تحقق اقتصاد مقاومتی در مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر


تحقق اقتصاد مقاومتی در مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر

گچساران -ایرنا - از آنجا که غلات به عنوان پر مصرف ترین دانه های خوراکی همواره با تنش های محیطی و غیر محیطی از جمله سرما و خشکی مواجه است تولید بذرهای اصلاح شده در مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر گامی مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به اهمیت مقوله امنیت غذایی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، براساس نظر کارشناسان دسترسی به ارقام پرمحصول و مقاوم در برابر تنش های محیطی و غیرمحیطی با پایداری عملکرد مناسب و انجام تحقیقات به نژادی برای دیمزارهای کشور یکی از ضروریات بخش کشاورزی است که در همین راستا پنج ایستگاه تحقیقات کشاورزی عمده در کشور فعالیت می کنند.
یکی از این مراکز،ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در 20 کیلومتری شهر دوگنبدان به وسعت 70 هکتار است.
مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر به عنوان نخستین مرکز آموزش متوسطه شبانه روزی در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1350 فعالیت خود را آغاز کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مرکز در 11 رشته کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرد که حدود سه هزار نفر دانشجو در آن فارغ التحصیل شدند.
بخش پژوهشی این مرکز در سال 1368 تحقیقات خود را در محصولات زراعی شامل گندم،جو،برنج و حبوبات آغاز کرد.
در سال های اخیر سیاست های جهاد کشاورزی پذیرش دانشجو متوقف و آموزش های کوتاه مدت برای بهره برداران در برنامه قرار گرفت.
پژوهش بر روی محصولاتی مانند چغندرقند و دانه های روغنی از سیاسیات های جدید این مرکز است.
با توجه به اهمیت کاشت غلاتی نظیر گندم و جو در 80 هزار هکتار از دیمزارهای کهگیلویه و بویراحمد این ایستگاه با یافته های تحقیقاتی سالیانه مقادیر قابل توجهی از بذور پرورشی غلات را تولید و افزون بر مصرف کشاورزان بومی به 16 استان دیگر صادر می شود.
کارشناسان می گویند:ارقام موسسه تحقیقات دیم نسبت به ارقام موجود در کشور 25 درصد برتری عملکرد دارد.
این متخصصان افزایش راندمان آب را از دیگر مزایای بذرهای اصلاح شده می دانند.
مقاومت در برابر سرما، خشکی و آفت ها از ویژگی های محصولات تولیدی در این موسسات است.
براساس آمار سالانه در کشور حدود 8 میلیون هکتار از زمین های دیم زیر کشت گندم ، نخود و جو می رود که در 70 درصد این مزارع از بذر ارقام معرفی شده موسسه دیم استفاده می شود.
براساس آمار رسمی از زمان فعالیت موسسه تحقیقات دیم کشور در استان های دیم خیز تاکنون 54 رقم جدید در بخش غلات، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه معرفی شده است.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد و ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی در مناطق خشک) فعالیت های تحقیقاتی خود را در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: سالانه 15 هزار بذر اصلاح شده در این مرکز تولید و افزون بر مصرف بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد به 16 استان دیگر صادر می شود.
سید عبدالمحمد محمدی افزود: گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، خوزستان،فارس و کرمانشاه از جمله استان هایی هستند که از بذرهای اصلاح شده مرکز تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر در گچساران استفاده می کنند.
وی بیان کرد:امسال پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر با رونمایی 6 رقم جدید محصولات به عنوان ایستگاه برتر موسسات دیم کشور معرفی شد.
رقم‌های جدید شامل گندم نان به نام آسمان، گندم دوروم به نام ساورز، جو دیم به نام بهدان و عدس دیم به نام سپهر در رأس مراکز تحقیقاتی کشور جای گرفت.
وی اظهار داشت: محققان تولید کننده این ارقام در جشنواره رونمایی از ارقام جدید معرفی شده محصولات مختلف زراعی و باغی در موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور روز سی‌ام مردادماه در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات بذر و نهال کشور در کرج از دست وزیر کشاورزی لوح تقدیر دریافت کردند.
در این آیین از 16 رقم جدید معرفی شده زراعی و باغی کشور رونمایی شد.
محمدی افزود: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران با معرفی 6 رقم جدید بیشترین ارقام را در بین مراکز کشور به خود اختصاص داد.
وی ابراز داشت: رقم های جدید نسبت به ارقام قبلی از نظر عملکرد، مقاومت به کم آبی، آفات و بیماری‌های دارای برتری چشمگیری است.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران بیان کرد: پردیس این شهرستان به عنوان یکی از مراکز مهم کشور و سایت ملی دیم مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری تاکنون بیش از 30 رقم جدید از محصولات مختلف زراعی را معرفی کرده است.
محمدی گفت: ارقام معرفی شده از سوی این پردیس نقش بسیار ارزنده‌ای در افزایش عملکرد و خودکفایی کشور ایفا کرده است.
پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران متشکل از 10 پژوهشگر زیر نظر مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.
این مرکز از سال 1350 تاکنون در زمینی به مساحت 140 هکتار در منطقه امامزاده جعفر گچساران فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی انجام می‌دهد.
20 کارشناس، هفت پژوهشگر عضو هیات علمی و سه محقق غیر عضو هیات علمی در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر فعالیت می کنند.
8143/6110

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...