ورشو را به نشانه واشنگتن بگیر / لهستان تاثیر پذیر و نه تاثیر گذار!


ورشو را به نشانه واشنگتن بگیر / لهستان تاثیر پذیر و نه تاثیر گذار!

به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب، معرفی لهستان به‌عنوان میزبان کنفرانس بین‌المللی امنیت خاورمیانه که درواقع نشستی ضدایرانی با مشارکت مخالفان جمهوری اسلامی است، طی روزهای گذشته انتقادات فراوانی را نسبت به میزبان صوری این نشست یعنی لهستان در داخل برانگیخته است. استفاده از ترکیب «میزبان صوری» بدان جهت است که میزبان واقعی این...

ورشو را به نشانه واشنگتن بگیر / لهستان تاثیر پذیر و نه تاثیر گذار! ورشو را به نشانه واشنگتن بگیر / لهستان تاثیر پذیر و نه تاثیر گذار!
به گزارش حوزه سایر رسانه های خبرگزاری تقریب، معرفی لهستان به‌عنوان میزبان کنفرانس بین‌المللی امنیت خاورمیانه که درواقع نشستی ضدایرانی با مشارکت مخالفان جمهوری اسلامی است، طی روزهای گذشته انتقادات فراوانی را نسبت به میزبان صوری این نشست یعنی لهستان در داخل برانگیخته است.

استفاده از ترکیب «میزبان صوری» بدان جهت است که میزبان واقعی این کنفرانس درواقع ایالات متحده آمریکا یا حتی به بیان درست‌تر دونالد ترامپ و رفقا هستند و لهستان تنها نقش تدارکاتچی و تامین‌کننده ضروریات برگزاری کنفرانس فوق را برعهده دارد. این میان جدای از اعتراض رسمی وزارت امورخارجه ایران به دولت لهستان، برخی نیز با زنده‌کردن خاطرات تاریخی مربوط به مهاجرت بیش از ١٥٠‌هزار لهستانی به ایران در شروع دهه ٢٠ خورشیدی، دولت ورشو را به دلیل میدان‌دادن به دشمنان ایران ناسپاس خواندند.

خجالت دادن با توییتر
موضوع چیست؟ وزارت خارجه آمریکا درصدد است ماه آینده میلادی کنفرانسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت موضوعات مربوط به ایران در لهستان برگزار کند. خبر برگزاری این کنفرانس نخستین بار از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اعلام و طبیعتا بلافاصله با واکنش ایران روبه‌رو شد. اما این میان تیغ تیز انتقادات متوجه لهستان به‌عنوان میزبان این اجلاس نیز شد و مسئولان ایرانی مقامات ورشو را به دلیل سر خم کردن مقابل منویات واشنگتن به شکلی بی‌سابقه سرزنش کردند. خجالت‌دادن ورشو با اشاره مستقیم به میزبانی بی‌شائبه مردم ایران از آوارگان لهستانی در اعوان جنگ جهانی دوم یکی از تمهیداتی بود که وزارت خارجه ایران با استفاده از توییتر به نشر آن همت گماشت، هرچند بعید به نظر می‌رسد این یادآوری در اراده دولتمردان لهستانی برای کرنش مقابل آمریکایی‌ها خللی جدی وارد آورد که البته آن نیز دلایل خاص خود را دارد.

تاثیرپذیر و نه تاثیرگذار
لهستان در قرون ١٥ و ١٦ میلادی یکی از ابرقدرت‌های اروپا به شمار می‌رفت، اما به واقع بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم بود که تاریخ نوین لهستانی‌ها در دوران معاصر نوشته شد. چه بعد از پایان جنگ بین‌الملل اول که بخشی از خاک آلمان ضمیمه این کشور شد و چه در شروع جنگ جهانی دوم که آلمان نازی و روسیه برادروار لهستان را بین خود تقسیم کردند، این کشور همواره خود را به‌عنوان کشوری تاثیرپذیر و نه تاثیرگذار به جهانیان شناسانده و ظاهرا قرار است این نقش را هنوز و همچنان ادامه دهد. حتی شاید برخی به دولتمردان لهستانی بابت چنین سیاستی خرده هم نگیرند، چه آن‌که قرن‌ها تحت سیطره قدرت‌های مختلف بودن از عثمانی‌ها و روس‌ها گرفته تا آلمان‌ها، دیگر اعتمادبه‌نفسی برای آنان باقی نگذاشته و همواره در تصورشان این است که به‌عنوان یک کشور درجه دو اروپایی خواه‌ناخواه باید به ساز دیگر قدرت‌ها برقصند. لهستانی‌ها خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که اقداماتی چون برگزاری این کنفرانس کذایی اعتباری برای آنان در جهان به همراه ندارد و تنها یک دوست قدیمی را در خاورمیانه می‌رنجاند. حتی شاید ایرانی‌ها نیز بعدها بزرگوارانه این ناسپاسی را فراموش کنند، اما این میان وجهه لکه‌دارشده مردم لهستان را چه کسی پاسخگو است!؟


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس