علی البدل یا غایب؛ چالش پارلمان شهری همدان


علی البدل یا غایب؛ چالش پارلمان شهری همدان

به گزارش ایرنا، غیبت چند هفتگی ابراهیم مولوی حال موجه یا غیر موجه از یکسو و ورود جواد گیاه شناس عضو علی البدل انتخاباتی شورای پنجم به صحن پارلمان شهری به نیابت از...

به گزارش ایرنا، غیبت چند هفتگی ابراهیم مولوی حال موجه یا غیر موجه از یکسو و ورود جواد گیاه شناس عضو علی البدل انتخاباتی شورای پنجم به صحن پارلمان شهری به نیابت از قانون و پذیرش شورانشینان از سوی دیگر، حاشیه هایی را همراه داشته است.
اگرچه در آخرین جلسه صحن شورای اسلامی شهر همدان با بازگشت ابراهیم مولوی به جمع پارلمان شهری موافقت نشد و نتیجه آرای اعضای شورای اسلامی شهر همدان مانع از ادامه همکاری او شد.
با وجود اینکه استعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران پیرامون مدارک پزشکی این عضو به شورا ارایه شد، اما براساس رای گیری غیبت «ابراهیم مولوی» موجه تشخیص داده نشد.
یکشنبه گذشته در صحن شورای شهر همدان، موجه و یا غیر موجه بودن غیبت ابراهیم مولوی مورد بحث قرار گرفت و در نهایت با رای گیری انجام شده غیب وی غیرموجه تشخیص داده شد.
براین اساس جواد گیاه شناس عضو علی البدل شورای اسلامی شهر همدان به طور رسمی وارد پارلمان محلی شد.
ابراهیم مولوی یکشنبه هفته قبل با ارایه مدارک پزشکی خود، مدعی شد غیبت وی طی پانزده مهرماه تا یکم دیماه موجه و با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران پیرامون پیگیری مراحل درمانی بوده است.
غیبت مولوی در این مدت باعث شد تا با تشخیص فرمانداری همدان، جواد گیاه شناس عضو علی البدل جایگزین وی شود.
اما این روزها حواشی این آمد و رفت ها از فضای شورای شهر به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شده و نقدهای متفاوت پیرامون این اتفاق مشاهده می شود؛ هر چند ماحصل نقدهای مردمی پیرامون این اتفاق تاکید بر تمکین به قانون است.
در همین ارتباط یکی از کاربران شبکه های اجتماعی به ماده 17 قانون جامع ایثارگران اشاره کرده و مدعی است: براساس این ماده بنیاد شهید موظف است نسبت به اعزام به خارج جانبازانی که امکان درمان آنان در داخل کشور وجود ندارد، حسب تشخیص و نظر کمیسیون پزشکی و تایید شورای عالی پزشکی بنیاد و با استفاده از بودجه ارزی و ریالی که در اعتبارات سنواتی بنیاد پیش‌بینی می‌شود، اقدام کند.
این کاربر می افزاید: اگر پیگیری مسائل شهری بدلیل وضعیت جسمی ممکن نباشد و یا لازم باشد پیگیری درمان از رسیدگی به امور شهر نماینده یا وکیل را دور کند، تکلیف چیست؟
یکی دیگر از شهروندان به غیبت هفت ماهه یکی از اعضای شورای شهر لالجین بر اثر سانحه تصادف اشاره کرد و عنوان داشت: این عضو شورا پس از بهبودی، بدون مشکل و مانعی به محل کارش بازگشت.
اما یکی از فعالان حوزه اجتماعی و فرهنگی همدان نیز پیرامون این اتفاق می گوید: غیبت از جلسات شورا با اطلاع رئیس شورا و از جلسات کمسیون ها با اطلاع رئیس کمسیون امکان پذیر است هر چند غیبت غیرموجه اعضای شورا در طول یک سال، (شوراهای روستاها و شهر 12 جلسه غیر متوالی یا 6 جلسه متوالی) با تشخیص و تصویب شورا منجر به سلب عضویت می شود.
یکی از موافقان بازگشت ابراهیم مولوی به شورای شهر همدان نیز گفت: دکتر مولوی ظاهرا در سن 17سالگی به درجه جانبازی نائل آمد و تاکنون با تلاش، همت و غیرتی که داشته است موفق به کسب مدرک دکترای معماری و شهرسازی از دانشگاه اصفهان شده و اکنون 6 سال عضو شورای شهر همدان است.
این فرد حامی اظهار داشت: مولوی دور چهارم 11 هزار رای و دور پنجم 23 هزار رای کسب کرد که نشان می دهد در چهار سال ابتدایی حضورش در شورا به خوبی کار کرده که در دوره فعلی با 2 برابر رای بازهم افتخار خدمت به مردم در شورا را داشته است.
یکی از وکلای شهر همدان نیز به پیرامون مباحث قانونی این موضوع در شبکه های اجتماعی پرداخته و گفته است: ماده 82 مکرر 1 الحاقی 6/7/72 به قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای شهر رو روستا به غیبت غیرموجه اعضاء شورا در طول یک سال با تشخیص و تصویب شورا پرداخته است.
سیدافشین ابراهیمی اضافه کرد: در این ماده به شورای روستا و شهر دوازده جلسه غیرمتوالی و یا شش جلسه متوالی اشاره شده و اینکه تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت و نیز تصویب سلب عضویت یا عدم سلب عضویت با شورا است.
این دانش آموخته حقوق و وکیل دادگستری اظهار داشت: ممکن است فرد 12 جلسه غیبت داشته باشد و شورا غیر موجه هم تشخیص بدهد اما رای به سلب عضویت ندهد که البته این نقص قانون است.
وی افزود: در موضوع حاضر هر نماینده شورا حق یک ماه مرخصی استحقاقی را دارا است چنانچه پس از این یک ماه غیبت اعم از مرخصی و غیبت به 12 جلسه برسد شورا می تواند طبق ماده مذکور به موضوع ورود کند .
ابراهیمی خاطرنشان کرد: حتی قدرت و اختیار تشخیص را هم قانون در اختیار اعضای شورا قرار داده که به نظرم نباید قرار می داد و می بایست در اختیار مرجع دیگری بود.
وی یادآور شد: شورای شهر همدان تصمیمی بر اساس این مستند قانونی و با اختیار قانونی خود گرفته است؛ حال اینکه در تصمیم نیت خاصی هست یا خیر را خود رای دهندگان باید پاسخ دهند چرا که ما نمی توانیم برای افراد نیت سازی کنیم.
ابراهیمی در پاسح به این سئوال که چرا پیرامون غیبت مولوی از بنیاد شهید استعلام کرده اند، گفت: مرجع تعیین موجه بودن مرخصی بنیاد شهید نیست و این بنیاد فقط زمان اعزام مولوی را اعلام کرده که این موضوع هم خلل در قدرت تشخیص شورا وارد نمی کند و قانون تکلیفی ایجاد نکرده که شورا برای کشف موجه یا غیر موجه بودن از سازمانی استعلام کند.
وی اظهار داشت: با این وجود مولوی از جهت ایثارگری و جانبازی بر گردن ملت حق غیرقابل جبرانی دارد چرا که در جوانی برای نگهبانی از کشور و ملت و برای آسایش امروز ما، سلامت همیشگی خود را نثار کرد و با هیچ زبانی نمی توان سپاس این ایثار را گفت.
7520/2090
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش بافت یقه هفت