از متهمان از جمله سلمان العوده داشته اند.
گزارش دیده بان حقوق بشر همچنین به اقدام عربستان در نقض حقوق بشر در کشور یمن اشاره کرد این در حالی است که سازمان های بین المللی از سال دو هزار و پانزده تاکنون، این نقض ها را در یمن نادیده می گیرند.
مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر در این زمینه نیز گفت: «شرایط در یمن پیچیده است. بزرگترین قاتل مردم یمن، ائتلافی است که عربستان سعودی فرماندهی آن را به عهده دارد. همچنین گروه القاعده نیز در یمن فعالیت می کند و امارات متحده عربی نیز در کشور یمن مردم را شکنجه می دهد».
خبرنگار الجزیره عربی افزود:دیده بان حقوق بشر تاکید کرده است این نهاد 90 حمله غیر قانونی ائتلاف (متجاوز) سعودی را ثبت کرده است .

این سازمان افزود: برخی از این حملات در چارچوب جنایتهای جنگی قرار می گیرد. مقامات سعودی با توجه به فرماندهی ائتلاف مسئولان اصلی این جنایتهای جنگی در یمن هستند. البته با همه این روشنگری های سازمان های حقوقی درباره تجاوزگریهای مقامات سعودی در داخل عربستان سعودی و کشور یمن اما ریاض هیچ اهمیتی برای این گزارش ها قائل نیست و نگران منتشر شدن آن هم نیست؛ زیرا زندانیان همچنان در داخل زندان هستند و واکنش این رژیم در ترور خاشقجی تنها به برکناری برخی از مسئولان خلاصه شد.

این رژیم تحقیقاتی را نیز انجام داد که درباره آن تردیدی های زیادی وجود دارد. این رژیم محاکمه هایی نیز بدون ذکر اسامی محاکمه شوندگان به اجرا درآورده است . بنابراین این سوال بزرگ در حال حاضر مطرح می شود که اگر سازمان های ذیربط هیچ اهمیتی برای گزارش های سازمان حقوق بشری قئل نیستند و هیچ اقدامی هم برای توقف این نقض ها صورت نمی گیرد، فایده انتشار هر ساله این گزارش ها چیست ؟

این سازمان بین المللی همچنین از تداوم برخورد دستگاه قضائی بحرین با معترضان آرام از جمله مدافعان سرشناس حقوق بشر و رهبران مخالف و زندانی کردن آنان انتقاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق