کمتر از یک سال آینده نمونه دوم ماهواره پیام ساخته می شود


کمتر از یک سال آینده نمونه دوم ماهواره پیام ساخته می شود

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ساخت ماهواره پیام حدوداً 10 سال زمان برده ، دانش فنی آن به دست آمده و زیرساخت‌های مناسب آن نیز ایجاد شده است ، گفت: این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توان در کمتر از یک سال نمونه دوم آن را ساخت و تحویل داد .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی با اشاره به پرتاب دیشب ماهواره پیام امیرکبیر که نتوانست به درستی در مدار قرار گیرد، افزود: با توجه به اظهارات محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کار به زودی شروع می‌شود تا با پرتاب نمونه‌های بعدی کار را به خوبی انجام دهیم.
وی افزود: وزیر ارتباطات در همان دقایق اولیه با توجه به موفق بودن سیگنال‌هایی که دریافت شده بود تأکید داشت که این گروه از همکاران که در ساخت ماهواره مشارکت داشتند با جدیت به فعالیت خود ادامه دهند و به سرعت کار را برای نمونه بعدی شروع کنند.
معتمدی صریح کرد: شاید تصور این باشد که به طور کلی این پرتاب ناموفق بوده است، هر چند به لحاظ کاربردی بحث درستی است، ولی به لحاظ فنی و تکنولوژیک می‌توان گفت پرتاب کننده یعنی ماهواره بر و موشکی که ماهواره را حمل کرده 90 درصد به اهدافش رسیده است.
وی گفت: برای نخستین بار است که چنین موشکی بتواند ماهواره با وزن 110 کیلوگرم را تا مدار 500 کیلومتری در مرحله اول و دوم با موفقیت انجام دهد، اما در مرحله سوم که باید ماهواره را جدا کند، باید به سرعت مناسب بیش از 7 یا 7 و 2 دهم کیلومتر در ثانیه می‌رسید که نتوانست به این سرعت برسد.
معتمدی افزود: اگر به سرعت 7 یا 7 و 2 دهم کیلومتر در ثانیه نرسد و به طور طبیعی سرعت کمتر از این باشد، ماهواره نمی‌تواند در مدار قرار گیرد و شروع به کم کردن مدار و سقوط می‌کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ماهواره نیز شروع به کار کرد و مرحله سخت را پشت سر گذاشت و بلافاصله که از موشک جدا می‌شود شروع به فرستادن سیگنال می‌کند و این نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه کار کرده و سینگال‌ها را فرستاده است.
معتمدی اضافه کرد: همکاران ما از روی اطلاعات دریافتی از سیگنال‌های ارسالی تحلیل می‌کنند که چه اتفاقی در مسیر افتاده است و با همین سیگنال‌های دریافتی توانستند تشخیص بدهند که ماهواره نتوانسته در مسیر اصلی قرار گیرد.
وی افزود: کشور‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت های خود را شروع کرده و توانسته اند وارد باشگاه پرتاب کننده‌ها شوند 4 و یا 5 کشور در جهان بیشتر نیستند، از این گونه مسائل به طور طبیعی داشته اند هر چند که در برخی مواقع یک درصد خطا نیز مورد پذیرش نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به لحاظ فنی و تکنولوژی گام مؤثری در کشور برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت کاربردی در نمونه‌های بعدی پرتاب موفقیت آمیزی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.
**9465**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط