دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید


دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید

بخش عمده علم نجوم به مسال مربوط به منظومه شمسی می پردازد اما در خارج از این محدوده هم همچنان اجرام آسمانی فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،دنیای نجوم به حدی پیشرفت و پیچیده است که کمتر کسی توانسته به راز و رمز آن پی ببرد و آنقدر گسترده است که نمی‌توان از ابتدا انتهای آن اطلاع پیدا کرد بیشترین اطلاعاتی که تاکنون از نجوم وجود داشته است مربوط به منظومه شمسی بوده‌است؛ منظومه که خود ما هم در آن سکونت داریم، اما نباید فراموش کنیم که خارج از منظومه شمسی هم همچنان از آب وجود دارد اجسام و اجرا می‌خارجی از محدوده منظومه ما در حال فعالیت هستند.

سیارات فراخورشیدی نمونه‌ای از این مثال هستند و هر چه سیاره مانندی که در خارج از منظومه شمسی به دور ستاره‌ای غیر از خورشید بگرددبه این نام مشهور است.

مشاهده سیارات فراخورشیدی بسیار سخت است و بسیاری از ستاره شناسان علت آن را نور کی متصاعد شده از این اجرام می‌دانند، اما به تازگی دانشمندان توانستند برخی از این سیارات را کشف کنند که بتوانند از اسرار آن مطلع شوند.

دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید

ویژگی سیارات فراخورشیدی چیست؟

علاوه بر منظومه شمسی سیارات سنگی در دیگر منظومه‌های ستاره‌ای هم یافت می‌شوند؛ سیاراتی که فلزات بسیار سنگین‌تر از فلزات به کار رفته در سیارات منظومه شمسی را دارا هستند.

عناصری مانند سیلیکون و اکسیژن در بالای هسته این سیارات سنگی جای می‌گیرند و بعد از میلیون‌ها سال در نهایت سرد می‌شوند و هسته‌ای از جنس فلز و پوسته از جنس سیلیکات در این سیاره‌ها شکل می‌گیرند؛ فرآیندی که در سیارک‌ها هم اتفاق می‌افتد و نشانه‌های آن را می‌توان در به وجود آمدن شهاب سنگ‌ها دید.

ابر زمین‌ها و غول‌های گازی از جمله سیارات سنگی هستند که در خارج از منظومه شمسی وجود دارد؛ این اجرام سیاراتی با جرم بین یک تا ۱۰ برابر جرم زمین هستند؛ چگالی‌های متفاوتی دارند و اغلب از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده‌اند.

غول‌های گازی تمام سیارات با بیش از ۱۰ برابر جرم خورشید را شامل می‌شوند که احتمالا در هسته خود سنگ کوچکی دارند؛ آشکارسازی این سیارات غول پیکر نسبت به دیگر سیارات آسان‌تر است به همین جهت اولین سیارات فراخورشیدی کشف شده هم در این رده بودند.

یک سیاره فراخورشیدی باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتوان آن را در زمره این گروه از سیاره‌ها قرار داد از جمله اینکه حجم بزرگ داشته باشد همچنین نزدیک به ستاره میزبان بگردد؛ از نظر جوی تلسکوپ فضایی هابل کشف کرده است که سدیم از عناصر اصلی تشکیل دهنده سیارات فراخورشیدی است بنابراین می‌توان از آن به عنوان یکی از عناصر تشخیص سیارات فراخورشیدی بهره گرفت.

دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید

شگفت انگیز‌ترین درباره سیارات فراخورشیدی

بر اساس نظر دانشمندان بسیاری از سیاره‌ها توسط ستاره‌های خود بلعیده شده یا از مدار خود خارج شده آمد و در فضای خالی سرگردان هستند، این اطلاعات حاکی از پهناور بودن فضا دارد و طی ۱۵ سال اخیر سیارات متعددی در فاصله دوری از خورشید کشف شده اند، اما سال‌ها طول می‌کشد تا بشر بتواند این سیارات را کشف کند.

بر اساس اطلاعات فضاپیما‌ها تا سپتامبر سال ۲۰۱۸، ۳۷۷۸ سیاره فراخورشیدی کشف شده است که بیشتر این سیارات به وسیله فضاپیمای کپلر شناسایی شدند.

به طور کلی حدود ۲۰ سال از زمان کشف اولین سیاره فراخورشیدی می‌گذرد و طی این سال‌ها دانشمندان سیاراتی را کشف کردند که تفاوت‌های فاحشی با سیارات منظومه شمسی دارند البته دانشمدان می‌توانند از طریق این سیارات به احتمال شکل گیری حیات در آن‌ها هم توجه داشته باشند.

دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید

بررسی برای سکونت خارج از منظومه شمسی

سیارات فراخورشیدی نسبت به دیگر سیارات‌ی که برای ما آشنا هستند قدمتی بسیار کم دارد، اما با توجه به چالش‌های مربوط به حیات، دانشمندان در پی آن هستند تا سیارات مشابه کره زمین را برای زندگی به کار گیرند.

به دنبال این بررسی‌ها محققان اروپایی مدل جدیدی ارائه کردند که احتمال وجود آب و پوشش گیاهی در سیارات فراخورشیدی را مورد بررسی قرار می‌دهد و طبق نظر پژوهشگران پوشش گیاهی سیاره‌ها از توانایی تغیر بازتاب انرژی دریافت شده است.

تا کنون کشف ۲ سیاره فراخورشیدی با احتمال وجود حیات کشف شده است اما باید با بررسی امکانات، حیات بشری در این سیارات فراخورشیدی اوضاع را بررسی می کنیم.

دنیایی پیچیده خارج از منظومه شمسی؛ سیارات فراخورشیدی را بهتر بشناسید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق