پیام این بار خلیل زاد پس از سفرهایش به کشورهای منطقه به دولت افغانستان چیست؟


مسؤولان در دولت افغانستان از دیدار رهبران حکومت وحدت ملی با نمایندۀ خاص وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در خصوص صلح این کشور خبر می‌دهند. کاخ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که مقام‌های ارشد حکومت وحدت ملی به شمول اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه با زلمی خلیل‌‎زاد، نماینده خاص وزارت...


پیام این بار خلیل زاد پس از سفرهایش به کشورهای منطقه به دولت افغانستان چیست؟


مسؤولان در دولت افغانستان از دیدار رهبران حکومت وحدت ملی با نمایندۀ خاص وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در خصوص صلح این کشور خبر می‌دهند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که مقام‌های ارشد حکومت وحدت ملی به شمول اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه با زلمی خلیل‌‎زاد، نماینده خاص وزارت امورخارجۀ امریکا در خصوص صلح افغانستان، در ارگ شام روز گذشته دیدار کرده‌اند.

به نقل از منبع، در این دیدار هم‌چنان اعضای تیم مذاکره کنندۀ حکومت با طالبان و شماری از شخصیت‌های ملی و رهبران احزاب سیاسی حضور داشته‌اند.

کاخ ریاست جمهوری گفته”داکتر خلیلزاد جزئیات سفرش را به کشورهای منطقه، هند، چین و امارات متحدۀ عربی ارایه کرده، گفت که هدف سفرش به کشورهای منطقه ایجاد اجماع منطقوی به منظور آغاز پروسۀ صلح بود و پس از سفر به کابل، به این سفرها ادامه خواهد داد. هم‌چنان موصوف در این دیدار به پرسش‌های مطرح شده از سوی اشتراک کننده گان، پاسخ ارایه نمود.

منبع می‌گوید که رییس جمهور افغانستان از تلاش‌های نماینده امریکا قدردانی کرده و افزود که در کشورش اجماع کامل برای آوردن صلح وجود دارد و نماینده‌گان حکومت وحدت ملی با دولت امریکا بر آغاز پروسۀ صلح تحت مالکیت افغان‌ها، تاکید کردند.

دفتر آقای عبدالله نیز عین مطلب را گزارش داده و اطلاعات بیش‌تر در این مورد نه‌داده‌است.

دولت امریکا، زلمی خلیل‌زاد را در ماه سپتمبر سال گذشتۀ میلادی به عنوان نماینده خاص وزارت امور خارجۀ آن کشور در امور صلح افغانستان تعیین کرد که این موضوع با خوشبینی‌ها و بدبینی‌های شهروندان افغان و هم‌چنان چهره‌های مطرح سیاسی این کشور روبرو گردید.

منتقدان آقای خلیل‌زاد می‌گویند که وی در جنگ فعلی افغانستان موثر نبوده، زیرا وی در زمان ماموریتش در این کشور در رابطه به صلح و جنگ کاری قابل ملاحظۀ را انجام نه داده‌است.

اما در عین زمان، دولت افغانستان از تعیین آقای خلیل‌زاد به عنوان نماینده خاص وزارت امور خارجۀ امریکا در امور صلح این کشور قدردانی نموده و از آن به عنوان یک اقدام نیک یاد کرده‌است.

آقای خلیل‌زاد پس از تعیین شدنش به عنوان نماینده دولت امریکا در امور صلح افغانستان، سفرش را به کشورهای که به نحوی در امور صلح و جنگ افغانستان دخلیل اند، آغاز کرد و تا هنوز چندین بار با مقام‌های آن کشور صحبت نموده‌است.

گروه طالبان نیز در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۸ تایید کرده که آقای خلیل‌زاد با نماینده‌گان آنان، روی چگونه‌گی برقراری صلح در افغانستان صحبت نموده‌ و اظهار کرده بودند که این مذاکرات در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

گفتنی‌ست که تلاش‌های دولت‌های امریکا و افغانستان در این اواخر به‌خاطر رسیدن به صلح با گروه طالبان افزایش یافته و به همین دلیل حکومت وحدت ملی نیز هیئتی را که در آن بزرگان و رهبران احزاب سیاسی شامل اند، ایجاد کرده‌است.

هرچند در گذشته به‌خاطر رسیدن به صلح با گروه طالبان چنین تلاش‌های بی نتیجه بوده؛ اما این بار دیده شود که در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، هیئت مذاکره کننده حکومت وحدت ملی همراه با نماینده امریکا خواهد توانستند که با طالبان توافق کرده و مانع ادامه جنگ در این کشور گردند.

نویسنده: رازالدین برلاس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان