لغو روادید مهمترین خواسته فعالان اقتصادی ایران و عراق


لغو روادید مهمترین خواسته فعالان اقتصادی ایران و عراق

بغداد – ایرنا – به دنبال تاکید مجدد وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به عراق، مبنی بر آمادگی ایران برای لغو روادید، بازرگانان ایرانی و عراقی، این امر را بعنوان مطالبه اصلی خود و یکی از عوامل اصلی جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر تبادلات تجاری بین دو کشور دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتشار این خبر از قول «محمد جواد ظریف» در رسانه های عراقی در دو روز گذشته، موجی از تماس های تلفنی و مستقیم بازرگانان عراقی را از کنسولگری های ایران در عراق به دنبال داشته است.
روسای اتاق بازرگانی بغداد و کربلا امروز چهارشنبه در همایش همکاری های اقتصادی بین ایران و استان های جنوب و مرکز عراق در شهر کربلای معلا به طور ویژه بر روی این درخواست اصرار ورزیدند.
ظریف در همایش های اقتصادی ایران و عراق در بغداد، اربیل، سلیمانیه و کربلا تاکید کرد که جمهوری اسلامی از پنج سال پیش آماده لغو روادید بصورت متقابل میان دو کشور است اما طرف عراقی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.
وی تاکید کرد که ما آمده ایم از همین امروز روادید را به شکل متقابل میان دو کشور بشکل کامل و یا دست کم برای بازرگانان دو کشور برداریم.
در همین راستا، «جعفر الحمدانی» رییس اتاق بازرگانی استان بغداد در نشست امروز کربلا تاکید کرد که لغو روادید دستکم برای بازرگانان عراقی، می تواند مناسبات تجاری را بین دو کشور گسترش بیش از پیش دهد.
الحمدانی که در همایش همکاری های اقتصادی ایران و عراق در بغداد در دو روز قبل نیز حضور داشته و این درخواست را مطرح کرده بود، بار دیگر آن را در همایش امروز تکرار کرد.
«نبیل الجمیلی» رییس اتاق بازرگانی کربلا نیز در همین راستا گفت که لغو روادید برای بازرگانان عراقی می تواند بهترین پاسخ به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی خاطرنشان ساخت که لغو روادید در این برهه که آمریکا می کوشد جمهوری اسلامی ایران را با محاصره اقتصادی تحت فشار بگذارد، می تواند نقش موثری در گسترش تبادلات تجاری بین دو کشور ایفا کند.
وی ابراز امیدواری کرد که دو کشور با همکاری بیشتر در این خصوص تصمیم جدی گرفته و روادید رفت و آمد بین دو کشور را مانند دیگر کشورها بردارند.
«میرمسعود حسینیان» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که از وقتی خبر سخنان وزیر خارجه ایران در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق منتشر شده، دهها نفر از بازرگانان عراقی با کنسولگری کربلا تماس گرفته و در خصوص این موضوع سوال کرده اند.
وی ادامه داد که این حجم بزرگ از تماس های تلفنی که کنسولگری کربلا در دو روز گذشته با آن مواجه شده نشان دهنده میزان عمق و علاقه ملت عراق به گسترش هرچه بیشتر روابط بین دو کشور است.
به گفته وی، رسانه های عراقی به اشتباه از قول وزیر خارجه ایران خبری نقل کرده بودند که وی از لغو روادید بین دو کشور خبرداده در حالی که محمد جواد ظریف از آمادگی ایران برای لغو روادید بین دو کشور به شکل متقابل خبر داده بود.
ظریف در همایش امروز چهارشنبه در کربلای معلا نیز تاکید کرد که ایران از 5 سال قبل طرح لغو روادید را به طرف عراقی ارائه کرده اما تاکنون در خصوص آن پاسخی دریافت نکرده است.
وی اضافه کرد که اگر عراق قادر به لغو روادید نیست ایران گزینه های دیگری را مطرح کرده از جمله پیش نویس توافقنامه ای که از دو هفته قبل به وزارت خارجه عراق ارائه کرده و در برگیرنده لغو روادید برای بازرگانان دو کشور است.
وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تبادلات تجاری با عراق هیچ سقفی قائل نیست و هرچه بخش خصوصی در این زمینه قادر به افزایش سقف میزان روابط باشد، دولت های دو کشور نیز بستر لازم را برای آن فراهم کرده و از آن حمایت می کنند.
برخی از بازرگانان و تجار عراقی در روزهای گذشته حتی از طریق تلفن همراه با خبرنگار ایرنا در بغداد تماس گرفته با خوشحالی در باره صحت و سقم لغو روادید رفت و آمد بین ایران و عراق سوال کردند.
در عین حال بازرگانان عراقی در طول همایش های بغداد و کربلا به طور ویژه از جمهوری اسلامی ایران خواستند که برای لغو روادید خصوصا برای بازرگانان تلاش کند و از دولت عراق نیز خواستند در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.
فعالان اقتصادی ایران حاضر در همایش های سه روز گذشته در بغداد، اربیل، سلیمانیه و کربلا بر اهمیت لغو روادید عراق و نقش آن در تقویت تعاملات تجاری و اقتصادی و ارتقا سطح همکاری ها تاکید کردند.
محمد جواد ظریف در همایش همکاری های اقتصادی عراق و ایران در بغداد، روز دوشنبه گذشته گفته بود که ایران آمادگی دارد حتی از روادید الکترونیک برای سفر بازرگانان عراقی به ایران بهره ببرد.
براساس اعلام وزیر امور خارجه ایران به رغم تحریم ها و فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران، اما هم اکنون حجم مبادلات تجاری غیر نفتی بین ایران و عراق 8 میلیارد دلار است.
«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در همایش دو روز قبل در بغداد گفت که انتظار می رود که حجم تبادلات تجاری غیر نفتی بین دو کشور تا پایان سال جاری شمسی به 9 میلیارد دلار برسد.
این درحالیست که میانگین تبادلات تجاری غیر نفتی در طول سنوات گذشته حدود 6 میلیارد دلار بوده که رقم 9 میلیارد دلار جهشی در این مبادلات تجاری به شمار می رود.
انتظار می رود با لغو روادید برای بازرگانان و لغو کامل روادید بین دو کشور برای عموم مردم، حجم تبادلات تجاری و رفت و آمد های مردمی بین ایران و عراق چندین برابر بیشتر شود.
خاورم*10*353*380*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403