حس گرم زندگی


حس گرم زندگی

هوا که سرد می شود همه ما یک راست می رویم سراغ کمدهای لباسمان. زمستانی ها را درمی آوریم و تابستانی ها را جایگزینش می کنیم


شهرآرا آنلاین - سمیرا منشادی| هوا که سرد می شود همه ما یک راست می رویم سراغ کمدهای لباسمان. زمستانی ها را درمی آوریم و تابستانی ها را جایگزینش می کنیم؛ درحالی که برای یک عبور امن و دلپذیر از این فصل باید تغییرات زیاد دیگری را هم پیرامون خودمان ایجاد کنیم. اگر فکر می کنید این دوماه باقی مانده از سال، کرایه این بگیر و ببندها را نمی کند، باید بگوییم که سخت دراشتباهید. فصل سرما تازه خودش را نشان داده است و تا یکی دوماه بعد از سال جدید هم میهمان ماست. برای همین ما تصمیم جدی داریم که این نکات کارشناسی شده را که عنوان ترفند هم دارند و بیشتر از چندساعت وقت کسی را نمی گیرند، افزون بر اینکه خودمان به کار می گیریم با شما هم به اشتراک بگذاریم. بخشی از این پیشنهادها درباره خودتان است؛ اینکه چه بپوشید، چه بخورید و چه رنگی استفاده کنید تا در طول زمستان کمتر احساس سرما و درنتیجه بیماری کنید. بخش دیگر آن هم به صرفه جویی در انرژی گرمایی برمی گردد که به دلیل غیراستاندارد بودن درها و پنجره ها و خیلی چیزهای دیگر از بین می رود. آخر سرهم می رسیم به زبان بسته های خانه، یعنی گیاهان و حیوانات خانگی.

چی بخوریم، چی نخوریم؟

پایه اینکه بتوانید زمستان سالمی را پشت سر بگذارید، تغذیه روزانه شماست که باید مناسب و حساب شده باشد؛ یعنی با کمی برنامه ریزی غذاهای سالمی بخورید که هم انرژی زمستانه تان را تأمین کند، هم مقدار زیادی مواد مغذی به بدنتان برساند و هم بشقابتان را در طول زمستان پر از طعم و مزه کند.

به یاد داشته باشید که خوردن غذاهای سالم می تواند از پوست شما با وجود کم شدن تدریجی دما صددرصد محافظت کند. از این رو خوردن خوراکی هایی مانند آش، حلیم و انواع سوپ می تواند شما را از درون گرم کند. به این غذاها مصرف سبزیجات مفیدی مانند شلغم، چغندر، لبو و باقلا، گوشت های گرمی مانند گوشت گوسفند و شتر و نوشیدنی هایی مانند آویشن، بادرنجبویه و رازیانه را هم اضافه کنید. بهتر است دور خوراکی های سرد را خط بکشید به ویژه اگر تر هم باشند مانند دوغ و ماست، خیار و گوجه و هندوانه.

چی بپوشیم، چی نپوشیم؟

مادربزرگم هر زمان می دید لباس مناسب زمستان نپوشیده ایم، می گفت: «زمستان، خوشگلی بردار نیست. باید لباس زیاد بپوشی تا سرما نخوری.» حالا هم دیده ایم که می گوییم. اشاره مان هم به شخص خود شماست که با رکابی و شلوارک یا به قول قدیمی ها یک لا پیراهن در خانه راه می روید. بابا ناسلامتی زمستان است و واقعا هوا سرد است! نباید به آفتابش نگاه کنید، بلکه حتی در خانه باید حسابی خودتان را بپوشانید.

اول از همه یک لباس زیر گرم و آستین بلند بپوشید که برای بدنتان حکم عایق را داشته باشد. بعد هم حتما از جوراب های ضخیم استفاده کنید تا پاهایتان گرم بماند. شلوار پرزدار ضخیم و یک ژاکت کاموایی هم انتخاب خوبی برای گرم ماندن است. سعی کنید از لباس هایی که بافت شلی دارند، به رغم زیبایی شان استفاده نکنید؛ زیرا باد به راحتی در آن ها نفوذ می کند. کاپشنی انتخاب کنید که کلاه دار باشد تا از سر شما در مقابل سرما محافظت کند. دستکش، کلاه، پیشانی بند و شال گردن را هم فراموش نکنید آن هم از نوع کاموایی اش، نه از این تورتوری ها!

گیاهان آپارتمانی را دریابیم

اگر به گیاهان دلبندتان علاقه دارید و نمی خواهید در طول زمستان هر روز شاهد زردتر شدنشان باشید باید چند حرکت تکنیکی هم برای تاب آوری آن ها انجام بدهید. چون روزها کوتاه تر شده اند، گیاهان نور کمتری را از پشت پنجره دریافت می کنند؛ پس لازم است گیاهانی را که به نور بیشتری نیاز دارند، در طول روز جابه جا کنید. درضمن بسیاری از گیاهان آپارتمانی با گرمای بیش از حد منزل در زمستان، رابطه خوبی ندارند. افزون بر اینکه جای مناسب تری را برای آن ها پیدا می کنید، دمای خانه را هم پایین تر بیاورید. آبیاری هایتان را هم کمتر اما منظم کنید. رطوبت هوا را با اسپری کردن آب در اطراف گیاه تأمین کنید.

حیوانات را فراموش نکنیم

برخلاف تصور شما سرما می تواند تهدیدی جدی برای حیوانات خانگی تان باشد. پس فکری هم برای این موجودات زبان بسته کنید که دست شما امانت اند. اول اینکه غذای حیوانات در روزهای سرد مانند غذای خود ما باید بیشتر و مقوی تر باشد، چون کالری بیشتری می سوزانند. دوم، اگر حیوانتان را بیرون از خانه نگه می دارید، مطمئن شوید که جای خواب و زندگی اش به اندازه کافی گرم است. درصورتی که حیوان تا حالا سرما را تجربه نکرده و احتمالا محل بومی زندگی اش نقاط گرمسیر است، بیشتر مراقبش باشید و او را با احتیاط زیاد با دمای پایین آشنا کنید. درضمن او را برای معاینه های دوره ای حیوانات خانگی به مراکز ویژه این کار ببرید تا از سلامتش مطمئن شوید.

خانه را چطور آماده کنیم؟

اگر تصورتان بر این است که تنها برای نوروز باید خانه تان را تمیز کنید، سخت در اشتباه اید. زمستان هم نیاز به استقبال و آمادگی ویژه خودش دارد. پس لباس کار بپوشید و آچار به دست بگیرید تا بگوییم از کجا و چطور شروع کنید.

* بخشی از هدر رفتن انرژی گرمایشی به دلیل خراب و بد سوختن تجهیزات گرمایشی است. آن ها را کنترل کنید و اگر نیاز به تعمیر دارند، اقدام کنید.

*برای جلوگیری از ورود هوای سرد به منزل خود، درها و پنجره ها را کنترل کنید. برای این منظور باید از درزگیرها و نوار چسب های مخصوص استفاده کنید که تهیه شان هزینه چندانی به جیبتان تحمیل نمی کند. تعمیرات و عایق بندی سقف را هم فراموش نکنید؛ به ویژه وقتی در بالاترین طبقه ساختمان زندگی می کنید.

*بخشی از گرمایش خانه هم برمی گردد به چیدمان اصولی خانه تان. از این رو پیشنهاد می کنیم مبل ها و وسایل تان را به حالتی نزدیک به هم و دور تا دور شومینه یا بخاری تان بچینید.

*طول روز در زمستان کوتاه تر است، ازاین رو لازم است برای افزایش انعکاس نور از آینه ها و دکور هایی استفاده کنید که نور را بازتاب می دهند.

*هنگام خواب به جای اینکه شعله بخاری را زیاد کنید، از یک پتوی اضافه یا پتوی ضخیم تر استفاده کنید. پرده های اتاق خواب را هم کمی ضخیم تر یا دولایه کنید جریان هوا را کمتر عبور بدهد.

* فرقی نمی کند که کف پوش ها از چه جنسی باشند. رفت وآمد روی آن ها در طول روز زیاد است و بنابراین لازم است که با فرش، موکت یا یک قالیچه کوچک آن ها را بپوشانید. اجرای این کار گرمای مطلوبی ایجاد می کند.

* از رنگ های گرم و پررنگ در این فصل بیشتر استفاده کنید، مانند قهوه ای و پرتقالی که گرما، شور و نشاط را به شما منتقل می کنند. برای تنوع می توانید این رنگ ها را با رنگ های دیگری مانند نقره ای و آبی، آجری و ارغوانی، خاکستری و قرمز، سرمه ای و کرم، زرد و قهوه ای و صورتی و کرم ترکیب کنید که بسیار زیبا و مناسب این فصل هم هستند. از وسایل کوچکی مانند کوسن با طرح های زمستانی یا رواندازهای پوست حیوانات هم می توانید برای روی مبل ها و دیگر قسمت های خانه استفاده کنید. به کار بستن این ترفندهای ساده، گرمای خانه تان را چندبرابر خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج