«منصور پوریان»، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: علی‌رغم واردات خوبی که داریم با افزایش قیمت روبرو هستیم. یعنی گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله و هم گوشت منجمد و در کنار آن جدیدا دام زنده، وارد می‌شود.

گوشت باید به دست همه برسد

پوریان توزیع نهایی گوشت را دارای اشکالات بزرگ دانست و افزود: ما باید در توزیع گوشت یک رویکرد و برنامه جدید داشته باشیم تا گوشت به دست همه برسد. برنامه جدیدی مثل اینکه، خود واردکننده مستقیما عرضه و یک نوع رقابت داخلی ایجاد شود که به کاهش قیمت کمک کند. الان همه گوشت‌هایی که وارد می‌شوند ورودی و خروجی آنها مشخص است اما خوب به دست مردم نمی‌رسد و هنوز در کاهش قیمت‌ها نقشی نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات توانسته به تولید داخلی آسیب بزند، گفت: بله، این امر سبب شده که تولید داخل از آن الویت اصلی در بخش تأمین خارج شود و همه اولویت، مشتری خارجی شود. نیاز بازار مهم است و گوشت رفته رفته گرانتر می‌شود اما برنامه‌‌های ما هنوز نتیجه نداده است. باید کالبد شکافی شود تا ببینیم کجای کار مشکل داریم.

رییس مجمع صادرکنندگان دام گفت: در شبکه نهایی یعنی شبکه‌ای که باید گوشت را به دست مردم برسانیم، اشکال وجود دارد. این اشکال باید رفع و تجدیدنظر شود. الان در برخی از استان‌ها تعدد سیستم‌های دولتی در بخش گوشت، کار را خراب کرده است. دخالت‌های بیجا سبب شده که رقابت منفی بین این سازمان‌ها انجام شود و گوشت راحت به دست مردم نرسد.

قاچاق مهم ترین عامل گرانی گوشت است

وی اظهار کرد: واردکننده باید خود، به بازار ورود کرده و خودش عرضه کند که در این صورت قیمت کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد و رقابت خوبی بین واردکنندگان گوشت ایجاد شده و با قیمت مناسب عرضه می شود. آنچه که در گرانی نقش دارد، قاچاق است.

پوریان در رابطه با توزیع گوشت با کارت ملی گفت: باید بخش توزیع‌کننده‌ها را زیاد کنیم که مشکل مردم حل شود تا برای یک کیلوگرم گوشت، صف تشکیل ندهند.

وی ادامه داد: دولت برای مدیریت بیشتر از کارت ملی استفاده کرد، بدین طریق شماره ملی فرد در سامانه ثبت می شود که دیگر نمی‌تواند بیشتر از آن تهیه کند. متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد در چند نوبت آمده و گوشت می‌گیرند و در بازار آزاد و سیاه می‌‌فروشند که یک سری دلالی‌ها صورت می گیرد.

وی افزود: قیمتی که برای صادرات دام، پرداخت می‌‌کنند بسیار بالاست و عرضه‌کننده داخلی ما توانایی پرداخت این پول را ندارد بنابراین مجبور می‌شود با قیمت گران بفروشد زیرا قیمتی که برای خروج آن دام از کشور پرداخت می‌کنند، بیشتر است.

وی ادامه داد: ما از برج یک تا چهار، سال 97 اصلا قاچاق نداشتیم و علت آن این بود که صادرات آزاد بود و به صورت مدیریت شده و مشروط انجام می‌شد یعنی در ازای واردات یک کیلوگرم گوشت، می‌توانستید یک کیلوگرم لاشه و گوسفند زنده صادر کنید. این سیاست خوبی بود که انجام شد اما بعد از ممنوعیتی که برای صادرات به دلیل تلاطم ارزی، انجام شد متأسفانه قاچاق اوج گرفت و به قدری قوی شد که تأثیرات خود را بر بازار داخلی و در نهایت مصرف‌کننده گذاشت.

با یک بی ثباتی در حوزه دام مواجه هستیم

پوریان تصریح کرد: کشور در همه حوزه‌ها غنی است. در زمانی که صادرات انجام می‌شد فقط بره نر پروار شده می‌توانست خارج شود، ماده یا تمام دام‌های ژنتیک امکان خروج نداشتند. در خصوص گوساله هم گوساله‌های بزرگ خارج می شدند. الان در بخش غیر قانونی، دام مولد، ماده پربازده تر و دام پروار خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه با یک بی ثباتی در حوزه دام مواجه هستیم، گفت: زمانی که صادرات آزاد بود صادرات ما به 600 هزار رأس نمی‌رسید.

پوریان بیلن کرد: قیمت منطقی و اصولی هر کیلو گوسفند زنده حدودا 26 هزار تومان و گوساله تقریبا 24 تومان است و بالاتر از این قیمت غیرمنطقی است. قیمت هرچه بالاتر باشد قیمت گوشت به دست مصرف‌کننده گران تر می‌رسد که امکان خرید را برای اکثر جامعه محدود می کند اما الان قیمتی که در بازار وجود دارد، خیلی بیشتر از این رقم است.

وی افزود: ما سعی کردیم با واردات دام زنده این موضوع را برطرف کنیم تا با قیمت مناسب در اختیار عموم قرار بگیرد.

به زودی از رومانی دام زنده وارد می شود

پوریان بیان کرد: به زودی از کشور رومانی دام زنده وارد می کنیم و لاشه آن با قیمت مناسب در اختیار عموم قرار می گیرد.

رییس مجمع صادرکنندگان دام در پایان بیان کرد: در خصوص واردات و صادرات دام باید مدیریت شده عمل کرده و از خروج غیرقانونی دام جلوگیری کنیم.