دیدار نوری المالکی با یک هیات کُردی در بغداد


دیدار نوری المالکی با یک هیات کُردی در بغداد

رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق ضمن دیدار با یک هیات کردی در بغداد بر اهمیت همسویی مواضع پارلمانی بغداد و اربیل تاکید کرد.

خبرگزای فارس: «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق روز سه‌شنبه با یک هیات کردی در بغداد دیدار و در آن بر اهمیت همسویی مواضع اربیل و بغداد در داخل پارلمان تاکید کرد.

به گزارش السومریه نیوز، دفتر رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نوری المالکی امروز (سه شنبه) با هیات فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان به ریاست اومید صباح دیدار کرد.»

در ادامه بیانیه آمده است که «در این دیدار، دو طرف درباره اوضاع سیاسی و امنیتی کنونی کشور بحث و تبادل نظر کردند.»

دفتر ریاست ائتلاف دولت قانون از قول نوری المالکی افزود: همسویی مواضع پارلمانی و برگزاری جلسه‌های پارلمان بین کمیته‌های پارلمانی و تقویت نقش نظارتی پارلمان اهمیت دارد.

المالکی گفت که مشارکت سازنده نمایندگان منطقه کردستان عراق در رفع اختلافات و مشکلات حل نشده بغداد و اربیل به موجب قانون اساسی ضرورت دارد.

«برهم صالح» رییس جمهور عراق در آبان ماه گذشته در بازدید از حلبچه گفته بود که «قانون اساسی عراق مبنای حل مشکلات اربیل و بغداد خواهد بود و با تاسی از قانون اساسی عراق تمام تلاش خود را برای حل اختلافات اربیل و بغداد بکار خواهد بست.»

مسایل نفتی و نظامی از مهمترین مشکلات موجود بین اربیل و بغداد است. بغداد می‌گوید که کرد‌ها یک خط لوله نفت مستقیم از طریق خاک ترکیه برای صادرات نفت کشیده‌اند و نفت این منطقه را مستقیماً بدون هماهنگی با دولت مر کزی عراق به فروش می‌رسانند.

پیشمرگه از جمله موضوعات دیگر مورد اختلاف اربیل و بغداد وجود است. کرد‌ها مدعی هستند که بغداد دستمزد و بودجه و تجهیزات کافی به نیرو‌های پیشمرگ نمی‌دهد.

دولت عراق به خصوص در دوران نوری المالکی همواره تاکید داشت که نیرو‌های پیشمرگه باید بخشی از نیرو‌های مسلح عراق باشند و فرماندهی آن بر عهده فرمانده کل قوا یعنی نخست‌وزیر باشد، اما کرد‌ها معتقدند که بر اساس توافقات به دست آمده در سال ۲۰۰۵، باید نیرو‌های پیشمرگه تحت فرماندهی رییس اقلیم کردستان عراق باشند، هر چند تحت ساختار نیرو‌های مسلح عراق هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...