حکمت و فلسفه الهی گمشده دنیای امروز


حکمت و فلسفه الهی گمشده دنیای امروز

تهران - ایرنا - استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: حکمت و فلسفه الهی گمشده دنیای امروز است ازاین رو باید ضمن آموزش این دو آنها را برای نسل جوان تبیین و به دنیای امروز معرفی کرد.

غلامرضا اعوانی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت توجه به رشته فلسفه در دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: در گذشته ایران به عنوان یکی از مهدهای بزرگ فلسفه در دنیا شناخته می‌شد اما طی سال‌های اخیر این رشته مادر کمتر در دانشگاه های ما مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با پیدایش و تاسیس مراکز بسیار مهم و دعوت از استادان بزرگ، می توان فلسفه را دوبار احیا کرد، افزود: انتخاب دانشجویان و مخصوصا فراهم کردن وسائل و زمینه‌های لازم به تجدید حیات دوباره فلسفه در ایران کمک خواهد کرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه کشور ما به عنوان یکی از مهدهای مهم فلسفه نیاز به یک کتابخانه مجهز فلسفه دارد، گفت: البته کتابخانه در حوزه فلسفه که تمام کتاب‌های جریان‌های مختلف فلسفه را داشته باشد داریم، اما کافی نیست.
اعوانی ادامه داد: در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا کتابخانه هر دانشگاه حداقل سه تا چهار میلیون جلد کتاب دارد بنابراین آنچه در دانشگاه‌های ما بیش از بیش مورد نیاز است وجود کتاب به عنوان یک مرجع برای دانشجو است.
وی افزود: دانشجویان تحصیلات عالیه ما در حزه فلسفه نیاز به ماشین آلات و یا فضای فیزیکی ندارند بلکه امکاناتی برای تحقیق و پژوهش می‌خواهند تا آنها را ترغیب و تشویق به پژوهش کند.
رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تاکید کرد: فلسفه در کشور ما نه تنها باید حفظ شود، بلکه باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
اعوانی با بیان اینکه سنت فلسفه و حکمت الهی در شرایط موجود مثل گوهر کمیاب و یتیم است، گفت: حکمت و فلسفه الهی گمشده دنیای امروز است که باید علاوه بر اینکه آن را به نسل جوان بشناسانیم، به دنیای امروز نیز که سخت به آن محتاج است، معرفی کنیم.
نویسنده کتاب «رمز وارستگی»، گفت: فرهنگ ایران در جهان تاثیرگذارترین بوده است و شاید کمتر فرهنگی بشناسیم که در دنیا مانند ایران، هندوستان و چین بوسیله دانشمندانی که داشته شناخته شده باشند.
وی افزود: فلسفه در ایران قبل از اسلام تا دوره جدید حیات مستمری داشته که در هیج یک از کشورهای اسلامی نظیر و مانندی ندارد البته در حال حاضر نیز همین که این فلسفه حفظ شده هم بسیار مهم است.
اعوانی با بیان اینکه کسی که حکمت را بفهمد تا آن حدی که فهمیده حکیم است، گفت: برای حفظ و تقویت حکمت و فلسفه در ایران باید روی آنها سرمایه گذاری شود تا جوانان دوباره علاقه مند تحصیل در این رشته شوند.
چهره ماندگار فلسفه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، گفت: استقبال از رشته فلسفه در حال حاضر خوب است، اما در مقایسه با سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کم شده است.
به گفته وی شاید یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان این رشته مشکل اشتغال است که باید حل شود.
اعوانی با بیان اینکه سایر رشته‌ها بازار کار بهتری در مقایسه با فلسفه دارند، افزود: البته دانشجویان فلسفه باید از ذهن بسیار تیزهوش و قوی برخوردار باشند.
وی در ادامه دعوت از استادان و تشویق و بکارگیری آنها برای حضور پر رنگ‌تر در محافل علمی و فلسفی، تاسیس مراکز مهم تحقیقاتی، گزینش دانشجویان ممتاز و زبده و تلاش برای تربیت، آموزش و جذب آنها را از جمله راهکارهای تقویت رشته فلسفه در کشور دانست و گفت: در این شرایط حداقل می‌توان عده کمی را در رشته فلسفه تربیت کرد تا به مقام بالایی در این حوزه برسند.
اعوانی خاطرنشان کرد: فلسفه از جمله علومی است که یادگیری آن سخت است و بطور معمول دانشجویان کمی به این حوزه روی می‌آورند بنابراین فلسفه علم کیفی است نه کمی و این خود دلیلی بر اهمیت از بین نرفتن آن است.
فراهنگ ** 1540 ** 1355 **

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا