آمادگی هرمزگان برای خطر توفانی شدن دریا


آمادگی هرمزگان برای خطر توفانی شدن دریا

بندرعباس - ایرنا - سیستم های پیش بینی هواشناسی از احتمال مواجی شدن دریا و خطرهای پیش بینی نشده برای استانهای ساحلی بویژه هرمزگان در آخر این هفته به نمایش گذاشته و هشدارها برای آمادگی هرچه بیشتر این مناطق را حکایت دارد.

این هشدار که از سوی ستاد مدیریت بحران کشور هم برای هرمزگان اعلام شده این استان خود را برای این حادثه دریایی آماده کند تا از بروز خسارت های احتمالی جانی و مالی جلوگیری شود.
حوادث دریایی بواسطه شدت و فاصله آن با خشکی می تواند خطر آفرین باشد لذا هرچه آمادگی سازمانهای خدمات رسان نظیر بنادر و دریا نوردی، هلال احمر و مدیریت حوادث بیشتر باشد می تواند از فشار خسارت های پیش بینی نشده بکاهد.
هرمزگان از جمله استانهایی است که همواره در معرض حوادث پیش بینی نشده از جمله زلزله ، سیل و حوادث دریایی نظیر خطر غرق شدن افراد، واگونی شناور و برخورد و تصادم کشتی و قایق ها به هنگام مواجی شدن دریا بوده که می طلب مسوولان پیش درآمدی دراین زمینه بکار گیرند.
در زمانی که هوا نا آرام و دریا مواج می شود بطور حتم حرکت شناورهای سبک و تردد دریایی به جزیره هم متوقف می شود و مردم نیز دراین مدت بایستی از رفتن به دریا و حتی کنار ساحل و شنا کردن باید خود داری کنند تا دچار حوادث نشوند.
درحال حاضر رفت وآمد از بندرعباس به جزیره قشم و هرمز و بندر چارک به کیش یکی از مسیر های پر رفت وآمد برای مسافران و اهالی این مناطق و همچنین دانشجویان است که مسوولان هشدارهای لازم را برای مسافران اعلام کنند.

** ناپایداری وضعیت جوی و دریایی هرمزگان از روز پنجشنبه
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: با نزدیک شدن موجی از سمت جنوب غربی از روز پنجشنبه بتدریج شاهد ناپایداری وضعیت جوی و دریایی در استان بویژه جزیره های غربی خلیج فارس خواهیم بود.
معصومه سی سی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: از لحاظ دمایی نیز به طور موقت تا روز پنجشنبه هفته جاری در استان هرمزگان تغییر چندانی نخواهیم داشت و در برخی نقاط استان نوسان 1 تا 2 درجه ای دما پیش بینی می شود.
وی بیان داشت: ظرف امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه نیز شرایط تردد دریایی برای شناورهای مسافربری و صیادی به سمت جزیره های خلیج فارس مساعد پیش بینی می شود.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: هرچند امروز سه شنبه شرایط بارشی در استان مهیا نیست اما در نقاطی از تنگه هرمز بارش خفیف و پراکنده پیش بینی می شود و از میزان ابرناکی آسمان از روز چهارشنبه کاسته خواهد شد.

** ارتفاع موج در خلیج فارس تا دو و نیم متر می رسد
معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: بر اساس اخطار دریایی سازمان هواشناسی، روز پنجشنبه هفته جاری به سبب فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید شمال غربی، خلیج فارس مواج و طوفانی پیش بینی می شود که ارتفاع موج به حدود یک و نیم تا دو و نیم متر خواهد رسید.
مرتضی اکبرپور در گفت و گو با ایرنا افزود: از بعد از ظهر فردا چهارشنبه نیز به سبب وزش باید شدید جنوب شرقی، شمال خلیج فارس مواج خواهد بود و ارتقاع موج حدود یک و نیم متر برآورد می شود.
وی ضمن اعلام آمادگی برای دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان اظهارداشت: در این مدت اقدام های بازدارنده جهت حوادث احتمالی از جمله ممانعت از شنا کردن در دریا و انجام فعالیت های تفریحی در مناطق ساحلی صورت گیرد.
معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهارداشت: همچنین محدودیت تردد برای شناورهای سبک و قایق های تفریحی در مناطق ساحلی و فراساحلی در نظرگرفته شود و رعایت اصول ایمنی الزامی خواهد بود.

**پوشش منابع حمایتی برای پیشگیری و کاهش آثار سوء حوادث افزایش یابد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: گسترش پوشش منابع حمایتی مانند بیمه ها، توجه به اصول ایمنی در ساخت و سازها و اصلاح نگرش در استفاده از منابع محدود طبیعی از اقدام های موثری است که با انجام آن می توان از وقوع برخی حوادث پیشگیری و از آثار سوء آن کم کرد.
علیرضا صفا ایسینی اظهار داشت: اجرای برنامه های آموزشی، مانورهای عمومی و تخصصی، اطلاع رسانی و حساس سازی هر چه بیشتر مردم نسبت به حوادث و شیوه برخورد در شرایط بحرانی نیز از جمله اقدام های موثر در جهت کاهش اثرات بلایای طبیعی است.
وی ادامه داد: وقوع حوادث غیرمترقبه و ناگهانی در کنار پیامدهای عاطفی و روحی آن، بر اقتصاد کشور نیز تاثیر سوئی دارد و از همین رو این حوادث بیش از هر چیز نیازمند برخورد عالمانه و هماهنگی همه دستگاه‌ های ذیربط است.
صفا ایسینی تصریح کرد: ‌باید از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه مدیریت بحران توان ما بیشتر شود، که برای تحقق این مهم به دنبال تامین منابع مالی برای تجهیز مدیریت بحران استان هرمزگان هستیم.
وی با بیان اینکه باید حساسیت جامعه نسبت به بحران افزایش یابد، تاکید کرد: دیدگاه مقابله و رویارویی با حوادث به سمت اطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث تغییر کرده و این تغییر روش خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال های اخیر بوده است .
صفا ایسینی گفت: با توجه به قرارگیری استان هرمزگان در پهنه حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل وحوادث دریایی و تحمیل و تاثیر تبعات ناشی از آن بر بخش های مختلف، لازم است مسئولان و متولیان امر با مشارکت مردم نسبت به آموزش همگانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح فرهنگ اقدام کنند.
6048 /7500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق