نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی


نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و دیبا زاهدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. حسین شهابی، کارگردان فیلم آزاد به قید شرط پیش از این آثاری چون سرطان، روز روشن و حراج را در سینما ساخته است. خلاصه ی داستان آزاد به قید شرط از این قرار است که کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس بطور مشروط از زندان آزاد...

نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و دیبا زاهدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. حسین شهابی، کارگردان فیلم آزاد به قید شرط پیش از این آثاری چون سرطان، روز روشن و حراج را در سینما ساخته است. خلاصه ی داستان آزاد به قید شرط از این قرار است که کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس بطور مشروط از زندان آزاد می‌شود.

3+

آزاد به قید شرط فیلمی است که در سال ۱۳۹۵ توسط حسین شهابی ساخته شده است. امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و دیبا زاهدی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. حسین شهابی، کارگردان فیلم آزاد به قید شرط پیش از این آثاری چون سرطان، روز روشن و حراج را در سینما ساخته است. در ادامه با نقد فیلم آزاد به قید شرط با نت نوشت همراه باشید.

نقد فیلم آزاد به قید شرط

پیش از آغاز نقد فیلم آزاد به قید شرط به محتوای داستان این اثر می پردازیم، خلاصه ی داستان فیلم آزاد به قید شرط از این قرار است که کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس بطور مشروط از زندان آزاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم یک روز بخصوص کاری از همایون اسعدیان

نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

پوستر فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

پرهیز از وقوع هرگونه تخلف و جرم و نزاع و درگیری بزرگترین چالش پیش روی کیوان کمالی در مواجهه با جامعه لجام گسیخته‌ است. همانطور که از خلاصه ی داستان برمی آید، در نقد فیلم آزاد به قید شرط می توان گفت این فیلم اثری در ژانر اجتماعی است. این فیلم با روایتی کلاسیک دغدغه هایی اخلاقی را به تصویر می کشد. در ابتدای داستان مسئله ای به عنوان آزادی مشروط مطرح می شود که در آغاز برای مخاطب مسئله ای پیچیده نیست و با توجه به کاراکتر شخصیت اصلی این اتفاق قابل پیش بینی است که شخصیت با صداقتی که دارد می تواند از پس این شرط بربیاید. اما وقتی که داستان جلو می رود و درام وارد مرحله ی گره افکنی می شود، این شرط مدام سنگین تر و غیر عملی تر به چشم می آید.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مرداد ؛ چه مردادی شود بهمن کنار تو

بیشتر بخوانید: نقد فیلم عصبانی نیستم ساخته‌ی رضا درمیشیان، عصبانی هستم

در نقد فیلم آزاد به قید شرط می توان گفت، به نظر می رسد که فیلم ساز در ساخت آزاد به قید شرط دغدغه ی این را نداشته است که سراغ داستانی بکر و به گوش نخورده برود، او موضوعی را از دل جامعه ای امروزی انتخاب کرده و با دغدغه های اخلاقی خود آمیخته است. اما این موضوع تا کجا مطرح می شوند و آیا در بستر فیلم واکاوی دقیق می شود؟

نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

شاید آنچه که در فیلم آزاد به قید شرط به چشم تماشاگر بیاید تنها در حد مطرح کردن مشکلی کلی باشد زیرا در فیلم هیچ ریشه یابی و یا حتی راه حلی برای مشکل مطرح شده عنوان نمی شود. اتفاق دیگر که در فیلم آزاد به قید شرط افتاده است، شخصیت های پرتضاد فیلم هستند که این تضاد کمکی به عمیق کردن شخصیت ها و در جهت بعد دادن به آن ها نمی کند و تنها شاید سوال برانگیز است. و این نکته نباید در نقد فیلم آزاد به قید شرط از قلم بیفتد.

برای مثال این تضاد در شخصیت کمالی (امیر جعفری) به شدت نمایان است. او گاهی مانند یک متفکر حرف می زند و گاهی مانند یک انسان خشن سطحی عمل می کند و این شاید اتفاقی باشد که در تمام شخصیت پردازی های فیلم به نوعی رخ داده است و شاید موجب این شود که داستان و درام کمتر باور پذیر به نظر بیایند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم درباره الی کاری از اصغر فرهادی

اما علی رغم اتفاقاتی که در این فیلم رخ داده، نقش اول فیلم “کیوان کمالی” با بازی بسیار خوب “امیر جعفری” از همان ابتدا مخاطب را با خود همراه می کند و این همراهی تا جایی پیش می رود که امکان دارد مخاطب هر لحظه نگران به خطر افتادن آزادی شرطی وی شود. وقتی با نگاهی دقیق به فیلم نگاه می کنیم داستان های فرعی کوچکی را می بینیم که در طول داستان فیلم آزاد به قید شرط اتفاق می افتند.

در ادامه نقد فیلم آزاد به قید شرط باید گفت، این داستان های فرعی هر کدام به صورت مستقل موضوعی را مطرح می کنند. اما آنچه که از داستان فرعی، مخاطب انتظار دارد چیست؟ به احتمال زیاد مخاطب مانند همیشه و طبق اصولی که داستان فرعی در فیلم دارد، انتظار دارد که این داستان ها به پیشبرد داستان کمکی کنند و یا اینکه حتی به طور غیر مستقیم نقشی موثر در درام داشته باشند.

در نقد فیلم آزاد به قید شرط باید گفت این داستان های فرعی تنها وجود دارند و تا پایان داستان شاید مخاطب نداند که این داستان ها چه اثری در داستان اصلی فیلم داشته اند. آن ها در واقع نه خود به طور کامل یک داستان شده اند و نه بر داستان اصلی اثر گذاشته اند. در پایان باید گفت که علی رغم تمام مسائل گفته شده وقتی فیلم آزاد به قید شرط را می بینیم شاید به این نتیجه میرسیم که با چالشی عمیق طرف هستیم که آن چالش عنصری به نام “عدالت” است که به احتمال قوی یکی از دغدغه های مهم فیلم ساز نیز بوده است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم رگ خواب اثر حمید نعمت الله “سیاهی سفیدی و اندوه طوفان”

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مارموز ساخته‌ی کمال تبریزی ؛ راهنمای چپ بزن بپیچ به راست

نقد فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

پوستر فیلم آزاد به قید شرط کاری از حسین شهابی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر