دوباره تلاش می‌کنیم


دوباره تلاش می‌کنیم

تهران-ایرنا- ماهواره ایرانی پیام امیرکبیر که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده بود بامداد امروز(سه‌شنبه) توسط ماهواره برداخلی به فضا پرتاب شد اما به دلیل نداشتن سرعت کافی از ماموریت محوله بازماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیمه شب دوشنبه، 24 دیماه با اعلام سازمان فضایی ایران، عازم ماموریتی شدیم که از آن اطلاعی نداشتیم؛ به همراه خبرنگاران چند رسانه دیگر به محل تعیین شده در مرکز فضایی ماهدشت کرج رسیدیم که در آنجا متوجه شدیم قرار است از طریق تصاویر مانیتورینگ، شاهد پرتاب ماهواره ایرانی پیام امیرکبیر باشیم.
بعد از هماهنگی های لازم و ورود خبرنگاران به محل مورد نظر، اعلام شد که بدون هماهنگی امکان ارسال خبر وجود ندارد و باید منتظر باشیم تا پروسه تعریف شده برای پرتاب ماهواره به طور کامل انجام شود.
حدود یک بامداد بود که خبرنگاران اجازه یافتند در محل ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره ای حاضر شده و با مسئولان ذیربط به گپ و گفت درباره تحولات پرتاب ماهواره در حوزه های مختلف بویژه اقتصادی بپردازند.
مرکز فضایی ماهدشت، مختص دریافت تصاویر ماهواره ای است که به صورت 24 ساعته داده ها را دریافت و پردازش می کند. این مرکز توانایی پایش اطلاعات دریافتی از شبکه خودپردازهای بانکی کشور و کارت سوخت را دارد و علاوه برآن ارتباط یک هزار و 500 روستای کشور که در مناطق صعب العبور قرار دارند را از طریق ماهواره برقرار می کند.
در آنجا توضیح داده شد که قرار است تا ساعتی دیگر ماهواره پیام امیرکبیر که دسترنج متخصصان دانشگاهی و بخش خصوصی کشور است در صورت مناسب بودن شرایط جوی و فنی به فضا پرتاب شود.
یکی از مسئولان سازمان فضایی در توضیح ماهواره پیام گفت: این ماهواره سه وظیفه تصویربرداری از محدود زمین، تشعشع سنجی و ذخیره‌سازی اطلاعات را به همراه دارد که پس از قرارگیری در مدار 500 کیلومتری زمین، هر کدام شروع به فعالیت می کنند.
هدف اصلی ماهواره پیام امیرکبیر «توسعه فناوری در کشور و ماهواره ساز شدن دانشجویان» اعلام و تاکید شد که این ماهواره اکنون به اهداف بزرگ مورد نظر رسیده است؛ حتی اگر در مرحله پرتاب با مشکل مواجه شود.
پس از این توضیحات، خبرنگاران از بخش های مختلف دریافت تصاویر دیدن کرده و در جریان فعالیت های هر کدام از بخش ها گرفتند. در یک بخش، لحظه به لحظه داده های ماهواره ای روی مانیتورها به نمایش درمی آمد.
ساعت یک و نیم بامداد بود که به خبرنگاران اعلام شد، ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد آخرین تست های پیش از ارسال ماهواره انجام می شود و از ما خواستند کمی استراحت کنیم.
کمی بیش از ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد بود که جنب و جوش شروع شد و همه چیز خبر از موفقیت می داد؛ تا ساعت 4 و 36 دقیقه سحرگاه منتظر ماندیم تا اینکه با محل پرتاب ماهواره ارتباط برقرار شد و برای لحظاتی خبرنگاران از طریق مانیتور تعبیه شده درسالن، از روند پرتاب ماهواره به فضا مطلع شدند.
در همین حال مسئول پرتاب ماهواره دوستی و پیام به جمع خبرنگاران آمد و گفت: ماهواره پرتاب شده است اما باید همچنان منتظر بود تا نخستین سیگنالها از ماهواره دریافت شود.
انتظارها ادامه داشت و طولانی شد تا اینکه ساعت 7 و 30 دقیقه صبح یکی از مسئولان با حضور در جمع خبرنگاران از ناموفقیت آمیز بودن پرتاب سخن گفت و سپس توئیت «محمدجوادآذری جهرمی» وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات را خواند که از روند پیش آمده در جریان پرتاب ماهواره اطلاع داده بود.
در همین زمان بود که شماری از مسئولان و متولیان در مرکز فضایی ماهدشت، با چهره های ناراحت از ناموفق بودن پرتاب ماهواره آمدند و رفتند اما وقتی واکنش توئیتری وزیر را دنبال کردیم؛ عزم دوباره ای دیدیم از تلاش چندباره برای موفقیت حضور در عرصه های فضایی.
بعد از خروج از محل تعیین شده، به سرعت به سراغ گوشی های موبایل خود رفته و توئیت وزیر را دنبال کردیم: «بامداد امروز (سه شنبه) با وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌ بر با طی 2 مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت. ماهواره «دوستی» در انتظار حضور در مدار؛ با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.
کسی از خبرنگاران انتظار نداشت، به سرعت و بعد از ناموفق بودن پرتاب ماهواره، خبری از آن منتشر شود اما واکنش سریع وزیر ارتباطات در اطلاع رسانی سبب شد تا خبرنگاران بگویند ای کاش ما خبررسان پرتاب موفق ماهواره بودیم.
در توضیح روند طی شده برای پرتاب ماهواره، آذری جهرمی در تماس تلفنی با یک برنامه تلویزیونی گفت: سرعت جدا شدن ماهواره از ماهواره‌ بر مناسب نبود و به سرعت مطلوب نرسید و در لحظه آخر ماهواره در مدار قرار نگرفت.
وی افزود: ما دوست داشتیم خبر خوب به مردم بدهیم اما به هر حال هر کاری فراز و فرودهایی دارد اما ناامید نمی‌شویم و دوباره برای آن تلاش می کنیم.
گزارش از محمدمهدی بهرامی
اقتصام** 2078 ** 2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید