لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست


لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

ستاد معاینه فنی تهران لیستی از مردودی‌های معاینه فنی خودروهای داخلی منتشر کرده است. طبق این لیست، خودروهای نیسان وانت، پیکان وانت و پژو آردی بیشترین مردودی را دارند و خودرو مگان بیشترین نمره قبولی را کسب کرده است. بر اساس آماری که ستاد معاینه فنی تهران منتشر کرده است، خودروهای وانت نیسان، وانت پیکان و پژو... نوشته لیست مردودی‌های معاینه فنی...

ستاد معاینه فنی تهران لیستی از مردودی‌های معاینه فنی خودروهای داخلی منتشر کرده است. طبق این لیست، خودروهای نیسان وانت، پیکان وانت و پژو آردی بیشترین مردودی را دارند و خودرو مگان بیشترین نمره قبولی را کسب کرده است.

بر اساس آماری که ستاد معاینه فنی تهران منتشر کرده است، خودروهای وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی بیشترین مردودی‌های تست معاینه فنی را دارند. از سویی خودرو فرانسوی رنو مگان توانسته است بیشترین نمره قبولی را در تست‌های معاینه فنی کسب کند و حتی امتیازهای آن از خودروهایی چون مزدا 3 و کمری بیشتر است. با توجه به گزارش منتشر شده متوجه می‌شویم که چرخ‌های خودرو تیبا تراز نیست و ترمز خودرو پژو 405 از پراید هم بدتر است و در شرایط بسیار بدی قرار دارد. در این خصوص سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی عنوان کرد با افزایش قیمت قطعات خودروهای داخلی، میزان تقلب در معاینه فنی بیشتر از سال‌های قبل شده و حتی مشاهده شده مالکان خودروها برای دریافت تاییدیه معاینه فنی، قطعات باکیفیت و گران‌تر را اجاره می‌کنند.

لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

خودروهای ایرانی سه برابر میانگین جهانی اشکال فنی دارند

طبق گزارشی که انجمن اقتصاد شهری منتشر کرده است متوجه می‌‌شویم که به دلیل اثرهای منفی آلودگی‌های هوا، سالانه حدود 34 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌شود و خودروها بیشترین سهم را در این خسارت دارند. در همین رابطه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن به طور میانگین از هر 100 خودرو حدود 4.6 درصد از آن‌ها در سه‌ماهه اول تارخ ساختشان به دلیل مشکل فنی به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند و این آمار برای سایر کشورهای جهان حدود 1.5 درصد است. به طور کلی خودروهای ایرانی سه برابر خودروهای جهانی به مشکل فنی دچار می‌شوند. همچنین در گزارشی که شهرداری اعلام کرده است خودروهای نویی که کمترین ستاره کیفیت را دارند، میزان تولید آلایندگی‌شان بیشتر از سایر خودروها است. برای مثال خودروهایی چون وانت نیسان، پژو 405 و پژو آردی در تست‌های معاینه فنی کمترین نمره‌ها را کسب کردند.

لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

قبولی 55 درصد خودروها در تست‌های اولیه

طبق گزارشی که از سوی ستاد معاینه فنی تهران منتشر شده است، در سال 96 حدود یک میلیون و 550 هزار و 12 دستگاه خودرو برای دریافت معاینه فنی به مرکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند که از این تعداد 69 درصد در مراجعه اول و 31 درصد به مراجعه‌های بعدی مربوط می‌شود. همچنین حدود 55 درصد از خودروها در همان مراجعه اول تاییدیه معاینه فنی را دریافت کردند و 45 درصد دیگر پس از رفع مشکل‌های فنی، توانستند معاینه فنی خودرو را دریافت کنند.

کدام خودروها بیشترین آلودگی را تولید می‌کنند؟

از میان خودروهای داخلی، خودرو وانت نیسان بیشترین آلایندگی را تولید می‌کند و به عنوان آلاینده‌ترین خودرو کشور محسوب می‌شود. پس از نیسان وانت، خودروهایی چون پیکان وانت با 47.21 درصد و پژو آردی با 42.8 درصد بیشترین آلایندگی را تولید کرده و در تست‌های آلایندگی مردود می‌شوند. همچنین از بین خودروهایی که تولید ساختشان به قبل از سال 1383 مربوط می‌شود، خودرو پیکان در جایگاه نخست لیست خودروهای آلاینده قرار می‌گیرد و میزان مردودی این خودرو در تست‌های معاینه فنی حدود 70 درصد است.

لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

ترمز پژو 405 بدتر از پراید است

تصور بیشتر مردم بر این است که ترمزهای پراید در وضعیت بسیار بدی قرار دارد، اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد معاینه فنی متوجه می‌شویم که از میان خودروهای پرتیراژ داخلی فقط 6.66 درصد ماشین‌ها نتوانستند تست‌های توازن ترمز را پاس کنند. خودروهایی چون وانت نیسان، وانت مزدا، پیکان وانت، پژو آردی، سی ال او و پژو 405 بیشترین مردودی را در این بین داشته‌اند. همچنین در تست‌های ترمز‌ها خودرو حدود 39.47 درصد نیسان وانت، 20.79 درصد وانت مزدا و 15.47 درصد پیکان مردود شده‌اند.

کدام خودروها بیشترین نمره قبولی معاینه فنی را کسب کردند؟

در بررسی 21 خودرو با بالاترین درصد فراوانی که حدود 85 درصد از مراجعه‌کنندگان به معاینه فنی شهر تهران را تشکیل می‌دهند، خودرو مگان بیشترین نمره قبولی معاینه فنی را کسب کرده است. حدود 88 درصد مالکان خودرو مگان توانستند تاییدیه معاینه فنی را دریافت کنند و پس از آن خودروهایی چون سوناتا با 86 درصد، مزدا 3 با 85 درصد، کمری با 83 درصد، پژو 207 با 83 درصد، رنو ال 90 با 81 درصد و ماکسیما با 81 درصد بیشترین قبولی را در مراکز معاینه فنی داشته‌اند و میزان مردودی آن‌ها نیز بسیار کم بوده است.

چرخ‌های تیبا تراز نیست

قیمت فعلی تیبا در بازار آزاد حدود 35 تا 42 میلیون تومان است و مشتریان انتظار دارند که به میزان قیمتش، ایمنی خوبی را ارائه دهد، اما این خودرو با داشتن سهم حدود 12.8 درصدی، بیشترین مردودی را از بخش لغزش جانبی به خود اختصاص داده است. پس از آن خودروهای MVM 110 و پژو آردی در میان 21 خودروی دیگر، چرخ‌های ناهمراستایی دارند.

کدام خودروها فقط یک ایراد داشته‌اند؟

31.17 درصد از خودروهای پژو آردی که در تست‌های معاینه فنی شرکت‌ کرده‌اند، فقط یک ایراد داشتند و پس از آن خودرو پیکان در رتبه دوم و ام وی ام 110 در رتبه سوم قرار دارند. همچنین از میان خودروهای بررسی شده، خودروهای پر ایرادی هم وجود دارند که در این زمینه نیسان وانت با 38.2 درصد، وانت مزدا 29.43 درصد و پیکان 22.83 درصد جزو خودروهای هستند که ایراد آن‌ها 2 مورد به بیشتر یا حتی 11 مورد بوده است.

لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

تقلب در معاینه فنی با اجاره قطعات خودرو

طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی توسط دوربین در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک از آبان‌ماه سال 1395 اجرا شد. پس از گذشت دو سال، در سال 1397 مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط تمامی دوربین‌های سطح شهر به اجرا درآمد. طبق این طرح، خودروهایی که معاینه نداشته باشند و در سطح شهر تردد کنند، توسط پلیس اعمال قانون شده و حدود 50 هزار تومان به صورت روزانه جریمه می‌شوند. پس از این‌که برخورد با خودروهای فاقد معاینه تشدید شد، برخی از سودجویان، لوازم یدکی نظیر لاستیک و کاتالیست را به مالکان خودروها اجاره می‌دهند و کسب درآمد می‌کنند. برای دریافت معاینه فنی برتر باید برخی از لوازم خودرو تعویض شود و همین امر بازار سودجویان را رونق داده است.

سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، موضوع تقلب در تست‌های معاینه فنی خودرو را تایید کرده و گفته است:

قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو 206، سمند و پرشیا حدود 600 هزار تومان، پژو 405 حدود 520 هزار تومان و پراید 400 هزار تومان است که علاوه بر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و غیره نیز باعث می‌شود که حدود 1 میلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید برای مالک خودرو هزینه داشته باشد. به همین دلیل برخی از مالکان خودرو ترجیح می‌دهند که کاتالیست جدیدی نخرند و به جای این‌که 700 هزار تومان هزینه خرید بپردازند، به تعمیرگاه‌های مشخص مراجعه کرده و با 100 هزار تومان، کاتالیست اجاره می‌کنند.

لاستیک خودرو نیز جزو آن دسته از مواردی است که برای دریافت معاینه به ابزار کار سودجویان تبدیل شده است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی در این خصوص نیز عنوان کرد:

مردم بیشتر قطعه‌هایی که به آلایندگی خودرو مربوط می‌شوند را اجاره می‌کنند و در مواردی که به ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان مرتبط باشد، سعی می‌کنند ایراد را رفع کنند. این که برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، کاتالیست اجاره می‌کنند موضوع فرهنگی است. در حقیقت آنها باید بدانند کاتالیست یکی از ارکان اصلی خودرو است که از خروج گازهای سمی موتور به بیرون جلوگیری می‌کند و اگر این اقدام به‌درستی انجام نشود در درجه اول به خودشان و بعد به خانواده‌شان و شهروندان آسیب می‌رسد.

لیست مردودی‌های معاینه فنی اعلام شد؛ نیسان و پیکان در صدر لیست

خودروسازان در گارانتی محصولات خود مشتری‌مدار نیستند

میزان گارانتی خودروهای داخلی حدود 2 سال است و تا 4 سال نیز برای دریافت معاینه معاف هستند. اما خودروسازان حتی پس از 24 ماه نیز محصول خود را تضمین نمی‌کنند، حالا چگونه تا 48 ماه این محصولات از لحاظ ایمنی و آلایندگی به دریافت معاینه فنی نیاز ندارند؟ مدیر روابط عمومی ستاد معاینه فنی در این خصوص عنوان کرد بهتر است عمر گارانتی را افزایش دهیم یا سن معاینه را کم کنیم. در این حالت اگر خودرویی با مشکلی روبه‌رو شود، خودروساز خود را متعهد به تعویض و تعمیر قطعه می‌کند و این‌گونه امکان تایید فنی بیشتر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات