تکیه بر شرکای اجتماعی را دنبال می‌کنیم/ استفاده کمتر از 20 درصد ظرفیت یک مرکز توان‌بخشی تاسف‌آور است


تکیه بر شرکای اجتماعی را دنبال می‌کنیم/ استفاده کمتر از 20 درصد ظرفیت یک مرکز توان‌بخشی تاسف‌آور است

گروه جامعه ــ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: نگاه ما این است که در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نگاه عائله‌محوری به همه خانواده بهزیستی و همه کسانی داشته باشیم که به نوعی نیازمند توان‌بخشی و توان‌خواه هستند و می‌توانند توانمند شوند.

تکیه بر شرکای اجتماعی را دنبال می‌کنیم/ استفاده کمتر از 20 درصد ظرفیت یک مرکز توان‌بخشی تاسف‌آور است

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری امروز سه‌شنبه 25 دی‌ماه در بازدید سرزده از مرکز توانبخشی و حرفه آموزی دکتر شریعتی، زیرمجموعه موسسه خیریه مهرورزان معین اظهار کرد: نگاه عائله‌محور از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب اسلامی این است که فرمودند تصور کنید اگر شخصی آسیب دیده اجتماعی و معلول است و در جامعه زندگی می‌کند آن فرد عضوی از خانواده ما محسوب می‌شود. اگر این نگاه حاکم شود نیازمند کارو تلاش شبانه روزی هستیم و امیدوارم در سازمان بهزیستی کشورو با مدیریت جدید شاهد این تلاش شبانه روزی باشیم.
وی اضافه کرد: تکیه بر شرکای اجتماعی یکی از برنامه‌های ما به شمار می‌رود، چرا که بدون تردید ما به تنهایی و تنها با تکیه بر منابع دولتی نمی‌توانیم مراکز مهم بهزیستی مانند این مرکز را اداره کنیم و حتما باید با تکیه برشرکای اجتماعی این کارانجام شود. ما باید نقش تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده داشته باشیم و خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. بسیار متاسفم از مرکزی بازدید می‌کنم که از کمتر از 20 درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود. در مراکز این‌چنینی که طبق استانداردهای ساخته شده است، می‌توان با قراردادهای روشن با شرکای اجتماعی علاقمند به سرمایه‌گذاری و انجام کار خیر از این مراکز استفاده کامل شود. باید ظرفیت صد در صد چنین مراکزی مورد بهره برداری کامل و جامع قرارگیرند و چنانچه مشکل درقوانین و مقررات است باید سازمان بهزیستی کشور نسبت به حل آن اقدام کند.
وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی گفت: باید با شرکای اجتماعی رابطه تنظیم شود تا دیگر دیده نشود که مرکزی با20 درصد ظرفیت فعالیت کند. کیفیت کاردر مراکز باید تحت نظارت ما باشد و حتما بچه‌های مردم و افرادی که دراین گونه مرکز فعالیت می‌کنند امانت هایی نزد ما هستند که باید از آنان به خوبی مراقبت شود و آنان را به جایگاه مطلوبی برسانیم.
شریعتمداری تاکید کرد: بدون تردید دردوره مدیریت جدید سازمان بهزیستی کشور اخذ هرگونه تصمیم گیری بدون اخذ نظر ذی نفعان ممنوع است یعنی اگر درباره معلولان سخن گفته می‌شود باید نماینده ای از معلولان که دانش، احساس و شناخت کافی از معلولیت دارند درتصمیم گیرها مشارکت داده شوند تا احساس و دانش خود رابرای اداره بهتر امور به درستی منتقل کنند.
وی تاکید کرد: بدون تردید باید در تصمیم گیری‌ها مشارکت بخش‌های ذی نفع را در نظربگیریم و تصمیمات باید برپایه نیازهای واقعی که از دل این مقایسه‌ها بیرون می‌آید گرفته شود و انتصابی که درسازمان بهزیستی کشور و ازدل فرزندان تحت پوشش این سازمان انجام شد ابتکارقبادی دانا رئیس جدید سازمان بهزیستی کشورو انتصاب شایسته بود.
وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی درپاسخ به سوالی درزمینه اتفاق پیش آمده درخصوص کودکان کارکرمانی و نشر آن در فضای مجازی اظهار کرد: دربلند مدت کارفرهنگی می‌تواند در اصلاح رفتار مردم با جامعه آسیب پذیرکشورنتیجه بخش باشد.
شریعتمداری تصریح کرد: نگاه به آسیب دیدگان باید نگاه عائله محور، مشفقانه ونگاه حل مشکلات آنان و مهربانانه باشد و به هیچ عنوان نگاه قهری نسبت به کودک کار درجامعه پذیرفته شده نیست. دربلند و میان مدت حتما می‌توان با کارفرهنگی این موضوع را حل و جامعه را با این مفهوم آشنا کرد. اما در کوتاه مدت با چهره‌های خشن برخوردهای نامناسب و ناشایست با آسیب دیدگان اجتماعی باید نگاه قهری وجودداشته باشد تا جامعه متوجه باشد که باید در مسیر حرکت خود اخلاق را رعایت کند وگرنه نظم برقرارنمی شود و نمونه ای که درکرمان اتفاق افتاد از این دست بود. کودکان کار یک معلول و پدیده ای برون داد بخشی از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی کشورمان هستند. بخشی از این افراد نیز ایرانی نیستند و از سایر کشورها به کشور ما می‌آیند و محل زندگی آنان تامین کننده نیازهای زندگی آنان نیست و یا فقر و تکدی گری متجاهرانه در سطح جامعه برون داد فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی کشوروبخشی از آن مربوط به شرایط اجتماعی ما و طبیعتا بازهم باید با آن مانند فرزند خودمان برخورد کنیم و علت را جویا شویم و برخورد قهرآمیز مخصوصا با کودکان دردی را درمان نمی‌کند، باید با کودکان برخورد مهربانانه داشت و با افرادی که رفتار خشن دارند برخورد قانونی شود.باید در چاچوب مناسب با جامعه مخاطب ما که بسیار نیز محترم هستند رفتار شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی