مبدل حرارتی خنک کننده هوای کمپرسورها در البرز ساخته شد


مبدل حرارتی خنک کننده هوای کمپرسورها در البرز ساخته شد

کرج - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران مستقر در البرز اعلام کرد که برای نخستین بار در جهان «مبدل حرارتی ترکیبی زمین نهاد» برای خنک کردن هوای ورودی کمپرسورهای نیروگاهی و صنعتی در این پژوهشگاه طراحی و ساخته شد.

حسین قدمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبدل دارای کاربرد در نیروگاه های گازی، صنایع ، فضاهای اداری و مسکونی در شرایط آب و هوایی خشک و گرمسیری است.
این پژوهشگر ادامه داد: مبدل حرارتی خنک کننده هوای ورودی کمپرسورها توسط «لیلا صیدآبادی» دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی تجدیدپذیر در پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران و با راهنمایی دکتر «حسین قدمیان» و دکتر «محمد امینی» طراحی و ساخته شده است.
عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: این دستاورد علمی دارای تاییدیه سطح فناوری از سایت رسمی هفته پژوهش وزارت علوم بوده که ثبت اختراع شده و آماده تجاری سازی است.
وی اظهار داشت: این مبدل برای اولین بار در جهان ساخته شده و مشابه خارجی و داخلی ندارد.
این محقق و پژوهشگر گفت: دستیابی به کاهش دمای متوسط 6 درجه سانتی گراد برای 9 ساعت کاری در گرم ترین روز تابستان از جمله مزیت های این دستاورد علمی است .
قدمیان افزود: عدم تغییر در ساختار هندسه نیروگاه، بی نیازی از مصرف آب به عنوان سیال عامل، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری آسان سیستم ، سازگاری با محیط‌ زیست و عدم تولید گاز کربن‌دی‌اکسید، قابلیت انعطاف‌پذیری و عدم مصرف منبع تامین انرژی بیرونی از دیگر مزایای این فناوری است.
وی با اشاره به ضرورت تولیدانبوه این مبدل حرارتی، گفت: با تولید انبوه این اختراع می توان قدرت
توربین های گازی را بدون ایجاد، نصب و راه اندازی یک توربین گازی جدید، افزایش داد.
قدمیان بیان داشت: از آن جایی که نیاز به کاهش دمایی بیشتر، زمان کارکرد بالاتر و همچنین هزینه سرمایه گذاری پایین تر در نیروگاه و صنعت مد نظر است این مبدل به عنوان یک دستاورد ارزشمند در این زمینه معرفی شده است.
وی ادامه داد: این طرح در گام نخست توسعه نرم افزاری پیدا کرد و شبیه سازی سه بعدی دینامیک تابع زمان آن انجام گرفت و در مرحله بعد نمونه پایلوت آزمایشگاهی آن ساخته شد و مورد آزمون و تست قرار گرفت.
پژوهشگاه مواد و انرژی دارای چهار پژوهشکده انرژی، سرامیک، نیمه هادی ها، فناوری نانو و مواد پیشرفته است.
تاکنون 600 پروژه بزرگ و کوچک تحقیقاتی در زمینه مواد و انرژی در پژوهشگاه مواد و انرژی به سرانجام رسیده است.
محققان این پژوهشگاه تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.
آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه هایی از اختراعات محققان این پژوهشگاه است.
پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مسقر است.
7413/ 6155

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال