کمبود تعداد محیط‌بان در کشور


کمبود تعداد محیط‌بان در کشور

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر کمیت پنجاه درصد نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست محیط‌بانان ما هستند. از حدود 7 هزار نفر نیروی سازمان،‌ سه هزار و چهارصد نفر محیط‌بانان هستند.

خبرگزاری فارس: پنجمین جایزه یحیی عصر امروز در خانه اندیشمندان علون انسانی برگزار شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این مراسم ضمن بزرگداشت یاد ۱۲۳ محیط‌بان شهید با اشاره به اینکه محیط‌بان‌ها اقشار بسیار زحمت‌کش و گمنام و مظلومند که از آنچه باید برخوردار باشند چه در حوزه معیشت و چه در حوزه‌های دیگر برخوردار نیستند.
جمشید محبت‌خانی با بیان اینکه محیط‌بان بازوی اجرایی سازمان محیط زیست هستند ابراز داشت: از نظر کمیت پنجاه درصد نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست محیط‌بانان ما هستند. از حدود ۷ هزار نفر نیروی سازمان،‌ سه هزار و چهارصد نفر محیط‌بانان هستند.
وی ادامه داد: بیشترین مظلومیت محیط‌بانان استفاده لشکری از آنان است. اما نگاه استخدامی و پرداخت به آنان کارمند دولت است. به خاطر کمبود نیروی انسانی تنها حدود ۴۸ درصد چارت سازمانی ما تأمین شده است. این‌ها دغدغه‌هایی بود که در بدو ورود به یگان دیدیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: پاسگاهی که من در بدو خدمت در یک روستا دیدم امکاناتش بهتر از یگان حفاظت محیط زیست کل کشور بود. بازداشتگاه‌های ما در ناجا از یگان حفاظت محیط زیست بهتر بود.
محبت‌خانی اعلام کرد: اولویت اول رئیس سازمان به گفته خودشان محیط‌بان است. موضوع دیگر بحث بیمه این عزیزان است. در خیلی از درگیری‌های محیط‌بانان که وظیفه قانونی خود را انجام داده دیه را باید از جیب خود بدهد.
وی تصریح کرد: تا کنون ریالی اعتبار مستقل برای یگان حفاظت محیط زیست نداشتیم. امسال بودجه مستقل داریم و از امسال با توافقی که با بیمه‌ها کردیم محیط‌بانان از کلیه بیمه‌ها همچون نیروهای نظامی و انتظامی دیگر برخوردار خواهند شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: ما نیاز به یک بازوی اجرایی در سازمان محیط زیست داریم که باید اختیارات داشته باشند تا بتوانند با استفاده از قوانین و اختیارات پاسداران آب و هوا و خاک کشور باشند تا حیات ما و جانداران دیگر به خطر نیافتد نه این که تنها به عنوان شکاربان تعریف شده باشند.
محبت‌خانی تأکید کرد: امیدواریم روزی برسد که محیط‌بان ما نه صرفاً یک شکاربان، که به معنای کامل محیط‌بان باشد.
وی افزود: حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور ما به عنوان اراضی حفاظت شده تعریف شده است. در همه مناطق می‌گویند وضعیت خوب نیست. آیا باید همه مسائل را با محیط‌بانان حفظ کنیم؟ آیا اگر محیط‌بانان را در بهترین شرایط قرار بدهیم همه این مساحت حفظ خواهد شد؟ امیدواریم شرایطی را شاهد باشیم که همه مردم ما محیط‌بان باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان