شاخص امید به زندگی ایرانی ها بالاتر از آمریکایی ها/ بازکردن گره مشکلات سلامت به دست نخبگان


رئیس گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی گفت:شاخص امید به زندگی ایرانی ها بالاتر از آمریکایی هاست.

شاخص امید به زندگی ایرانی ها بالاتر از آمریکایی ها/ بازکردن گره مشکلات سلامت به دست نخبگانمصطفی قانعی رئیس گروه آینده‌نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شناسایی نخبگان در رصد مسائل مختلف از جمله حوزه سلامت یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود، زیرا حفظ نخبگان در پیشرفت کشور بسیار موثر است به طوری که کشور چین برای رشد خود دانشمندان نخبه خود را از سراسر دنیا جمع کرده است.

وی ادامه داد: کشورهایی که از رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند پول خود را خرج افراد و دانشمندانی می‌کنند که کشور را از فقر و سایر معضلات نجات می‌دهند.

حفظ نخبگان یکی از الویت های اصلی کشور

رئیس گروه آینده‌نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت اضافه کرد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری حفظ نخبگان یکی از اقدامات مهم در کشورمان محسوب می‌شود و اگر با این بضاعت بخواهیم کشور را رو به جلو حرکت دهیم باید مدیریت نخبگان در همه زمینه‌ها را برنامه‌ریزی کرد.

قانعی تاکید کرد: اگر در جایی مردم دچار یاس می‌شوند بیشتر به دلیل است که یک مدیر خوب یا نخبه تصمیم‌گیری نکرده است و اگر در حوزه‌های علمی، پیشرفت کرده‌ایم و روزنه‌های امیدی حاصل شده است به طور حتم به دلیل تلاش نخبگان است.

قانعی افزود: کار گروه رصد سلامت یکی از اقداماتش آینده‌نگری و پیش‌بینی سمت و سوی روندها و فرایند‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت است که در این زمینه بررسی‌های خوبی در خصوص جهت‌گیری و اتفاقات ایران در آینده حوزه سلامت انجام شده است و ما باید بر اساس این فرایند‌ها آموزش‌های لازم را به دانشجویان که فارغ‌التحصیلان آینده بدهیم.

رئیس گروه آینده‌نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اگر بخواهیم در آینده مردم سالم بمانند باید علممان را به خوبی در حوزه‌های مختلف به کار ببندیم، افزود: حوزه سلامت هر بعدش کارایی خاصی دارد و ما باید با یک حرکت جمعی و به کمک نخبگان به موفقیت دست یابیم.

قانعی اضافه کرد: خوشبختانه سرانه ایران از نظر شاخص‌هایی مانند سن امید به زندگی نسبت به آمریکا بالاتر است که برای حفظ این گونه دستاوردها باید برنامه‌ریزی بهتری با شرکت نخبگان حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان داشته باشیم.

طرح تحول نظام سلامت به هیچ دولتی ربطی ندارد

وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت به هیچ دولتی ربطی ندارد و اجرای این طرح مصوبه مجلس است که باید در یک زمانی اجرایی می‌شد.

رئیس گروه آینده‌نگری، نظریه پردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: اجرایی شدن گام‌های اول یا دوم طرح تحول مانند نظام ارجاع یا کاهش پرداختی هزینه‌ها از جیب مردم در دست مدیران اجرایی وقت است، به طور مثال ممکن بود یک مدیری گام اول را نظام اجرا مد نظر قرار دهد و منابع را به سمت این کار به پیش ببرد یا مدیر دیگری کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم را در دستور کار خود قرار دهد و مسئله مهم این است که به طور کلی طرح تحول نظام سلامت بر اساس مصوبه مجلس باید مورد اجرا قرار می‌گرفت.

اولویت های طرح تحول نظام سلامت

قانعی تاکید کرد: در حال حاضر در گام اول هزینه‌های پرداختی از جیب مردم هدف قرار گرفته است و منابع در این راستا صرف و به همین چالش هایی از نظر منابع در طرح تحول نظام سلامت ایجاد شده است که باید استراتژیک‌های دقیق‌تری را برای حل آن به کار ببندیم.

وی گفت: کاهش پرداختی از جیب مردم و اجرای نظام ارجاع جزو وظایف وزارت بهداشت است و امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق پروژه بزرگ سلامت به سرانجام خوبی برسد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟