اقدامات پرورشی در مدارس بدون آسیب شناسی اثر گذار نیست


اقدامات پرورشی در مدارس بدون آسیب شناسی اثر گذار نیست

ساری - ایرنا - مدیرکل فرهنگی، هنری ، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اعلام این که بسیاری از برنامه های پرورشی در مدارس بدون توجه به نوع آسیب ها و اثرات آنهاست، گفت: اقدامات پرورشی بدون آسیب شناسی اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رمضانی روز چهار شنبه در مراسم آغاز به کار نخستین همایش همیاران مشاور در ساری افزود: متاسفانه آسیب شناسی کارشناسانه از تهدیداتی که متوجه دانش آموزان است، یکی از حلقه های مفقوده در برنامه ریزی توانمند سازی دانش آموزان بوده است.
وی یکی از اهداف اجرای طرح همیار مشاور در مدارس را پر کردن خلا موجود برای آسیب شناسی دانست و گفت: انتظار از مشاوران و همیاران مشاور این است که در کارگاههای آموزشی و سمینار هایی که برگزار می شود با فراگیری آموزش های لازم، آسیب شناسی در مدارس را در اولویت قرار بدهند.
رمضانی افزود: باید آسیب های اجتماعی پیدا و پنهان که دانش آموزان را در لایه های مختلف تهدید می کند شناسایی و راهکار مناسب برای مقابله با آن اندیشیده شود تا برنامه هایی که ارائه و اجرا می شود بر اساس آسیب شناسی باشد.
وی آسیب شناسی را گام نخست و پیش نیاز برای برنامه ریزی مناسب در سطوح مختلف پرورشی دانست و اظهار داشت: نمی توان با یک برنامه کلی و وزارتی تمام دانش آموزان کشور را از آسیب های اجتماعی محافظت کرد.
این مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: کشور ما از اقوام مختلف، شرایط جغرافیای متفاوت، فرهنگ متنوع و مردمانی متمایز تشکیل شده و دانش آموزان هر منطقه از کشور با آسیب های اجتماعی متفاوتی رو به رو هستند و به همین دلیل برنامه های مشاوره و آسیب شناسی باید منطقه محور و مدرسه محور باشد.
وی با تاکید بر این که صدور دستور العمل واحد از بالا آن هم بدون هرگونه آگاهی آسیب شناسانه منطقه ای تاکنون جز صرف هزینه های هنگفت نتیجه ای در پی نداشت، افزود: مدیر مدرسه ای که نداند چه آسیب اجتماعی، کدام دسته از دانش آموزان را مورد تهدید قرار می دهد، جز صرف هزینه و وارد کردن بار مالی به بدنه آموزش و پرورش هیچ دستاوردی نخواهد داشت.
مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه این وزارتخانه در آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مناسب برای اثرگذاری و کاهش تهدیدها را از طریق اجرای طرح همیاران مشاور جدی توصیف و تاکید کرد: انتظار وزارتخانه این است که هزینه ای که در حوزه مشاوره می شود در راستای آسیب شناسی و ارائه راهکار ها برای برنامه ریزی متناسب با دانش آموزان باشد و صرفا به برگزاری همایش و دورهمی ختم نشود.
** شرکت بیش از هفت میلیون دانش آموز در برنامه های فرهنگی
رمضانی مهارت آموزی و ایجاد نشاط و شادابی را اولویت و دورنمای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: امسال هفت میلیون و 100 هزار نفر در برنامه های فرهنگی و پرورشی در مدارس کل کشور شرکت کرده اند که از جمله آن حضور بیش از 2 میلیون دانش آموز در طرح پرسش مهر بوده است.
وی افزود: با این وصف، از نظر ما تعداد شرکت کنندگان در برنامه های فرهنگی و هنری دغدغه نشاط و مسائل دانش آموزانی را که در حوزه های مختلف دچار آسیب هستند، برطرف نمی کنند.
مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همیاران مشاور دیده بان ما در حوزه آسیب های اجتماعی هستند و آسیب های موجود پیرامون دانش آموزان و مدرسه را شناسایی می کنند و برنامه های مداخله گرانه ما تابع آسیب شناسی مشاوران است.
وی این وظیفه حساس توصیف کرد و افزود: مدیران بدون مشاوران دانش آموزی هیچگاه نخواهند توانست برنامه مناسب برای آن را تدوین و اجرایی کرده و نتیجه ای از آن دریافت کنند
نخستین همایش همیار مشاور از امروز به میزبانی استان مازندران در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و به مدت 2 روز ادامه دارد.
در این همایش دانش آموزان همیار مشاور، مشاوران مدارس و جمعی از استادان دانشگاه کشور حضور دارند.
قرار است در این همایش کارگاههای آموزشی برای دانش آموزان و مشاوران سراسر کشور برگزار شود.
7335/1654

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی