توافق برگزیت ترزا می‌در پارلمان انگلیس رأی نیاورد


توافق برگزیت ترزا می‌در پارلمان انگلیس رأی نیاورد

توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) در پارلمان انگلیس با 432 رأی مخالف و 202 رأی موافق رد شد

توافق برگزیت ترزا می‌در پارلمان انگلیس رأی نیاوردبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، نمایندگان مجلس عوام انگلیس پس از حدود هفت ساعت بررسی ابعاد توافق نخست وزیر با اتحادیه اروپا درباره چگونگی جدایی از این اتحادیه با 432 رای مخالف در برابر 202 رای موافق، لایحه خانم "ترزا می" را رد و رکورد شکست یک نخست وزیر در پارلمان انگلیس را شکستند.
توافق نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا که پس از دو نیم سال مذاکرات پیچیده و پرفراز و نشیب به مجلس ارائه شد در پارلمان نیز پس از پنج روز بررسی امشب و در حالی رد شد که دو رکورد منفی جدید را نیز برای حزب حاکم محافظه کار رقم زد.
با توجه به اینکه شمار زیادی از نمایندگان حزب حاکم محافظه کار نیز به این توافق رای منفی دادند بزرگترین مخالفت های درون حزبی نیز ارزیابی و از این جهت نیز رکورد جدیدی به ثبت رسیده است.
نمایندگان پارلمان انگلیس در آستانه رای گیری درباره توافق خانم می، طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن نخست وزیر موظف است ظرف سه روز طرح جدیدی که برطرف کننده نگرانی نمایندگان از این توافق باشد ارائه کند.
ترزا می پیش از رای گیری اعلام کرده بود در صورت رای نیاوردن لایحه اش کناره گیری نمی کند بلکه با مقامات اتحادیه اروپا برای یافتن راه حل خروج از این وضعیت گفتگو خواهد کرد.
گفته شد "میشل بارنیه" نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت نیز برنامه های فردای خود را لغو کرده است که از این اقدام وی به عنوان آمادگی برای ادامه گفتگوها با نماینده انگلیس یاد می شود.
رهبر حزب کارگر شکست نخست وزیر را مفتضحانه ترین شکست دولت در مجلس عوام انگلیس از سال 1920 تا کنون توصیف کرد و رای گیری بر سر کفایت سیاسی نخست وزیر را خواستار شد.
با ارائه طرح عدم کفایت سیاسی نخست وزیر، وی دو هفته فرصت دارد نظر نمایندگان مخالف را جلب کند و اگر رای نیاورد کار به انتخابات زودهنگام کشیده خواهد شد.
با مخالفت گسترده نمایندگان با لایحه "خانم می" ممکن است در صورت چربیدن نظر مخالفان برگزیت، اساسا موضوع جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا کنار گذاشته شود یا همه پرسی دیگر برسر برگزیت برگزار شود.
صاحب نظران شکست توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا را موجب افزایش بی ثباتی و ابهامات و نیز ضربه دیگر بر پیکر اقتصاد انگلیس ارزیابی کردند.

ترزا می: رای گیری در پارلمان نشان نداد پارلمان انگلیس از چه چیز حمایت می کند
ترزا می نخست وزیر انگلیس بعد از رد شدن توافقنامه برگزیت در پارلمان این کشور گفت این رای گیری نشان نداد پارلمان از چه چیز حمایت می کند (بلکه فقط نشان داد که از چه چیز حمایت نمی کند).
نخست وزیر انگلیس گفت نمی داند آیا پارلمان این کشور قصد دارد به نتیجه همه پرسی درباره برگزیت احترام بگذارد یا خیر.
ترزا می گفت شهروندان اتحادیه اروپا در انگلیس در خور آن هستند که در اسرع وقت درباره تصمیم پارلمان آگاه شوند.
وی گفت باید مشخص کنیم که آیا دولت انگلیس اعتماد پارلمان را در پشت خود دارد یا خیر. وی افزود: معتقدم دولت من همچنان از اعتماد پارلمان انگلیس برخوردار است.
ترزا می گفت اگر پارلمان این کشور به دولتش رای اعتماد بدهد با شرکای انگلیس مذاکره خواهد کرد.
وی افزود روز دوشنبه درباره مسیر پیش رو بیانیه خواهم داد.
رد توافقنامه برگزیت؛ شکست فاجعه آمیز
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس گفت رد توافقنامه برگزیت در پارلمان، یک شکست فاجعه آمیز برای دولت ترزا می به شمار می رود.
کوربین درخواست سلب اعتماد از ترزا می را تقدیم پارلمان کرد
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس درخواست سلب اعتماد از ترزا می نخست وزیر انگلیس را تقدیم پارلمان کرد.
یونکر: از انگلیس می خواهم هر چه زودتر مقاصد خود را روشن کند
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، بعد از ردشدن توافقنامه برگزیت در پارلمان انگلیس، در پیامی در توئیتر نوشت: «از انگلیس می خواهم هر چه زودتر مقاصد خود را روشن کند. وقت تقریبا تمام شده است.» «خطر خروج توام با بی نظمی انگلیس افزایش یافته است.»
وزیر بهداشت انگلیس: پارلمان چهارشنبه درباره سلب اعتماد از ترزا می رأی گیری می کند
وزیر بهداشت انگلیس گفت پارلمان روز چهارشنبه درخواست سلب اعتماد از دولت ترزا می را به رأی می گذارد.
توسک: تنها راه حل مثبت این است که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند
دونالد توسک رئیس شورای اروپا گفت تنها راه حل مثبت بعد از ردشدن توافقنامه برگزیت در پارلمان انگلیس این است که انگلیس در اتحادیه اروپا باقی بماند.
وی در پیامی در توئیتر نوشت: «اگر یک توافق غیرممکن است و کسی هم برگزیت بدون توافق را نمی خواهد پس چه کسی شجاعت خواهد داشت بگوید تنها راه حل مثبت چیست؟»
بزرگترین حزب اتحادگرای ایرلند شمالی در رأی گیری سلب اعتماد از ترزا می شرکت نمی کند
شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: "حزب اتحادگرای دموکراتیک" ایرلند شمالی در رأی گیری سلب اعتماد از ترزا می در پارلمان انگلیس شرکت نمی کند.
تلاش 100 نماینده برای برگزاری دومین همه پرسی برگزیت
خبرگزاری رویترز گزارش داد: حدود 100 نماینده در پارلمان انگلیس صبح روز چهارشنبه برای برگزاری دومین همه پرسی بر سر برگزیت تلاش خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی