تغییر در‌تهران، تأخیر در‌ مشهد؟


تغییر در‌تهران، تأخیر در‌ مشهد؟

با تغییر دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی گشایش بولوار نماز به تعویق نمی‌افتد


شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - دیروز خبر رسید که معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرده و محمد‌سعید ایزدی که همین هفته گذشته به مشهد آمد و وعده تصویب طرح‌های اراضی پادگان و آبشار را داد، از سمت خود برکنار شده است. حالا این نگرانی به وجود آمده که با ورود فرزانه صادقی، معاون جدید وزیر راه و شهرسازی و البته دبیر جدید شورای عالی معماری و شهرسازی، بررسی مصوبه کمیسیون ماده 5 در این شورا به تأخیر بیفتد. زیرا پیش از این محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد گفته بود «ایزدی، دبیر وقت شورای عالی معماری و شهرسازی قول داده در تاریخ 8 بهمن‌ماه موضوع اراضی آبشار و پادگان در کمیسیون شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و تصویب شود. امرای ارتش هم قول مساعد دادند که همان روز که طرح تصویب شد، دستور بازگشایی بولوار نماز را بدهند.» البته او دیروز هم به شهرآرا گفت که «هیچ نگرانی بابت تغییر دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وجود ندارد چون تعهد منعقد شده با آن با در نظر گرفتن جایگاه بوده نه با فرد.» مهدی‌نیا این را هم اضافه کرد که «صادقی که از دیروز دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی شناخته می‌شود، از معاونان فعال ایزدی بوده و کاملا در جریان موضوعات مربوط به اراضی پادگان و آبشار مشهد قرار دارد. به همین دلیل نباید در پی این تغییر، نگران به وجود آمدن تأخیر باشیم.»

او به قانون جابه‌جایی پادگان‌ها اشاره کرد و افزود: در این قانون آمده است که باید 35 درصد از مساحت پادگان به ارتش تعلق بگیرد و برای کاربری آن در کمیسیون ماده 5 تصمیم‌گیری شود. می‌توان گفت 35 درصد از فضای 189 هکتاری پادگان در مرکز شهر، به کاربری مسکونی - خدماتی آن مانند مدرسه، بیمارستان، تاسیسات ، تجهیزات و ... تبدیل خواهد شد.

با اینکه تغییر دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در بررسی مصوبه کمیسیون ماده 5 تأخیری ایجاد نمی‌کند اما رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی به شهرآرا گفت که «این تغییر در مدیریت بررسی و تصویب طرح تدقیق گسل‌های شهر مشهد را به میزان یک یا دو ماه به تأخیر می‌اندازد»

علی بیت اللهی افزود که «همین چند روز پیش طرح تدقیق گسل‌ها و نقشه‌های آن برای ممانعت از ساخت‌و ساز بر روی گسل به شهرداری مشهد ابلاغ شد اما بررسی طرح مشهد، در شورای عالی معماری و شهرسازی به یک یا دو ماه آینده

موکول می‌شود.» آخرین روزهای سال قبل بود که نقشه اولیه گسل‌های مشهد به تصویب رسید و مقرر شد بعد از نوروز این طرح در جلسه شورای فنی استانداری نیز به تأیید برسد و پس از آن راهی شورای عالی معماری و شهرسازی شود. ماجرای توجه مسئولان به گسل‌های پرخطر ایران از سال گذشته و پس از زلزله‌های متوالی در نقاط مختلف کشور جدی شد. در همان زمان بنا بر این شد که در ١٠ شهر که مشهد هم یکی از آن‌ها بود، ساخت‌و‌ساز در حریم گسل‌ها ممنوع شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد