السیسی، سفر خارجی مقامات مصری را به اجازه رئیس جمهوری منوط کرد


السیسی، سفر خارجی مقامات مصری را به اجازه رئیس جمهوری منوط کرد

رئیس جمهور مصر، سفرهای خارجی مقامات ارشد سیاسی، نظامی و دینی این کشور را به اجازه رئیس جمهوری منوط کرد.

السیسی، سفر خارجی مقامات مصری را به اجازه رئیس جمهوری منوط کردبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ­پایگاه اینترنتی عربی 21 در شماره امروز خود نوشت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با صدور فرمانی بی سابقه، سفر ماموریتی نخست وزیر، معاونان نخست وزیر، شیخ الازهر، روسای هیئت های مستقل، نهادهای نظارتی-امنیتی و کارمندان ارشد را به گرفتن اجازه از وی منوط کرد.
بر اساس این فرمان، هر کارمندی برای ماموریت رسمی یا اقداماتی که مرتبط به شغل وی است باید اجازه رئیس جمهوری را اخذ کند. این فرمان شامل نخست وزیر، معاونان نخست وزیر،معاون نخست وزیر،وزرای دفاع، کشور و دادگستری، روسای هیئت های مستقل، نهادهای نظارتی-امنیتی می شود.
در حالی سفر شیخ الازهر برای سفر خارجی به اجازه رئیس جمهوری منوط شده که الازهر بر اساس قانون اساسی مصر یک هیئت اسلامی مستقل و مرجع اساسی علوم دینی، امور اسلامی و زبان عربی در مصر است و تحت نظارت دولت و رئیس جمهوری قرار ندارد.
این پایگاه عربی افزود: این تصمیم، خشم فعالان سیاسی و حقوق بشری را در مصر به همراه داشته است. این افراد این تصمیم را به معنای سلطه مطلق بر دولت، نهادهای مستقل و نظارتی و توهین به جایگاه شیخ الازهر ارزیابی کردند.
محمد عبدالشکور روزنامه نگار و کارشناس امور دینی در مصر گفت " تصمیم اخیر ژنرال عبدالفتاح السیسی مبنی بر سفر نخست وزیر و مقامات ارشد مصر با اجازه وی،حرکت در مسیر کره شمالی شدن و تلاش وی برای کنترل بر همه چیز در کشور است. مسئله عجیب این بوده که شیخ الازهر نیز در این فهرست قرار دارد، فردی که هم رتبه نخست وزیر است و باید برای خارج رفتن از ژنرال اجازه بگیرد."
وی افزود "پست شیخ الازهر، مستقل و غیردولتی است. شیخ الازهر بر اساس قانون اساسی جدید توسط هیئت کبار علما انتخاب می شود و دولت در انتخاب وی نقشی ندارد. شاید هدف از این تصمیم برای سیطره بر شیخ الازهر باشد."
وی بیان داشت " این تصمیمات و تحولات مصر نشان می دهد که سرکوب و نابودی آزادی ها در مصر به یک مسئله عادی تبدیل شده است و برخی ها به دنبال تبدیل کردن مصر به یک کره شمالی جدید هستند. شاید این تصمیم مخصوصا برای هدف قرار دادن شیخ الازهر گرفته شده است تا تحقیر شود. تعجب آور است که نام شیخ الازهر در این فهرست وجود ندارد و اشاره ای به نام پاپ تواضروس رهبر قبطی های مصر نشده است به طوری که وی آزاد است هر نقطه ای که می خواهد بدون اجازه برود ولی شیخ الازهر باید از ژنرال السیسی اجازه بگیرد و این وضع، توهینی به الازهر است."
محمود فتحی موسس جریان الامه و رئیس حزب الفضیله در مصر نیز گفت " این تصمیم السیسی یکی از نشانه های بیماری خودبرتری بینی است. وی با بیماری های روانی متعددی روبروست."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)