90 درصد خسارات در بحران توسط مردم کاهش می یابد


90 درصد خسارات در بحران توسط مردم کاهش می یابد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت که اگر در زمان بحران تمامی امکانات دستگاههای حاکمیتی بسیج شوند تنها می توانند 10 درصد از خسارات کاهش دهند اما 90 درصد خود مردم هستند که در این زمینه می توانند با اقدامات مناسب خود از خسارات بحران بکاهند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا،هفدهمین نشست کمیته بحران 17 کلانشهر کشور با هدف ارتقای خدمات رسانی به مردم کلانشهرهای کشور به میزبانی تهران برگزار شد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست تخصصی اظهار داشت: هفدهمین نشست تخصصی مدیران بحران کلانشهرهای کشور با هدف انتقال تجربیات و ارتقای خدمات در زمان بحران به شهروندان امروز (چهارشنبه) در حال برگزاری است.
احمد صادقی افزود: در سال 2008 برای اولین بار در دنیا جمعیت شهری از روستایی پیشی گرفت و پیش بینی می شود تا سال 2030 جمعیت شهری 60 به 40 نسبت به روستایی شود.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار سرشماری سال 95 جمعیت کشور جمعیت شهری 72 درصد بوده و کمتر از 30 درصد از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل داده اند که این میزان پیش بینی می شود تا سال 2030 بیشتر شود.
جانشین شهردار تهران در مدیریت بحران با بیان اینکه هر چقدر جمعیت شهری بیشتر شود شهرها بیشتر دچار مخاطرات طبیعی می شوند ادامه داد: با رشد جمعیت در شهرها ناچار هستیم که برای مقابله با وقوع مخاطرات طبیعی به آخرین تکنولوژی مجهز شویم و با یک برنامه ریزی هدفمند در این مسیر اقدام کنیم.

** 90 درصد خسارات در بحران توسط مردم کاهش می یابد
وی با بیان اینکه آگاهی و ارتقای اطلاعات عمومی به شهروندان در زمینه وقوع بحران ضروری است گفت: طبق بررسی کارشناسان و ارزیابی های انجام شده اگر در زمان بحران تمامی امکانات دستگاههای حاکمیتی بسیج شوند تنها می توانند 10 درصد از خسارات کاهش دهند اما 90 درصد خود مردم هستند که در این زمینه می توانند با اقدامات مناسب خود از خسارات بحران بکاهند.
صادقی همچنین به مشکلات توسعه شهرها اشاره کرد و افزود: با توسعه شهرنشینی و همچنین تغییر اقلیم و ضعف در ارزیابی خطرات، شهرها را با مخاطرات ناشناخته روبرو می کند که در این زمینه امکانات موجود ستاد مدیریت های بحران شهرهای کشور جوابگوی این حجم از معضلات نیست و باید با فرهنگ سازی و ارتقای سطح آموزش عمومی فعالیت های حوزه مدیریت بحران شهرها را به مردم واگذار کنیم.
وی مشکلات در نظام برنامه ریزی و عدم سرمایه گذاری مناسب در مقابله با حوادث را از دیگر مشکلات ستادهای مدیریت بحران کلانشهرها اعلام کرد.

** طرح کاهش خطرپذیری در محلات تهران اجرا شد
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با تاکید بر کاهش خطرپذیری در مناطق و محلات کلانشهرهای کشور اشاره کرد و گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران طرحی را با هدف برنامه ریزی برای کاهش خطر ناشی از حوادث در مقیاس محله های شهر تهران تهیه کرده که بر اساس یک مدل بومی به سوالهای مطرح در زمینه مخاطرات، آسیب پذیری ها و ظرفیت ها، میزان خطرات و اولویت بندی آنها به تفکیک 354 محله تهران نیازهای کاهش خطرپذیری در مقیاس هر محله، پاسخ داده شده است.
وی یادآور شد: در مرحله اول مخاطرات محلات شهر تهران با تمرکز بر 3 خطر بالقوه و بالفعل شهر یعنی زلزله، سیل و لغزش زمین، شناسایی و نقشه آنها برای بلوک های جمعیتی تهیه شده است.
به گفته صادقی، در مرحله دوم وضعیت آسیب پذیری بلوک های جمعیتی محلات در 5 گروه آسیب پذیری جمعیتی، اجتماعی – اقتصادی، دسترسی و زیرساخت لرزه ای شناسایی و با وزن های مختلف محاسبه شده است.
وی ادامه داد: در این 5 گروه جمعا 38 شاخص مختلف که اطلاعات آنها در سطح بلوک های جمعیتی موجود است، مورد استفاده قرار گرفت.

** شهر تاب آور نیازمند شناخت مولفه ها است
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ادامه تاکید کرد: شهر تاب آور نیازمند شناخت حیطه ها، مولفه ها و شاخص های موثر بر تاب آوری شهری، پایش این شاخص در سطح محلات، نواحی، مناطق و کل شهر و برنامه ریزی برای ارتقای تاب آوری شهری است.
به گفته وی، بررسی و رصد تغییرات مولفه های مختلف تاب آوری در ابعاد مذکور، می تواند وضعیت مقاومت، سازگاری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی شهر در برابر حوادث را مشخص کند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: شاخص تاب آوری در برابر حوادث ابزاری است کاملا بومی، جامعه محور، جامع و وزن داده شده که وضعیت تاب آوری شهر را بین عدد صفر (کمترین میزان) تا عدد یک (بیشترین میزان ممکن) در 6 حیطه شامل حیطه های نهادی و حاکمیتی، اقتصادی، فیزیکی، فرهنگی و هم چنین حیطه زیست محیطی اندازه می گیرد.
به گفته وی، در حال حاضر سامانه پایش تاب آوری شهر تهران در سطح شهر، مناطق، نواحی و محلات و برای 66مولفه مختلف با وزن ها و ارزش های مختلف اندازه گیری شده و در دسترس مدیران شهری قرار دارد و مدیران شهری می توانند با استفاده از این سامانه وضعیت تاب آوری جغرافیای تحت مدیریت خود را بررسی کنند.

** دبیرخانه کمیته بحران کلانشهرهای کشور به تهران آمد
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین از فعالیت دبیرخانه کمیته بحران کلانشهرهای کشور در تهران خبر داد و گفت: در سال های گذشته این دبیرخانه در شهر تبریز فعالیت داشت که با توجه به ضرورت موضوع و در جهت هماهنگی و پیگیری مناسب در پایتخت و به تصمیم اعضای مجمع کلانشهرهای کشور دبیرخانه کمیته بحران کلانشهرهای کشور در محل سازما پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت می کند.

** انتقال تجربیات مدیریت بحران کلانشهرها ضروری است
همچنین در ادامه این نشست دبیرکل دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور طی سخنانی به اهمیت انتقال تجربیات مدیران ستاد بحران ستادهای کشور تاکید کرد و گفت: انتقال تجربیات و افزایش سطح آگاهی فرهنگی و عمومی شهروندان باید مورد تاکید قرار بگیرد.
کمال مرادی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد جمعیت شهری بودیم که با توجه به افزایش سرریز شده برخی شهرها از جمله شهر تهران ناچار هستیم حوزه مدیریت بحران را به مردم واگذار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در وقوع حادثه و همچنین زلزله اخیر در تهران شاهد افزایش ترافیک در خیابان های شهر تهران بودیم که اگر در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش کافی به مردم دهیم در مواجه با این حوادث می توان با اقدامات مناسب میزان خسارات را کاهش داد.
دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون کشور با 17 کلانشهر بالای 500 هزار جمعیت مواجه است که امکانات موجود جوابگوی این حجم جمعیت نیست و باید در این زمینه از مردم کمک گرفت.
همچنین در این نشست طرح های موفق مدیریت بحران کلانشهرهای کشور ارائه شد که طرح مدرسه آماده مدیریت بحران شهر تهران و همچنین کاهش خطر پذیری ستاد مدیریت بحران شهر کرج ارائه شد.
در پایان این نشست نیز بیانیه پایانی تنظیم شد که در این بیانیه برا افزایش امکانات زیرساختی مدیریت بحران کلانشهرهای کشور و آموزش به شهروندان تاکید شد.
تهرام/7243/ 1539

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید