استخدام در آموزش و پرورش باید به صورت بومی گزینی باشد


استخدام در آموزش و پرورش باید به صورت بومی گزینی باشد

سنندج - ایرنا - نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: استخدام نیروهای غیر بومی برای شهرستان ها بخصوص در آموزش و پرورش مشکل ایجاد می کند لذا جذب ها باید از میان نیروهای تحصیل کرده بومی انجام شود و بومی گزینی به صورت شهرستانی در استخدام ها رعایت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن بیگلری عصر سه شنبه در نشست با مدیران مدارس شهرستان بانه اظهار داشت: منظور از بومی گزینی، انتخاب نیروهای شهرستانی است چون استخدام غیر بومی برای ادارات مشکل ایجاد می کند.
وی افزود: نیروهای غیر بومی بعد از مدتی درخواست انتقال داده و بار دیگر شهرستان ها با کمبود نیرو بویژه در بخش آموزش و پرورش مواجه می شوند.
بیگلری تاکید کرد: در آموزش و پرورش و بیمارستان ها استخدام نیروها اکنون به صورت استانی است و همین باعث شده این دو بخش با کمبود نیرو مواجه باشند بطوریکه در بیمارستان بانه افراد غیر بومی زیادی استخدام شده اند.
رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعمال نکردن مدرک تحصیلی جدید معلمان در احکام شان ظلم در حق این قشر زحمتکش است در حالیکه معلمان خود آموزش دهنده و آینده ساز کشور هستند نکته مهم اینکه در وزارتخانه های دیگر برای ادامه تحصیل به نیروهای خود ماموریت تحصیلی هم می دهند.
بیگلری اضافه کرد: در تذکر به وزیر آموزش و پرورش اعمال مدرک فرهنگیان و رتبه بندی معلمان را یادآوری کردم و انتظار داریم در این زمینه اقداماتی انجام شود.
نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: حق منطقه جنگی و مرزی نیز برای فرهنگیان بانه و سقز سه سال قبل دریافت شده است و به عنوان رئیس مجمع نمایندگان اعمال حق منطقه جنگی را برای دیگر شهرهای استان طبق نقشه نیز درخواست کرده ام.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقطع ابتدایی مهمترین مقطع تحصیلی است، افزود: دوره ابتدایی مهمترین مقطع تحصیلی است اما در کشور ما کمترین توجه به این مقطع می شود در حالیکه اساس آموزش پذیری در این مقطع شکل می گیرد.
مدیر آموزش و پرورش بانه نیز با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی مهمترین دغدغه آموزش و پرورش این شهرستان مرزی است، گفت: سال آینده در صورتی که نیروی طرح خدمت و حق التدریس بکارگیری نشود با کمبود 400 معلم مواجه خواهیم بود.
رضا خضری تاکید کرد: جبران کمبود نیروی انسانی خارج از توان آموزش و پرورش شهرستان و استان است و باید برای این کمبود راهکاری اساسی بویژه در شهرهای مرزی از سوی وزارتخانه ارائه و در استخدامی ها به این شهرها بیشتر توجه شود.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در شهرستان بانه اظهار داشت: بیش از 80 درصد مدارس شهرستان به صورت 2 شیفت است و ضریب بهره وری کلاس ها نیز 1.82 درصد است.
خضری یادآور شد: در دهه فجر امسال 43 کلاس درس که با همکاری خیرین مدرسه ساز احداث شده افتتاح می شود اما کمبود فضای اموزشی همچنان یک مشکل اساسی در این منطقه است.
وی اضافه کرد: سیستم گرمایشی 80 کلاس درس همچنان بخاری نفتی کاربراتوری ولی استاندارد است و 43 مدرسه نیز به اداره نوسازی معرفی شده اند اما سیستم گرمایشی هیچکدام از این واحدها هنوز استاندارد سازی نشده است.
مدیر آموزش و پرورش بانه گفت: امسال سه میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار برای تجهیزات و سه میلیارد و 700 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی های برای تعمیرات مدارس بانه با تلاش نماینده مردم در مجلس و کمیته برنامه ریزی شهرستان اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: 15 سیستم هوشمند نیز توسط نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تهیه و به مدارس بانه اهدا شد.
به گزارش ایرنا، در شهرستان بانه 32 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند که از این تعداد، 19 هزار دانش آموز در مقطع تحصیلی ابتدایی هستند.
در این جلسه همچنین از دانش آموز بانه ای نخبه ذهنی در محاسبات ریاضی که در کشور مالزی رتبه نخست جهانی را کسب کرد به صورت ویژه تقدیر شد.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز