مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان برگزار شد


مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان برگزار شد

مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان عصر پنجشنبه 27 دی ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین معرفی و تجلیل از ترجمه کتاب اصول کافی به‌قلم استاد حسین انصاریانپنجشنبه در میدان بهارستان، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) عصر پنجشنبه ۲۷ دی ماه برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی صادق رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو مجلس خبرگان رهبری و احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی حضور داشتند. پس از قرائت قرآن مراسم آغاز شد. مجری در ابتدا پیام آیت الله صافی گلپایگانی را خواند.

مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان برگزار شد

آیت‌الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید پیامی به مراجع تقلید درخصوص این مراسم ارسال کرد. در متن پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است: اهمیت حدیث و اهتمام به حدیث همانند اهمیت اصل دین و اعتقاد به تشیع است که در این وجیزه به‌بیان در نمی‌آید. حدیث همچون روح و روان در جسم و جان دین است و باید مانند خون در شریان‌های حوزه مقدسه علمیه جریان یابد و فکر و روح طلاب عزیز از آن سیراب شود.

مبنای حدیثی امتیاز و اعتبار همیشگی حوزه است و حوزه‌های علمیه باید این افتخار دیرینه را برای خود حفظ نماید و اساس و بنیاد همه تحقیقات حوزوی باید بر این محور باشد که دوری از آن ظلمت و تاریکی و جهل است. احیای قلوب و نفوذ مستعد و تهذیب واقعی و عرفان حقیقی فقط با استفاده از حدیث و تنفس در فضای نورانی روایات ممکن و مقدور است و دوری از نورانیت احادیث اهل‌بیت (ع) خسران عظیم و سقوط در دره‌های جهل و هلاکت ابدی است.

حقیر از اساتید محترم و مدیران حوزه‌های علمیه درخواست دارم که در سطوح مختلف حوزه کلاس‌ها و برنامه‌های منظم و هدفمند حدیث‌شناسی و مراجعه و انس با روایات را در صدر برنامه‌های تربیتی و علمی قرار دهند تا حوزه علمیه با منهج و روش سلف صالح در مطالعه و دقت و استنباط از احادیث بیش از پیش موفق باشد.

بحمدالله تعالی جوامع روایی ما همیشه مورد توجه و عنایت ویژه فقیهان و دانشمندان بوده و در صدر همه کتاب‌ها درخشندگی خاصی داشته است. در این میان کتاب شریف کافی و نویسنده عظیم‌الشأن آن محقق برجسته جهان اسلام کلینی در اوج عظمت و شکوه قرار دارد.

مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان برگزار شد

سپس آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری پشت میکروفن آمد و گفت: مرحوم کلینی را از زوایای مختلف اگرچه می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد، ولی تحلیل ساختار‌های کتاب‌های او و نیز نظام واژگانی و ادبیاتی او راه‌هایی جدید فراروی ما می‌گشایند تا به نظام فکری و اعتقادی و اندیشه او و ابداعات و ابتکارات او دست پیدا کنیم و از این اندیشه‌ها برای امروزمان بهره بگیریم.

آیت الله مبلغی ادامه داد: همانطور که یکی از راه‌های کشف ابعاد علمی و عمق انسجام ذهنی و فکری یک شخصیت، تحلیل و تجزیه ساختار سازی او در علم است؛ هندسه‌ای را که مرحوم کلینی در کتاب اصول خود برای تدوین و تنظیم مباحث به کار گرفته است؛ هندسه ای، نه کم نظیر، است. این کتاب با عقل و جهل شروع می‌شود. از نگاه قرآن و روایات، جهل و عقل پایه ای‌ترین مبحث برای نسان در هنگام مواجهه با آموزه‌های دینی است.

مراسم رونمایی از ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان برگزار شد

این کارشناس مذهبی در ادامه اظهار کرد: افلا تعقلون‌های قرآن فقط خطاب به انسان‌هایی نیست که بخشی از دین را پیموده اند، بلکه عمدتا خطاب به انسان‌هایی است که هنوز دین را انتخاب نکرده اند و یا در نقطه‌های شروع هستند. حقیقتا نگاه ژرفی که مرحوم کلینی به دین داشته است، او را واداشته که در ورود به باغ بزرگ آموزه‌های دینی را مبحث عقل و جهل قرار دهد. نظام واژگانی و ادبیاتی یک شخصیت در طرح مباحث علمی، راهی مهم برای فهم سهم میزان ابداع و عمق اندیشه اوست؛ چون به هر حال انسان اندیشمند به دنبال واژه میگردد که از رهگذر این واژه‌ها اندیشه خود را ارائه و مفاهیم خود را بر دوش این واژه‌ها قرار دهد. موضوع دیگر در بخش ادبیات این کتاب بیان شده تفکیک بین عقل و رای است. کلینی رای را در ذیل علم قرار می‌دهد و نه عقل. رای وعقل یکی نیست، ولی عقل در صورت میدان پیدا کردن به رای می‌انجامد

آیت الله مبلغی در پایان با اشاره به شخصیت شیخ حسین انصاریان گفت: استاد حسین انصاریان با چندین نسل در ارتباط بوده و جالب این است که در همه این فراز و فرود‌های نسلی نگاه جامعه و نسل‌ها نسبت به ایشان مثبت و ارتباط نسلی برقرار بوده است اصولا به ندرت رخ می‌دهد یک فرد بتواند به بیش از یک یا دو نسل ارتباط داشته باشد و این به حلاوت سخن و خلوص و ساده زیستی وی ارتباط دارد.

در ادامه از کتاب ترجمه‌ی اصول کافی به دست شیخ حسین انصاریان رونمایی شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس