تمجید کولینا از AFC بابت معرفی کمک داور ویدئویی به جام ملتها


تمجید کولینا از AFC بابت معرفی کمک داور ویدئویی به جام ملتها

تهران- ایرنا- «پیر لوئیجی کولینا» داور سرشناس ایتالیایی و رئیس کمیته داوران فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) از تلاش های کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) بابت معرفی کمک داور ویدئویی (VAR) به هفدهمین دوره جام ملت های آسیا قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، ای اف سی روز چهارشنبه نوشت: زمانی که داور افسانه ای ایتالیایی یعنی «پیر لوئیجی کولینا» در مورد داوری حرف می زند، همه باید سرا پا گوش شوند.
در راستای آماده سازی ها برای معرفی فناوری کمک داور ویدئویی از مرحله یک چهارم نهایی رقابت های جام ملت های 2019 آسیا، کولینا به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از این جریان، در پایتخت امارات متحده عربی حاضر شده و این اقدام کنفدراسیون فوتبال آسیا را تصمیمی صحیح توصیف کرد.
داور سرشناس و اسبق ایتالیایی در این باره اظهار داشت: تا جایی که به من ارتباط دارد، تصمیم اتخاذ شده، تصمیمی عاقلانه است چرا که با زنجیره فکری داوران برجسته موجود همخوانی دارد؛ قضات می بایست گواهینامه تخصصی VAR را از هیات بین المللی فوتبال (IFAB) دریافت کنند.
وی ادامه داد: آموزش کار کردن با فناوری کمک داور ویدئویی نه تنها برای فردی که در اتاق کنترل روبروی نمایشگرها می نشیند ضروری است بلکه تعلیم استفاده از این فناوری برای داوران حاضر در زمین بازی هم به منظور تعامل با اتاق کنترل و استفاده بهینه از آن، ضرورت دارد.
کولینا افزود: برای آماده سازی داوران به منظور استفاده از VAR در جام جهانی روسیه، یک سال و نیم زمان صرف کردیم؛ اما برای جام ملت های آسیا، زمان کمی مابین اتخاذ این تصمیم و آغاز تورنمنت وجود داشت از اینرو استفاده از آن از ابتدای بازی ها ریسک زیادی را به دنبال داشت.
کولینا در رابطه با احتمال استخدام داوران غیر آسیایی برای کار با VAR تصریح کرد: استفاده از داوران اروپایی یا آفریقایی کار منطقی به نظر نمی رسد؛ کنفدراسیون های تمام قاره ها برای قضاوت رقابت های داخلی خود، به داوران بومی تکیه می کنند و بنابراین ما می توانیم استعداد داوران آسیایی را نیز در این حیطه پرورش دهیم.
رئیس کمیته داوران فیفا تاکید کرد: بین آسیا و کونکاکاف (کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب) جدا از تفاهم نامه های مرسوم، تفاهم نامه دیگری وجود دارد و این موضوع آنها را قادر می سازد تا تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارند؛ استفاده از VAR در امارات باعث خوشحالی است.
وی در پایان ضمن قدردانی از ای اف سی و کمیته داوران این نهاد بابت اشتیاقشان به منظور ارتقای استانداردهای داوری در آسیا خاطرنشان کرد: نسبت به بهبود سطح داوران در سرتاسر جهان متعهد هستیم و ای اف سی نیز تمام تلاش خود را برای آماده سازی داوران و رساندن آنها به بالاترین سطح ممکن برای حضور و قضاوت در این تورنمنت، انجام داده است.
ورزشی**3991**2024

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...