رای اعتماد پارلمان یونان به سیپراس؛ راه تغییر نام مقدونیه هموار شد


رای اعتماد پارلمان یونان به سیپراس؛ راه تغییر نام مقدونیه هموار شد

الکسیس سیپراس، نخست...

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان توانست از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد تا راه برای تغییر نام کشور «مقدونیه» به «جمهوری مقدونیه شمالی» هموار شود. عدم توافق بر سر این تغییر نام تا کنون استعفای وزیر دفاع این کشور و تهدید به استعفای ۶ وزیر دیگر را به دنبال داشته است.

پارلمان مقدونیه به تازگی به تغییر نام کشور «مقدونیه» به «جمهوری مقدونیه شمالی» رای مثبت داد و به دنبال آن پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان از جناح راست از مقام خود استعفا داد. او در همین حال اعلام کرد که ۶ وزیر دیگر عضو حزبش را از دولت خارج خواهد کرد، رویدادی که دولت الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان را نیازمند رای اعتماد پارلمان کرد.

سیپراس با این رای اعتماد هم توانست قائله به وجود آمده بر سر بحران تغییر نام مقدونیه را پایان دهد و هم جلوی برگزاری یک انتخابات زودهنگام را بگیرد. در صورتی شکست دولت ائتلافی یونان، دولت حمایت اکثریت پارلمان را از دست می‌داد و احتمالا انتخابات زودرس در پی می‌داشت.

بدین ترتیب خطر عدم رای اعتماد از بیخ گوش آقای سیپراس که اکتبر سال ۲۰۱۹ دوره چهار ساله نخست وزیری‌اش به پایان می رسد، گذشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رای اعتماد ناپلئونی به سیپراس

پانوس کامنوس، بنیانگذار حزب راستگرای استقلال یونان که از مخالفان توافق کشورش با مقدونیه بر سر تغییر نام این کشور به شمار می‌آید روز یکشنبه همین هفته از سمت خود استعفا داد. استعفای او در واقع اعتراض به امضای توافقنامه تغییر نامی بود که سال گذشته میان آتن و اسکوپیه (پایتخت مقدونیه) امضا شده بود.

پارلمان یونان با ۱۵۱ رای به سیپراس رای اعتماد مجدد داد. این پارلمان ۳۰۰ عضو دارد و حزب چپ‌گرای مدافع نخست وزیر ۱۴۵ صندلی را به خود اختصاص داده است. دیگر آرا از حزب مستقل کامنوس (ANEL) و دیگر نمایندگان مستقل به سبد رای سیپراس آمد.

«رای اعتماد به ثبات و پایداری»

سیپراس در پارلمان این کشور خطاب به نمایندگان گفت:«من از شما می‌خواهم به دولتی رای اعتماد بدهید که این سال‌ها در نبرد و تلاش برای نجات کشور هزینه داده و موفق شده کشور را از بند تذکرها و نظارت‌های مدام نجات دهد.» اشاره سیپراس در این بخش به کشورهای وام‌دهنده به یونان بود که طی سال‌های گذشته عرصه را بر این کشور دشوار کرده‌اند.

او رای اعتماد به دولت‌اش را به عنوان رای اعتماد به ثبات و پایداری عنوان کرد و گفت: « تنها دغدغه و نگرانی ما بیان صریح نیازها و منافع مردم یونان است.»

راه هموار مقدونیه برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا

توافق میان یونان و مقدونیه سال ۲۰۱۸ میلادی میان یونان و مقدونیه امضا شد. پارلمان مقدونیه هفته پیش به این توافق رای مثبت داد. با این حال تکلیف رای پارلمان یونان به این توافق این ماه مشخص خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس ‌جمهوری روسیه تغییر نام مقدونیه و تلاش برای عضویت این کشور در ناتو و اتحادیه اروپا را تلاش برای تسلط بر بالکان توصیف کرده است.

پارلمان مقدونیه، جمعه ۱۱ ژانویه به اصلاح قانون اساسی برای تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» رای داد تا بتواند بر ۲۷ سال مناقشۀ اسکوپیه و آتن پایان دهد. در نشست پارلمان ۱۲۰ نفری مقدونیه، ۸۱ نمانیده با تغییر نام کشورشان موافقت و نمایندگان حزب مخالف دولت (VMRO-DPNE) این جلسه رای‌گیری را بایکوت کردند.

بیشتر بخوانید:

پارلمان مقدونیه رای به تغییر نام کشور داد یونان؛ تغییر نام کشور مقدونیه باعث بحران در دولت الکسیس سیپراس شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط