استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در قانون اساسی محقق شد


استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در قانون اساسی محقق شد

تهران- ایرنا- عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: همیشه از ما می پرسند به اهدافی که در انقلاب داشتید، دست یافتید؟ شعار های ما که «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی » بود، در قالب قانون اسلامی محقق شد، از این نظر به هدف اولیه‌ی انگیزه های انقلاب دست یافتیم.

جلال جلالی زاده افزود: پدر من از روحانیون اهل سنت بود و دوست داشت انقلاب پیروز شود، به من می گفت حتما عربی را بیاموز که در حکومت اسلامی ایران خیلی با آن نیاز پیدا می کنید.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جلالی زاده عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، عصر سه شنبه در نشست «جامع مدنی و انقلاب» دفتر حزب، افزود: به عنوان یک ایرانی و کرد اهل سنت که انتظارات و توقعات زیادی از انقلاب اسلامی داشتم ودارم.
نمایند پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سوالی که همیشه مطرح می شود این است که اصولا انقلاب علاوه بر سرنگون کردن حکومت قبل از خود چه نتایج و دستاوردهایی باید برای جامعه داشته باشد، علل و عوامل شکل گیری انقلاب چیست و چه ارتباط و نسبتی می تواند با جامعه مدنی داشته باشد؟
وی ادامه داد: انقلاب در ذات خود خشونت ساز است و نمی توان از هیچ انقلابی انتظار دیالگ، آرامش و مسالمت داشت، اگرسرنوشت انقلاب هایی چون فرانسه، روسیه، کوبا و الجزایر را با انقلاب اسلامی ایران مقایسه کنیم انقلاب ما کمترین خشونت را داشته است.
جلالی زاده خاطر نشان کرد: انقلاب محصول هیجان وطغیان ولی جامعه مدنی حاصل فضایی امن،آرام و به دور از تنش است لذا در اوج انقلاب نمی توان نقشی برای تشکیلات، احزاب و جامعه مدنی متصور شد. با توجه به اینکه انقلاب ما پسوند اسلامی دارد، باید به طور ویژه و با در نظر گرفتن تفاوت آن با انقلاب های دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: قانون اساسی باید تجلی و خروجی شعار های انقلاب باشد و نظر همه گروه ها، اقوام، مذاهب و شهروندان ایرانی را تامین کند. خیلی از انقلابیون راستین را از قطار انقلاب پیاده کردند و یا خود را در دایره حمایت قانون اساسی نمی بینند.
جلالی زاده افزود: سوالی که باید طرح کرد این است که ما چه نیازی به تشکل ها و جامعه مدنی داریم؟ عدم اجرای کامل قانون اساسی موجب شکاف عمیق بین حاکمیت، دولت و ملت می شود که این شکاف جز با فعال کردن تشکل ها، انجمن های صنفی، رسانه ها، احزاب و اعتماد به جامعه مدنی پر نمی شود.
وی ادامه داد: جامعه مدنی پلی است میان دولت و ملت، که در آن تلاش می شود به انسان ها ارزش، شخصیت و آزادی داده شده و در کنار شکوفایی استعداد ها و خلاقیت ها، از افراد ی که دلسوز و فعال هستند بدون قضاوت دین، قوم و تعلق گروهی در جهت توسعه کشور استفاده و به آنها ارزش داده می شود.
عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: جامعه مدنی مخالف انحصار قدرت است، در جامعه مدنی هر چه دولت کوچک تر و چابک تر شود پاسخگوتر می شود، و دولت در مقابل مردم بهتر و راحت تر به نظارت مردم تن می دهد، بنابراین برای نزدیک شدن ملت و دولت باید جامعه مدنی تقویت و روابط اجتماعی را توسعه دهیم.
وی اد امه داد: اگر به تفسیر پذیری دین اعتقاد داشته باشیم اسلام های متعدد از دل این تاویل و تفسیر ها پدید می آید، در این شرایط قائدتا باید به نظامات اندیشه ای مختلفی دراین تعریف تن دهیم، بنابراین جمهوری اسلامی از مفهوم و درک واحد خارج می شود، در حالی که باید از قانون اساسی «وحدت در عین کثرت» دیده شود.
جلالی زاده اظهار کرد: خود اسلام در ابتدا یک حرکت انقلابی بود ولی پس از استقرار به جامعه سازی، تساهل و تسامح روی آورد که ظهور و نمود آن را می توان در تحمل پیامبر (ص)، خلفا و ائمه در مواجهه با مردم مشاهده کرد.
وی اضافه کرد: از صدر اسلام تا کنون گفتمان اسلام در جنبه های مختلف زندگی حضور داشته و موثر بوده است، چرا که نمی توانست بدون توجه به عرف و شرایط مختلف و سنت های اقوام مسلمان به زیست خود ادامه دهد. بنابراین ما مسایل پیشا اسلامی و پسا اسلامی داریم.
عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: اهل تسنن و اقوام در راه اندازی تشکل ها ، انجمن ها و احزاب در قالب قانون اساسی ضعیف عمل کرده و در این رابطه مقصر هستند، هر چند متاسفانه حتی از ایجاد و تاسیس یک مسجد در پایتخت عاجز بوده و اجازه فعالیت مدنی به آنها داده نمی شود.
سیام*ا.ع*1908 **1908

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...