دست‌یابی برابر دختران و پسران به فرصت‌های آموزشی


دست‌یابی برابر دختران و پسران به فرصت‌های آموزشی

در پنجمین همایش مدیریت جهادی اولین نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران به وزیر آموزش‌وپرورش اهداء شد.

خبرگزاری ایسنا: سیدمحمد بطحایی در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با گرامیداشت نام و یاد خاطره همه شهدا، شهدای حرم و سلام و درود بر روح پرفتوح امام راحل و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام معظم رهبری گفت: «در ابتدای صحبت‌هایم باید یاد کنم از دو مدیر جهادی دو شهید مدیر، شهیدان رجایی و باهنر که نام و مدیریت آن‌ها همواره بر قله تابناک نظام مقدس جمهوری اسلامی و وزارت آموزش‌وپرورش می‌درخشد و الگوی مدیریت جهادی در وزارت آموزش‌وپرورش بوده و خواهد بود».

وی ادامه داد: «مؤلفه‌های کار جهادی همان‌گونه که در ادبیات مدیریت جهادی از زمانی که مقام معظم رهبری این واژه و مفهوم را در مدیریت کشور مطرح کردند، سال‌به‌سال گسترش پیداکرده است، مهم‌ترین ویژگی که در مدیریت جهادی همواره موردتوجه قرارگرفته، این است که تفاوت این مدیریت با سایر مدیریت‌های مرسوم این است که مدیریت جهادی در شرایط ویژه و با امکانات ویژه و با نیت الهی است».

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: «پایداری و پایمردی برای رسیدن به اهداف مهم‌ترین ویژگی مدیریت جهادی است که در مدیریت کشور وجود دارد و باید وجود داشته باشد. کار را برای خدا انجام دادن مهم‌ترین ویژگی مدیریت جهادی است و شاید هرچقدر که انقلاب به جلو می‌رود و دشمنی‌های دشمنان افزایش می‌یابد ضرورت توجه به کارکردهای مدیریت جهادی در دستگاه‌های اجرایی کشور بیشتر احساس می‌شود و این ضرورت بیش از گذشته اقتضا می‌کند به این مدیریت جهادی توجه کنیم».

او گفت: «برای من افتخار است که از طرف خانواده آموزش‌وپرورش، به نمایندگی از معلمان جهادگر در عرصه تعلیم و تربیت که با همه سختی‌های فراوان، ساعت‌ها در کوه‌ها و مسیرهای صعب‌العبور طی طریق می‌کنند تا خودشان را به کلاس درس برسانند تا چراغ تعلیم و تربیت را روشن نگه‌دارند، آن معلمی که در کلاس‌های پرجمعیت که گاهی تا ۴۷دانش‌آموز در کلاس وجود دارند و با بازیگوشی‌ها و شیطنت‌های کودکان و نوجوانان با اخلاق کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهد و تدریس می‌کند و مسیر آینده را ترسیم می‌کند، مدیران مدارس و خادمان مدارس که علی‌رغم کمبود امکانات و شرایط موجود، تمام توجهشان معطوف به هدف والای تعلیم و تربیت در مدرسه است و با همه سختی‌ها این سازمان را به سمت هدف‌هایش حرکت می‌دهند، برای بنده افتخار است که از طرف همکاران بگویم و به‌جرئت می‌توانم بگویم مصداق‌های عینی مدیریت جهادی آن است که همکاران بنده در چنین شرایطی انجام و رسالت خطیر خود را انجام می‌دهند».»

بطحایی گفت: «من تأکید می‌کنم که کاری که در آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد یکی از جهادی‌ترین مدیریت‌ها است.»

وزیر آموزش‌وپرورش به مصداق‌هایی از این مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: «در حادثه‌ای که در کرمانشاه اتفاق افتاد و همه کشور را داغدار کرد، مدت کوتاهی بعد از حادثه بود که همکاران بنده در کرمانشاه بااینکه داغدار بودند مدارس را راه انداختند، این راه‌اندازی صرفاً راه‌اندازی علم و دانش در مدرسه نبود بلکه روشن کردن راه آینده بود. شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که همه مدیران درگیر آن بودند و تأکید می‌کردند این بود که روشن‌شده چراغ یک مدرسه روشن شدن چراغ امید به آینده در شهرستان‌هایی بود که در معرض آن حادثه قرارگرفته بود. ما شاهد هستیم که با آغاز سال تحصیلی یک روح دیگری در جامعه دمیده می‌شود، رفت‌وآمد بچه‌ها در کوچه‌ها و در خیابان امید جامعه به آینده را دوچندان می‌کند. ازاین‌رو است اگر بنده و همکارانم همواره می‌گوییم مدرسه محلی برای تمرین زندگی کردن بچه‌ها است و باید امکانات و تجهیزات لازم را ما بتوانیم در اختیار آن‌ها قرار دهیم که در مدرسه تمرین زندگی کنند.

بطحایی ادامه داد: «از این منظر است در کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده همکاران من تلاش کردند و در زمان کوتاهی چه در بخش دولت، سپاه و ارتش و ... همه دست‌به‌دست هم دادند و شرایط را به شرایط طبیعی تبدیل کردند. ما نزدیک به ۸۰مدرسه را کمتر از یک سال به همت خیران که من از تک‌تک آن‌ها تشکر می‌کنم در مهرماه ۹۷در اختیار نظام تعلیم و تربیت قراردادیم. نظیر آنچه در کرمانشاه اتفاق افتاد را در عرصه‌ آموزش‌وپرورش کم نداریم».

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «آموزش‌وپرورش برای خود وظیفه و رسالت می‌داند شاید اگر بتوانیم شرایط لازم را برای آموزش و ترویج روحیه جهادی در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم. این شجره طیبه‌ای که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد کار را در آینده خیلی ساده‌تر می‌کند».

بطحایی ادامه داد: بنابراین سعی می‌کنیم که اجزا و اصول مربوط به مدیریت جهادی را در کودکان، نوجوانان و جوانان خود تمرین و زمینه ممارست آن را بپرورانیم.

وی گفت: خوشبختانه در استان‌های محروم از این نوع مدیریتی که محصور دیگر مدیریت‌ها نمی‌شود و نبود امکانات و شرایط آن را محدود نمی‌کند بلکه همیشه تلاش می‌کند همه عوامل را به‌سوی هدف خود سوق بدهد، در مناطق محروم این اتفاق مبارک بسیار زیاد است. واجب است بر بنده که از همه همکاران عزیزم که بدون هیچ نام و نشانی در مناطق محروم تلاش می‌کنند این اتفاق بیافتد تشکر کنم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در همین اتفاق کرمانشاه تعدادی از دانش‌آموزان ما که کنکور داشتند و باید در آزمون سراسری شرکت می‌کردند باهمت همکارانم ۱۲۰۰دانش‌آموز ما بلافاصله به تهران فراخوانده شدند و شرایط در دو مرحله برای آن‌ها آماده شد تا این اتفاق تلخ باعث نشود از این رقابت و راه یافتن به دانشگاه جا بمانند که واقعاً یک مدیریت جهادی بود. باافتخار می‌گویم علی‌رغم همه شرایط و نبود امکانات امروز شاخص‌های توسعه کمی در نظام تعلیم و تربیت به مدد همین مدیریت جهادی در سطح بین‌المللی قابل‌تقدیر است به‌طوری‌که بسیاری از این شاخص‌ها در سطح بین‌المللی از آن‌ها نام‌برده می‌شود.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، وی افزود: در دوره پیش‌دبستانی که در سی سال گذشته نرخ تحت پوشش‌ ما کمتر از ۲۰درصد بود اکنون به بالای ۷۰درصد رسیده است، امروز بیش از ۹۰درصد دبستانی‌ها تحت پوشش هستند. نرخ تحت پوشش در متوسطه اول ۹۶درصد است، امروز نرخ برابری به فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران ما برابر شده است و هیچ نابرابری از حیث کمی بین دختران و پسران در دست‌یابی به فرصت‌های آموزشی وجود ندارد و این نشان از مدیریت جهادی آموزش‌وپرورش با کمک همه دستگاه‌ها بعد از انقلاب است. امیدوارم همه دستگاه‌ها بتوانند از مدیریت جهادی و تجربیات خود به‌خوبی استفاده کنند و به‌خوبی این مدیریت را پیش ببرند.

در پایان این مراسم اولین نشان مدیر برگزیده جهادی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین همایش مدیریت جهادی به وزیر آموزش‌وپرورش اهداء شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول