حذف ماده نصب موقت فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های برون شهری


حذف ماده نصب موقت فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های برون شهری

رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز نصب فیلتر دوده و و کارایی آن برای شورای شهر مسجل نشده است و مشخص نیست.

خبرگزاری مهر: محمد علیخانی در جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران درباره حذف بند ۱۰ ماده ۵۷ برنامه سوم توسعه مبنی بر اینکه «به منظور کاهش آلودگی اتوبوس‌های مسافربری برون شهری، شرکت‌های مستقر در این پایانه‌ها ملزم به تجهیز اتوبوس‌های مستقر در پایانه به فیلتر جذب دوره موقت در مدت حضور در پایانه هستند» گفت: اگر شرکت مستقر بطور رایگان فیلتر دوده نصب می‌کند، اشکالی ندارد.

وی افزود:، اما اگر قرار است برای فیلتر دوده مبالغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت کنند، قابل قبول نیست.

علیخانی ادامه داد: اگر شهرداری تلاش دارد برای آلودگی هوا فیلتر را به طور رایگان برای اتوبوس نصب می‌کند، موافق هستیم، اما اگر موضوع نصب فیلتر دوده کاسبکارانه باشد، موافق نیستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اینکه مردم را مجبور کنید که فیلتر دوده نصب کنند، باید دید چقدر در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد.

علیخانی گفت: هنوز نصب فیلتر دوده و و کارایی آن برای شورای شهر مسجل نشده است و مشخص نیست.

حجت نظری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران درباره نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌ها گفت: اتوبوسی که در دانشگاه آزاد حادثه دید و موجب کشته شدن بسیاری از جوانان شد اتوبوس فرسوده بود.

وی گفت: اگر اتوبوس‌ها فرسوده باشند نصب فیلتر دوده تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا ندارد.

زهرا صدراعظم نوری نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: میزان آلایندگی که یک اتوبوس دارد بسیار بالاست آنچه امروز هم در هوا قرار دارد ذرات ۲.۵ و ۱۰ میکرون است که حاصل از سوخت خودرو‌های سنگین است.

نوری تاکید کرد: خودرو‌هایی که در بیرون شهر به داخل شهر می‌آیند، دارای معاینه فنی نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر معاینه فنی هم داشته باشند، معاینه فنی آن‌ها سوری است.

نوری با بیان اینکه باید راهکاری اندیشیده شود که میزان آلایندگی اتوبوس‌ها کاهش یابد، اظهار داشت: خودرویی که فیلتر دوده داشته باشد، به این معنا نیست که فرسوده نیست.

وی خاطر نشان کرد: خودرو‌های مسافربری برون شهری بسیار آلاینده است.

الهام فخاری، عضو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی در موافقت با حذف بند ۱۰ ماده ۵۷ مبنی بر نصب فیلتر جذب دوره موقت روی اتوبوس‌های مسافربری برون شهری گفت: کاستی‌ها و نابسامانی‌هایی را که در سازمان پایانه‌ها وجود دارد، با مدیریت درست حل کنیم و نظارت بر آن را جدی بگیریم.

فخاری ادامه داد: این بند ایراد دیگری هم دارد، این که مورد پروژه است. مورد پروژه‌ای را به عنوان بندی از ماده احکام آوردن با بقیه احکام برنامه در تضاد است. یک ماده از حکم برنامه ۱۹ بند است و به صورت پروژه‌ای کد خورده اند.

بند می‌گوید در مدت حضور پایانه فیلتر نصب شود. مگر پایانه سقف جداگانه‌ای دارد و هوایش با هوای شهر متفاوت است؟ ورود این اتوبوس‌ها در محدوده شهر مشکل ایجاد نمی‌کند؟

این عضو شورای شهر گفت: اگر اشکال از معاینه فنی و مسایل آلایندگی خودروهاست، حکم را کلی و جامع در مورد معاینه فنی ببینیم ...، اما این که نصب فیلتر در مدت حضور در پایانه حکم برنامه باشد توجیه ندارد. وضعیت چگونگی اداره پایانه‌ها و سازمان پایانه‌ها باید اصلاح شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت بند ۱۰ ماده ۵۷ سوم توسعه را با رای قاطع حذف کردند.

در این ماده شهرداری تهران موظف شده بود به منظور کاهش آلودگی اتوبوس‌های مسافربری برون شهری، شرکت‌های مستقر در این پایانه‌ها را ملزم به تجهیز اتوبوس‌های مستقر در پایانه‌های مذکور به فیلتر جذب دوده موقت در مدت حضور در پایانه کند.

همچنین اعضای شورای شهر ماده ۵۴ را با اصلاحات عبارتی و حذف بند ۷ به تصویب رساندند.

همچنین مواد ۵۳، ۵۵ و ۵۶ تصویب شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس