هزار هکتار از زمینهای استان کرمانشاه زیرکشت آفتابگران می رود


هزار هکتار از زمینهای استان کرمانشاه زیرکشت آفتابگران می رود

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه ، از تدوین برنامه توسعه و کشت آفتابگردان روغنی در سطح هزار هکتار در استان خبر داد.

سیدافشین صفوی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: در راستای توسعه کشت آفتابگردان روغنی در استان و ضرورت تولید این محصول برای تولید روغن آفتابگردان؛ از سال 95 برنامه کشت این محصول در استان آغاز شد و در همان سال حدود 48 هکتار کشت شد.
وی اظهار داشت: در سال 96 سطح کشت افتابگردان روغنی استان کرمانشاه به 83 هکتار و در سال 97 به 320 هکتار رسید که از این میزان سطح زیرکشت حدود 600 تن محصول تولید شد.
صفوی با اشاره به اینکه عمده کشت آفتابگردان روغنی در شهرستان اسلام آبادغرب انجام شده ، تصریح کرد: در سال 97 حدود 30 هکتار نیز در شهرستان گیلانغرب کشت شد.
وی با بیان اینکه شهرستان اسلام آبادغرب پتانسیل خوبی برای کشت و تولید آفتابگردان روغنی دارد ، اضافه کرد: سطح زیرکشت آفتابگردان روغنی این شهرستان در سال 97 حدود 290 هکتار بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه خرید آفتابگردان روغنی نیز به صورت تضمینی صورت می گیرد، افزود: قیمت خرید آفتابگردان روغنی به صورت تضمینی سه هزار و 108 ریال می باشد.
وی سپس به کشت و تولید آفتابگردان آجیلی در استان پرداخت و افزود: سطح زیرکشت آفتابگردان آجیلی در استان چهار هزار و 200 هکتار بوده که از این سطح 9 هزار و 400 کیلوگرم آفتابگردان آجیلی تولید شده است.
در ادامه حاتمی کارشناس دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به اقدام های این سازمان در خصوص توسعه کشت افتابگردان روغنی اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی، تدارک بذر ارقام هیبرید، نظارت کارشناسان و بازدید کشاورزان از مزارع تحقیقی، تدارک هد برداشت آفتابگردان و جلو آوردن تاریخ کشت حدود یک ماه به منظور صرفه جویی در مصرف آب از جمله این اقدام ها بوده است.
متقاضیان کشت آفتابگردان روغنی در 2 شهرستان یاد شده می توانند برای مکان یابی و ثبت نام به منظور کشت برای تدارک بذر مورد نیاز به مرکز جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کنند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از 940 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است که سالانه بیش از چهار میلیون تن محصولات مختلف از آن برداشت می شود.
8066

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا