پیش بینی قیمت میلگرد سال 98


پیش بینی قیمت میلگرد سال 98

خبرگزاری آریا- طبق تحقیقات کارشناسان شهر آهن در بازار پر نوسانی که در آن هستیم، افراد فعال در زمینه خرید و فروش میلگرد ?و یا مشتریانی که قصد خرید میلگرد دارند نگران وضعیت موجود هستند و از طرفی منتظر بهتر شدن وضعیت بازار آهن ?و فولاد هستند.

پیش بینی قیمت میلگرد سال 98

خبرگزاری آریا- طبق تحقیقات کارشناسان شهر آهن در بازار پر نوسانی که در آن هستیم، افراد فعال در زمینه خرید و فروش میلگرد و یا مشتریانی که قصد خرید میلگرد دارند نگران وضعیت موجود هستند و از طرفی منتظر بهتر شدن وضعیت بازار آهن و فولاد هستند. متخصصان گروه شهرآهن در این مطلب سعی می کنند که وضعیت فعلی بازار میلگرد را بررسی و با توجه به اتفاقاتی که در مسیرمان وجود دارد، وضعیت قیمت میلگرد و بازار میلگرد را در سال 98 پیش بینی کنند.

بازار میلگرد ایران تحت تاثیر چه شرایطی است؟

به صورت کلی می توان گفت بازار میلگرد ایران از دو گروه تاثیر می گیرد و توسط این دو دسته راهبری می شود که تاثیرات هر کدام از این دو گروه بر بازار به شکل متفاوتی است که در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

گروه اول شامل واحد های تولید بزرگ میلگرد مانند ذوب آهن اصفهان است، این دسته محصولات با کیفیت تری نسبت به گروه دوم دارد و می توان گفت که میلگرد تولید شده توسط آن ها در دسته بندی ممتاز قرار می گیرند. این دسته بیشتر وابسته بهسیاست گذاری ها در سطح کلان است و از نوسانات بازار دوری می کند. از آنجایی که این گروه ظرفیت تولید بیشتری دارند می توانند سهم بزرگتری از بازار داشته باشند و در شرایطی که بازار پر رونق است، بازار میلگرد را کنترل می کنند. مشتری های این گروه بیشتر مجری های پروژه های بزرگ و کلان دولتی هستند. گروه دوم تولید کنندگان خصوصی هستند که حجم تولید آنها کمتر است و بیشتر نقش آنها ، تبدیل کننده بیلت به میلگرد است که به آنها تولید کنندگان نوردی گفته می شود. از آنجایی که مشتریان این دسته پروژه های نیمه دولتی، خصوصی و شخصی هستند، تاثیر آنها بر روی بازار بیشتر احساس می شود. البته این موضوع هم مهم است که این گروه تولید کننده موج ها و نوسانات بازار است و می تواند تولید کنندگان گروه اول را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در زمان فعلی بازار میلگرد دارای وضعیت نامناسبی است و مشکلاتی مانند: "بلاتکلیفی و سردرگمی، ترس فروشندگان از خالی شدن موجودی انبارها، مشخص نبودن وضعیت مصرف کنندگانی که قصد خرید دارند و به امید این نشسته اند که محصولات ارزان قیمت به بازار تزریق شوند و ..." است. همه این مشکلات به علاوه کاهش قیمت در بازار آهن مثل یک خودزنی است که بیشترین ضرر را به توزیع کنندگان میلگرد می زند. این اتفاقات باعث می شود که سرمایه از بازار میلگرد و آهن بیرون بزند و به بازار کاذبی مانند ارز و سکه وارد شود.

راهکار های پیشنهادی کارشناسان شهر آهن برای بهبود بازار فولاد: میزان عرضه تولید کنندگان داخلی که در قسمت بالا در گروه دوم قرار دادیم باید کنترل شود تا بازار رقابتی بورس برای سرمایه گذاری آسیب نبیند. نرخ پایه شمش آهن و میلگرد باید بهصورت یکضریب مشخص از قیمت آهن قراضه باشد. البته این ضریب باید با برنامه ریزی و مطالعات کارشناسی شده انجام شود، مزیت این کار این است که وابستگی بازار میلگرد بهبازار پر نوسان ارز کمتر می شود. بازرسی های جدی برای مقابلهبا متخلفان که با قیمت گذاری ها بی دلیل بازار را خراب می کنند باید در نظر گرفته شود و به این صورت ثبات بازار را تا حدی بازگردانند. همچنین مسئولین این عرصه باید بهصورت هفتگی نرخ ها را بههمه واحد های توزیع آهن در سطح کلان و خرده فروش ها ابلاغ کنند. در تعیین نرخ، برای هر محصول به صورت جداگانه نرخ تعیین شود تا عمده فروشان و دلالان به قول معروف در بازار متشنج فعلی نرختعیین نکنند.

نکته مهمی که در خصوص کنترل نرخ میلگرد وجود دارد این است که به جای این که دفتر مرکزی این موضوع را بررسی کند باید بررسی را بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی استان ها بگذارد و به این صورت می توان قیمت ها را به راحتی به تمام واحد های صنفی در تمام استان ها ابلاغ کرد. این موضوع علاوه بر این که باعث می شود روند کار ها دقیق تر و سریعتر انجام شود، باعث می شود که نرخ هایی که مربوط به بعد مسافت است درست تر و دقیقتر تنظیم و به افراد فعال در بازار میلگرد ابلاغ شود.

البته یکی از مواردی که ممکن است این موارد را دچار مشکل کند، تعداد بالای واحد های فعال در زمینه آهن آلات و میلگرد است، این تعداد بالا باعث می شود که بازار رقابتی شدت پیدا کند و به این صورت بعضی از واحد ها که توسط افراد سودجو گرداننده می شوند از این نرخ ها و دستورالعمل ها سرپیچی کنند.

در پایان اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی در خصوص بهبود بازار و پیش بینی قیمت میلگرد در پایان سال 97 و سال 98 داشته باشیم، می توانیم بگوییم که:

همه چیز به دولت و تعیین کننده دستورالعمل ها و نرخ ها بستگی دارد، این موضوع بسیار مهم را باید به یاد داشت که در اواخر سال 97 قیمت میلگرد به دلیل سرمای هوا مثل هر سال دچار افت می شود و از طرفی در سال 98 و سرنوشت بازار میلگرد در این سال به تصمیمات و مدیریت هایی که روی نرخ ها انجام می شود، بستگی دارد و اگر تنظیم بازار توسط مسئولین این عرصه انجام شود، می توان به بهتر شدن بازار امید داشت.

تیم شهر آهن آرزو روز های بهتری را برای بازار میلگرد دارد و امیدواریم که سال 98 بتواند ضرر های سال 97 را جبران کند.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج