رای پارلمان بریتانیا به توافق برکسیت؛ روزی تاریخی برای اروپا


رای پارلمان بریتانیا به توافق برکسیت؛ روزی تاریخی برای اروپا

سه شنبه روزی تاریخی...

سه شنبه روزی تاریخی برای بریتانیا و اتحادیه اروپا است. مجلس عوام بریتانیا رای نهایی درباره آخرین توافق برکسیت بین دولت ترزا می و اتحادیه اروپا را اعلام می کند.

پس از روزها بحث و جدل در صحن پارلمان درباره توافق جدید نمایندگان درباره توافق ۶۰۰ صفحه ای بریتانیا با اتحادیه اروپا تصمیم گیری می کنند. دولت ترزا می، در دسامبر گذشته موفق به کسب چنین توافقی با کمیسیون اروپا شد.

اما از زمانی که چنین توافقی بدست آمده است نخست وزیر بریتانیا مورد هدف شدیدترین انتقادها از سوی مخالفان دولت و محافظه کاران هم حزبی خود که طرفدار برکسیت سخت هستند، قرارگرفت.

در صورت رای منفی مجلس عوام، چه احتمالاتی وجود دارد؟

در درجه اول و آن چه که احتمال آن می رود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق است و به این بدان معنی است که بریتانیا تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.

به جز محافظه کاران حامی برکسیت بدون توافق حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند نیز به تازگی مخالفت خود را با توافق جدید اعلام کرده اند. البته این دو حزب خواهان برگزاری همه پرسی دوباره برکسیت هستند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا اکثریت قاطع نمایندگان مجلس عوام به این توافق رای منفی می دهند یا اینکه رای مثبت و یا منفی کاملا نسبی خواهد بود. پیشتر اعضای تندروی هم حزبی ترزا می سعی کردند تا با طرح رای اعتماد می را از قدرت برکنار کنند که البته با دو رای کمتر موفق به انجام این کار نشدند.

بیشتر بخوانید:

برکسیت؛ رای مجلس عوام و سناریوهای احتمالی نمایندگان

رای‌گیری درباره توافق برکسیت در مجلس عوام؛ افزایش فشار مخالفان بر دولت بریتانیا

برکسیت؛ نگرانی‌های شدید فروشگاه‌های توزیع مواد غذایی بریتانیا

اما به نظر نمی رسد که این محافظه کاران تندرو بتوانند نظر رقبای اصلی یعنی اعضای حزب کارگر در پارلمان بریتانیا را جلب کنند.

به این ترتیب معلوم نیست که پس از رای مجلس محدوده‌های زمانی برای اجرای همه پرسی مجدد و یا اجرای برکسیت بدون توافق کجا قرار می گیرند. این موضوع در حالی رخ می دهد که برکسیت در پایان ماه مارس سال جاری میلادی یعنی کمتر از سه ماه دیگر نهایی می شود.

در صورتی که توافق برکسیتی ترزا می نتواند در مجلس عوام بریتانیا رای بیاورد بی شک باید از پست نخست وزیری استعفا بددهد. به این ترتیب او از رهبری حزب محافظه کاران نیز کنار می رود باید برای ۱۲۴ هزار عضو این حزب انتخابات مجدد رهبری برگزار شود و احتمالا ترزا می یکی از کاندیداها خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان