هیئت ریاض از ارائه گزارش درست درباره اسیران خودداری می کند


هیئت ریاض از ارائه گزارش درست درباره اسیران خودداری می کند

رئیس کمیته ملی اسیران در دولت نجات ملی یمن تاکید کرد طرف مقابل از ارائه گزارش درست درباره اسیران یمنی خودداری می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المسیره، عبدالقادر مرتضی رئیس کمیته ملی اسیران در دولت نجات ملی یمن گفت با هیئت ریاض (هیئت یمنی مزدور مستقر در عربستان تحت رهبری عبد ربه منصور هادی) درباره موانعی که آنها در مسیر اجرای توافق تبادل اسرا ایجاد کرده اند گفتگو کردیم و تاکید کرد طرف مقابل از ارائه گزارش درست درباره اسیران یمنی خودداری می کند.
کمیته ملی امور اسیران، دیدارهای مستقیمی را با طرف مقابل در امان پایتخت اردن با حضور نماینده فرستاده سازمان ملل متحد و تیم او برگزار کرد.

عبدالقادر مرتضی به المسیره خبر داد در این نشست درباره اختلافات و مشکلاتی که موجب توقف توافق و مهمترین آنها در خصوص گزارش ها درباره اسیران و مفقودان که در سوئد تبادل شده بود، گفتگو شد.
کمیته ملی امور اسیران اعلام کرد صدها نفر هستند که محل حضور آنها مشخص است اما طرف مقابل حضور آنها را انکار می کند و هزاران نفر از اسیران هستند که هیچ گزارشی درباره آنها در دست نیست.
این کمیته افزود درباره برخی مسائل از جمله ارائه گزارش های جدید و تمدید تضمین مشخص شده در توافق به منظور امکان تکمیل اقدامات توافق شده و ارائه گزارش پس از سه روز و دریافت پاسخ پس از یک هفته توافق کردند و قرار شد دو طرف پس از ده روز در مکانی که هنوز مشخص نشده است نشست برگزار کنند.
عبدالقادر مرتضی رئیس کمیته ملی اسیران یمن در گفتگوی تلفنی با این شبکه از امان در این باره گفت: «به دنبال اخلال و مشکلاتی که طرف مقابل برابر توافق تبادل اسیران به وجود آورده بود ما به برگزاری و ورود به این دور از رایزنی ها در امان پایتخت اردن نیاز داشتیم تا به راه حلی برای این مشکلات دست پیدا کنیم. چهارشنبه و پنجشنبه نشست های طولانی به صورت مستقیم بین ما و طرف مقابل با حضور سازمان ملل متحد و صلیب سرخ برگزار شد که در این نشست ها درباره این اختلافات گفتگو شد و در نهایت درباره تمدید توافق تبادل اسرا و تدوین جدولی برای حل این مشکلات توافق شد از جمله اینکه قرار شد گزارش های جدیدی ارائه شود و یا بهتر بگوییم قرار شد گزارش ها به صورت درست ارائه شود اما در هر حال امروز نیز گزارش هایی ارائه شد که متاسفانه دیدیم طرف مقابل گزارشی بدتر از گزارش اول خود ارائه کرده است و برخی مواردی که در گزارش اول آنها وجود داشت در این گزارش جدید وجود نداشت. همچنین هزاران نفر از اسیران چه آنهایی که شناخته شده هستند و محل نگهداری و بازداشت آنها نیز مشخص است و چه آنهایی که در مکان هایی مخفی اسیر هستند آنها در گزارش خود اعلام کردند که آنها زندانی نیستند که نقض آشکار توافق و نادیده گرفتن توافق و بی توجهی به جان انسانها و جان اسیران ارتش و کمیته های مردمی یمن و همچنین بازداشت شدگانی به شمار می رود که توسط متجاوزان ربوده شده اند. ما اعتراض خود را به سازمان ملل متحد ارائه کردیم و تاکید کردیم که این اقدام بی توجهی آشکار به سازمان ملل متحد و نادیده گرفتن توافق به شمار می آید چرا که قرار بود با این مسئله برخوردی انسان دوستانه صورت بگیرد اما آنچه مشخص است این همکاری وجود ندارد و برخورد آنها کاملا سیاسی است و میزان بی توجهی و جدی نبودن طرف مقابل را نشان می دهد.»
مرتضی در پاسخ به اینکه آیا شما نگران بازگشت به نقطه صفر و متوقف شدن این مسئله نیستید، گفت: «این چیزی است که ما به سازمان ملل متحد و نماینده فرستاده سازمان ملل متحد که در این نشست حضور داشت اعلام کردیم چرا که ما تضمین دوباره دادیم به این معناست که ما به نقطه اول بازگشته ایم و اقداماتی که در آینده صورت خواهد گرفت همان اقداماتی است که در گذشته انجام شد یعنی دوباره گزارش ها ارائه خواهد شد و باز هم زمانی صرف بررسی این گزارش ها می شود و همین مسیر دوباره باید طی شود. اگر دو طرف به ارائه گزارش های بسیار دقیق ملزم نشوند و اطلاعات درستی ارائه نکنند پیشرفتی حاصل نخواهد شد. ما اطلاعات زیادی داریم و اسامی زیادی در اختیار ما قرار دارد که می دانیم چه کسی در کجا زندانی است. به هیچ وجه نمی توان این تبادل صورت بگیرد درحالی که حتی یک اسیر داخل زندان ها باقی مانده باشد به ویژه در خصوص اسیران خارجی که ما امروز در میز مذاکرات به آنها تاکید کردیم که هیچ اسیر خارجی آزاد نخواهد شد مگر اینکه همه اسیران یمنی چه آنهایی که در زندان های مزدوران یمنی که با دشمن در ائتلاف هستند حضور دارند و چه آنهایی که در کشورهای ائتلاف مانند عربستان سعودی و امارات زندانی هستند آزاد شوند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر