پایداری در برابر تحریم‌ها مهم‌ترین شاخص بودجه سال 98


پایداری در برابر تحریم‌ها مهم‌ترین شاخص بودجه سال 98

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی در خصوص پایداری لایحه در برابر تحریم‌ها گفت: دولت در لایحه بودجه سال 98، توجه ویژه‌ای به پایداری اقتصاد در برابر تحریم‌ها داشته و این امر یکی از شاخصه‌های مهم این لایحه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی، «حسن پارسی‌پور» اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، چند محور اصلی را مبنا قرار داده است که یکی از این محورها، پایداری بودجه در برابر تحریم‌هاست.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۹۸ بر اساس صادارت روزانه یک و نیم میلیون بشکه پیشنهاد شده که قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده است این در حالی است که در کشورهای منطقه قیمت پیش‌بینی شده برای نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی با تأکید بر این‌که وابستگی لایحه بودجه به نفت کاهش یافته است، گفت: رویکرد دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نشان از این است که بودجه و افتصاد کشور تحت‌الشعاع تحریم‌ها قرار نگیرد.

پارسی‌پور افزود: دولت در سال ۹۷، ۲۷ میلیارد دلار از اعتبارات نفت در بودجه لحاظ کرده بود اما در لایحه بودجه سال ۹۸ این رقم به ۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی اظهار کرد: برخی بر این تصور بوده‌اند که دولت با دلار ۸۲ هزار ریالی بودجه را می‌بندند از این‌رو گمان بر این بوده که وابستگی بودجه به نفت زیاد شده است، این در حالی است که ۱۴ میلیارد دلار از ۲۱ میلیارد دلاری که دولت برای بودجه نفت پیش‌بینی کرده، برای تأمین کالای اساسی است که با دلار ۴۲ هزار ریالی بسته شده است.

پارسی‌پور گفت: این امر نشان می‌دهد دولت در لایحه بودجه سال آتی، موضوع پایداری در برابر تحریم‌ها را مد نظر داشته و علاوه‌بر آن معیشت مردم و کاهش وابستگی بوجه به نفت به خوبی مورد توجه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که توجه به معیشت مردم، یکی دیگر از محورهای اصلی در لایحه بودجه است، افزود: دولت در لایحه بودجه سال ۹۸، ۱۱۳ هزار میلیارد تومان از ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را به معیشت مردم اختصاص داده است البته اختصاص این میزان اعتبار با نگاه اقتصاد مقاومتی بوده است.

پارسی‌پور، شفاف‌سازی و رعایت انضباط بودجه‌ای را از شاخصه‌های لایحه بودجه دانست و گفت: ردیف‌های بودجه‌ای در این لایحه به‌صورت شفاف قابل پیگیری و رصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی، توجه به علم و آموزش در آموزش عالی و آموزش و پرورش، توجه به محیط‌زیست و توجه به اعتبارات فرهنگی را از دیگر محاسن لایحه بودجه سال ۹۸ برشمرد.

وی با تأکید بر این‌که دولت مقاوم‌سازی اقتصاد را به‌عنوان رویکرد اصلی و مهم در لایحه بودجه مورد توجه قرار داده است، تصریح کرد: حمایت از تولید و اشتغال یکی از محورهای مهم لایحه بودجه است و در آن طرح‌های ناتمام صنعتی، معدنی و کشاورزی در بخش دولتی و بخش خصوص مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که طرح‌های ناتمام که بیش از ۹۰ درصد رشد دارند در اولویت باشند و سریع‌تر به بهره‌برداری برسند.

وی با بیان این‌که در این زمینه، طرح‌های عمرانی در اولویت هستند، در ادامه تصریح کرد: طرح‌های عمرانی که با اقتصاد و معیشت مردم ارتباط دارد حایز اهمیت هستند.

پارسی‌پور با بیان این‌که در لایحه بودجه سال ۹۸، سهم اعتبار استانی برای استان‌ها افزایش یافته است آن را از ویژگی‌های ارزشمند این لایحه برشمرد و افزود: رویکرد بر این است که از سهم اعتبارات ملی کاهش یافته و به سهم اعتبارات عمرانی استان‌ها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بر این اساس با رویکرد تمرکززدایی، ۱۵ درصد اعتبارات ملی به اعتبارات استان‌ها سوق داده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: دولت می‌کوشد تا توازن منطقه‌ای محقق شود و سطح توسعه‌یافتگی متوازن باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا