همه پرسی دوباره برگزیت برگزار می شود؟


همه پرسی دوباره برگزیت برگزار می شود؟

در صورت رد پیشنهاد ترزا می برای برگزیت توسط مجلس عوام بریتانیا ممکن است انگلیس همه پرسی مجدد درباره برگزیت برگزار کند.

همه پرسی دوباره برگزیت برگزار می شود؟
در صورت رد پیشنهاد ترزا می برای برگزیت توسط مجلس عوام بریتانیا ممکن است انگلیس همه پرسی مجدد درباره برگزیت برگزار کند.
به گزارش صدای ایران، نمایندگان مجلس عوام در ساعات پیش‌رو با رای خود، توافق به دست آمده میان دولت ترزا می و اتحادیه اروپا در موضوع برکسیت را رد یا تایید خواهند کرد.

بحث میان موافقان و مخالفان این توافق در صحن مجلس همچنان ادامه دارد و قرار است حدود ساعت ۲۰ به وقت گرینویچ رای گیری انجام شود.

با توجه به مباحثی که در روزهای گذشته مطرح شده، انتظار تحلیلگران این است که توافق میان لندن و بروکسل رد شود. در اینصورت یا می با طرح دومی به مجلس عوام بازمی‌گردد و یا همه‌پرسی دومی با موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا در این کشور برگزار خواهد شد.

دومینیک راب، وزیر پیشین برکسیت اعلام کرد که با این توافق مخالف است زیرا این توافق با ترس و شکست عجین است. او در مجلس عوام اعلام کرد: «ما در اینجا، در خانۀ دموکراسی و در مکان پاسخگویی به مردم، باید دربارۀ مسائل حیاتی، حساس و بحث‌برانگیز تصمیم بگیریم و نه صرفا به تایید تصمیماتی بپردازیم که در بروکسل گرفته شده است.»

به نوشته یورونیوز، او افزود: «من به برکسیت رای دادم و به آن وفادارم. من برای تسلط بر سرنوشت خودم رای دادم. من به امید رای می‌دهم و نه به ترس. من به رنسانس دموکراسی در این کشور رای می دهم.»

بنا بر اعلام سازمان تجارت جهانی، چنانچه بریتانیا بدون رسیدن به توافقی اتحادیه اروپا را ترک کند، آنگاه با توجه به نرخ تعرفه‌ها صادرات کشورهای اروپایی به این کشور بطور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این سازمان بطور مثال به صادرات دانمارک به بریتانیا اشاره کرده است. بریتانیا چهارمین بازار بزرگ صادرات دانمارک بویژه در بخش مواد غذایی است و ۷.۸ درصد از کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی را به خود اختصاص داده است. خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا باعث می‌شود که صادرات مواد غذایی دانمارک به بریتانیا ۲۴ درصد کاهش یابد.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه بار دیگر از نمایندگان مجلس عوام خواست تا نگاهی دوباره به توافق حاصله میان او و اتحادیه اروپا بیندازند. او هشدار داد که رد این توافق به معنای «فروپاشی دموکراسی» است.

می گفت: «من به نمایندگان در همۀ احزاب می‌گویم، فرای تمام جمع‌بندی‌هایی که تاکنون داشته‌اید، بار دیگر در زمان باقی مانده نگاهی به این توافق بیندازید. این یک توافق عالی نیست بلکه یک سازش است. تاریخ در آینده تصمیمی را که امروز در مجلس عوام می‌گیرید، خواهد نگریست.»

او بار دیگر تاکید کرد که رد این توافق به معنای خروج از اتحادیه اروپا آنهم بدون دستیابی به هیچ امتیاز و توافقی است.

همزمان جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی مخالف خانم می نیز اعلام کرد که اگر این توافق در مجلس عوام رای نیاورد، آنگاه باید مقدمات برگزاری انتخابات عمومی و تشکیل یک دولت جدید را در بریتانیا فراهم کرد.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بریتانیایی به کمک این اتحادیه فرصت آشنایی با بخش‌های مختلف قاره اروپا را داشته‌اند. این افراد از میان ۸۰ هزار نامزد این فرصت انتخاب شده بودند.

به گفته بروکسل، امسال این اتحادیه به بیش از ۱۴۵۰۰ نوجوان هجده ساله این فرصت را داد تا به کمک «کارت سفر اروپایی» در این اتحادیه سفر کنند اما این نوجوانان امروز به جای این کارت، «کارت جدایی از اتحادیه اروپا» را دریافت خواهند کرد.

بانک چندملیتی آمریکایی «Citigroup» به مشتریان خود توصیه کرده است که امروز از داد و ستد با پوند بریتانیا خودداری کنند. به گفته این بانک رای امروز در مجلس عوام بریتانیا ممکن است نوسانات قابل توجهی در ارزش پول واحد این کشور بوجود آورد.

سرپرست بخش سرمایه‌گذاری این بانک اعلام کرد: «باید دید طی ۲۴ ساعت آینده، خانم می تا چه اندازه بازنده خواهد بود.»

جاناتان اشورث، نمایندۀ پارلمان بریتانیا و عضو حزب کار این کشور: «توافق ترزا می با اتحادیه اروپا، توافق بدی برای دنیای کارآفرینی، برای حقوق کارگران و برای رفاه خانواده‌ها است و نمی‌تواند کشور دوپارۀ ما را بار دیگر متحد کند.»
مایکل گوو، وزیر محیط زیست بریتانیا می‌گوید که اگر قانونگذاران این توافق را رد کنند، دموکراسی در بریتانیا به خطر خواهد افتاد.

او روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «مردم بریتانیا به ما مسئولیت داده‌اند. حال یا ما این مسئولیت را می‌پذیریم و به خروج از اتحادیه اروپا رای خواهیم داد و یا شهروندان را ناامید می‌کنیم و با رای منفی به این توافق، به دموکراسی در کشورمان آسیب می‌زنیم.»

یک نظرسنجی اینترنتی از اعضای حزب ملی اسکاتلند نشان داد که بیش از ۹۰ درصد پاسخ‌دهندگان مخالف توافق میان ترزا می و اتحادیه اروپا هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس