همیار مشاور در تمامی مدارس کشور فعال می شوند


همیار مشاور در تمامی مدارس کشور فعال می شوند

ساری – ایرنا - مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: درسال تحصیلی جدید(98-99)، تمامی مدارس کشور حداقل یک همیار مشاور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود شکوهی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی همیار مشاور که به میزبانی مازندران در ساری برگزار شد اعلام کرد: برای سال تحصیلی آتی، با حمایت وزیر آموزش و پرورش اعتبار ویژه برای همه استان ها در حوزه همیار مشاور و آسیب های اجتماعی اختصاص می یابد و این طرح عملیاتی می شود.
وی با اشاره به حساسیت دانش آموزان در سنین مقطع متوسطه اول از لحاظ بهداشت روان، گفت: اجرایی شدن طرح هر کلاس یک همیار مشاور در مدارس دوره متوسطه اول یکی از برنامه های جدی وزارت آموزش و پرورش است که بخشی امسال و به صورت کامل از سال تحصیلی آینده اجرایی می شود.
شکوهی با توصیف روح حاکم بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی، مهمترین وظیفه آموزشی و پرورش را تربیت یک انسان به تمام معنا دانست و اعلام کرد: تمام اسباب دست اندرکار برای این مهیا شده است که خروجی آموزش و پرورش، تربیت یک فرد متعادل،شایسته و تمایز یافته باشد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت حوزه بهداشت روان اظهار کرد: اینکه دانش آموزان پس از خروج از مدرسه و 12 سال تحصیل به یک شایستگی و تمایز یافتگی دست پیدا کنند و بتوانند بدور از فضای آسیب از عهده کار خودشان برآیند موفقیت عملکردهای حوزه بهداشت روان و مشاوره است.
مدیرکل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: همیاران مشاور در مدرسه پل ارتباطی خوبی بین همسالان و مشاور مدرسه هستند و توصیه می شود که آنها با همسالان خود تعامل خوبی برقرار کنند، راز دار خوبی باشند و با حوصله خوب بشنود.
وی تاکید کرد: به این ترتیب همیاران دانش آموز قطعا می توانند ما را به وظیفه اصلی نظام آموزشی و پرورشی رهنمون سازند.
گفتنی است نخستین همایش سراسری همیار مشاور کشوری با حضور دانش آموزان، مشاوران واساتید دانشگاهی سراسر کشور صبح امروز برای مدت 2 روز در پلاژ فرهنگیان ساری آغاز بکار کرد.
منظور از همیار مشاور استفاده از ظرفیت دانش اموزی برای ارتباط موثرتر با دانش آموزان ، آگاهی سازی و توانمند سازی دانش آموزان توسط جنس خودی است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: از سراسر کشور 250 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این بین 10 مقاله و 40 پوستر برتر تجلیل خواهند شد.
عسگری نیکزاد با بیان اهمیت نقش همیاران مشاور در مدارس کشور شخصیت همیاران مشاور را برای انجام امور مشاوره ای حائز اهمیت دانست و افزود: همیاران مشاور در مدارس می توانند رویکرد مشورت را با زبان نرم گسترش دهند.
وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاهها در اجرای فرآیند های فرهنگی اعتبار دریافت می کنند اما نقش آموزش و پرورش در این میان مهمتر است، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های دانش آموزی برای پیشبرد اهداف کلان آموزش و پرورش بسیار مفید است و هر زمان از مشارکت دانش آموزان بهره بردیم طرح های آموزشی و پرورشی بهتر به سرانجام رسید.
وی انجام کار فرهنگی، هنری و تربیت دینی را از اهداف آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: طرح همیار مشاور که دبیرخانه ملی آن در مازندران راه اندازی شده است می تواند در ارتقاء سلامت روان و تقویت توانمندی فردی و اجتماعی نقش موثری داشته باشد.
نیکزاد نقش مهم دانش آموزان در تصمیم سازی ها را غیر قابل انکار خواند و خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ مشاوره در بین دانش آموزان می تواند مهارت های زندگی اجتماعی را در سطح مدارس استان افزایش دهد.
**تنها تشکیلات دانش آموزی ناظر برخود است
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران نیز گفت: به دلیل اهمیت بحث مشاوره و اینکه در چارت نیروهای انسانی امکان تخصیص نیرو برای این امر نبود و همچنین به منظور ایجاد فرصتی برای توانمندی دانش آموزان در سازگاری با جامعه و ارتقای سازگاری با محیط این طرح اجرایی شد.
شعبانی گفت: این طرح تنها تشکیلاتی برای کشور است که دانش آموز می تواند ناظر بر خود باشد و در کاهش استرس، کنترل خشم، تاب آوری و مدیریت بحران به همدیگر کمک کنند.
وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه همایش در مازندران گفت: هر مدرسه در استان مقرر شده است هفت تا هشت دانش آموز و یک سرتیم همیار مشاور و هر کلاس یک همیار داشته باشد.
وی محبوبیت اجتماعی و علم آموزی را از جمله شاخص های همیار مشاور برشمرد و گفت: مدارس بیشتر آسیب پذیر در اولویت هستند و امروز در مازندران سه هزار نفر در مدارس همیار مشاورند و سال بعد این طرح اجباری می شود.
7335/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی