مجوز واردات دام زنده صادر شد


مجوز واردات دام زنده صادر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان در راستای تامین نیاز گوشت قرمز با انجام الزام های بهداشتی و نظارتی مجوز واردات دام زنده را صادر کرده است.


مجوز واردات دام زنده صادر شد

به گزارش ایران اکونومیست؛ رفیعی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: نیاز داخلی کشور به گوشت قرمز سالانه 100 تا 150 هزار تن است که تولید داخلی جوابگوی مصرف نیست براین اساس مجبور به واردات این ماده پروتئینی هستیم.
وی بیان کرد: در همین راستا بوشهر به عنوان استان پایلوت در انتقال دام سبک (گوسفند و بز) با کشتی از کشورهای با سطح بهداشتی بالا مانند استرالیا، نیوزلند و برزیل مشخص شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برهمین اساس کشور قطر در این بخش سرمایه گذاری های لازم را انجام داده و باید دام در مراکز قرنطینه مشخص شده از سوی سازمان دامپزشکی تخلیه شود.
رفیعی پور تاکید کرد: واردات دام زنده به کشور طرح جدیدی است که اجرای آن برای استان بوشهر از نظر تجارت و اقتصاد می تواند کمک بزرگی به شمار آید.
وی اضافه کرد: همچنین 100 هزار راس دام سنگین برای بندر چابهار سیستان و بلوچستان و 30 هزار راس دام از استانهای غربی از جمله آذربایجان غربی وارد کشور می شود.
رفیعی پور گفت: همچنین در زمان کوتاهی پنج هزار راس دام سبک با هواپیما از کشور رومانی به کرج وارد و در کشتارگاه کشتار می شود.
وی اضافه کرد: در حوزه دامی برای تامین گوشت باید به سمت بهتر گزینی دام به این معنی که دامها با سرعت رشد و مقاومت بیشتر در شرایط سخت اقلیمی و چند قلو زا باشند و تولید به حدی برسد که نیازی به واردات 130 تا 140 هزار تن نباشیم.
این مقام مسئول گفت: روزانه 100 تا 150 هزار تن واردات گوشت گرم و سالانه 130 هزار تن گوشت منجمد برزیلی در کشور توزیع می شود ولی نوسان ارزی باعث شده این التهاب به وجود آید.
وی بیان کرد: در زمان حاضر مشکلی در خصوص ذخیره استراتژیک مرغ و گوشت در کشور وجود ندارد و براساس جوجه ریزی انجام شده در 2 ماه آخر سال در حوزه تامین مرغ نیاز مردم با تولید داخلی تامین شود.
وی یادآورشد: با توجه به جوجه ریزی های انجام شده در ماه بهمن 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که این میزان با توجه به مصرف 170 هزار تن مازاد بر مصرف است.
رفیعی پور افزود: امسال کانون بیماری های مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، سیاه زخم، هاری و مشمشه 37 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.
وی در خصوص آنفلوآنزای مرغی گفت: در سالجاری با کاهش 99.5درصد کانون های این بیماری در کشور نسبت به سونامی و طغیان سال گذشته موفقیت چشم گیری به ثبت رسیده است.
رفیعی پور در زمینه تولید واکسن اظهارداشت: وابستگی کشور به واکسن های وارداتی کم است و بیش از 95درصد آنها در کشور به وسیله متخصصان داخلی و دانش بومی ایرانی تولید می شود.
وی در رابطه با صادرات محصولات پروتئینی گفت: ایران در زمینه تولید ماهی قزل آلا رتبه اول دنیا را دارد و تلاش می شود رقم مناسبی از این محصول صادر شود.
رفیعی پور اضافه کرد: در حوزه آبزیان 200 هزار تن محصول صادر می شود که از این میزان 30 تا 40 هزارتن میگوی پرورشی است.
وی بااشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی است گفت: هدف جهاد کشاورزی تولید 300 هزار تن ماهی است که در زمان حاضر 100 تا 120 هزار تن ماهی در قفس در کشور تولید می شود.
وی اضافه کرد: مجموع هزینه های استانی و ملی دامپزشکی 9هزار و 300 میلیارد ریال است که در زمینه های مختلف بهداشتی و ایمنی در راستای حفاظت از سرمایه دامی و حوزه سلامت جامعه هزینه می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در 30 سال گذشته مجموع تولید کشور از 40 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن در بخش پرورش و صید و صیادی افزایش یافته است.
رفیعی پور افزود: استان بوشهر موفقیت ملی در حوزه پرورش میگو کسب کرد و حتی یک مورد بیماری لکه سفید از آن گزارش نشده است.
وی بیان کرد: تاکنون بیش از 21 هزار تن میگوی پرورش در استان بوشهر تولید شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در سالجاری چهارمیلیون کیلوگرم مواد پروئتینی غیربهداشتی با حکم دادستان جمع آوری و معدم شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن