هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر مافیای موسیقی در ایران بایستد!/ امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور به هوش بیایند!


هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر مافیای موسیقی در ایران بایستد!/ امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور به هوش بیایند!

خواننده برجسته کشور گفت: دو مافیا در کشور وجود دارد که هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آن بایستد؛ نخست مافیای خودرو و دوم مافیای موسیقی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اگر بخواهیم چند موسیقی که آوای آن به گوش جمع زیادی از مردم ایران آشنا باشد را فهرست کنیم، بی‌تردید نمی‌توانیم «خجسته‌باد این پیروزی» را از یاد ببریم. محمد گلریز، خالق این اثر، حالا یک هنرمند 72 ساله است که جای خالی موسیقی انقلابیِ فاخر را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌کند. شبکه اطلاع‌رسانی مرآت به سراغ این خواننده نام‌آشنای ایران رفته است تا حال و روز موسیقی امروز را از دریچه نگاه او بنگرد. بی‌درنگ شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

مرآت- جناب گلریز! از نگاه شما به عنوان یک شهروند ایرانی و یک شخصیت باسابقه فرهنگی، مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب شامل چه مواردی هستند؟

در ابتدا باید خدا را شکر کنم که در کشورم چنین انقلابی به وقوع پیوست و نه تنها ایران بلکه جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. امیدوارم که انقلاب ما تداوم پیدا کند و به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) بپیوندد و ما هم از سربازان آن امام(عج) باشیم و عمری داشته باشیم تا بتوانیم سرود عدالت جهانی را در آن زمان بخوانیم. اما در ادامه باید بگویم که انقلاب اسلامی فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است اما با این وجود دستاوردهای فراوانی داشته‌ایم.

ما در زمان طاغوت نمی‌توانستیم خودمان تصمیم بگیریم؛ بنابراین استقلال واقعی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. ایرانِ پیش از انقلاب در اختیار آمریکا و هم‌پیمانانش بود و مسئولان وقت حتی برای آب خوردن از آمریکا اجازه می‌گرفتند اما قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره) و وقوع انقلاب اسلامی سبب شد که ما استقلال واقعی را پیدا کنیم.

نکته دیگر آن که مردم به ویژه در اوایل انقلاب با همبستگی، همدلی و همزبانی، به رغم میل دشمنان این مرز و بوم توانستند کارهای نشدنی را انجام بدهند. اتحاد مردم از دیگر دستاوردهای بسیار بزرگ انقلاب بود. در هیچ کشوری سابقه ندارد که 98 درصد مردم به نظام جدید حاکم رأی بدهند. از طرفی دشمنان پس از وقوع انقلاب اسلامی دست به کار شدند و به ما تاختند و همان ابتدا یک جنگ را به ما تحمیل کردند.

وقتی به اوایل جنگ برمی‌گردیم و از خودگذشتگی‌ها را به یاد می‌آوریم می‌بینیم که در شرایطی که نیمی از جهان پشت صدام بودند، مردم ما با اتحاد و با قدرت در برابر دشمنان ایستادند. این اتحاد همچنان ادامه دارد اما دشمن بیکار ننشسته است. آن‌ها در اتاق‌های فکرشان بررسی می‌کنند که چگونه می‌توانند اتحاد مردم را خدشه‌دار کنند. متأسفانه با ترفندهایی که دشمنان به کار می‌بندند، اتحاد مردم رفته‌رفته کم‌رنگ‌تر شده است.

نسبت به دستاوردهای هسته‌ای کم‌لطفی و بی‌مهری شده است

سومین مسأله مربوط به دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی است. انقلاب باعث شد که ما به پیشرفت‌های علمی بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم. در عرصه هسته‌ای دانشمندان ما کارهای بزرگی انجام داده‌اند. درست است که نسبت به این دستاوردها کم‌لطفی و بی‌مهری شده است اما نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد. هررروز به شمار جوانان دانشمند ما افزوده می‌شود.

ما هرگاه که اراده کنیم می‌توانیم آن‌چه را که در حوزه هسته‌ای از دست داده‌ایم بازسازی کنیم. ما علم و توانایی این کار را کسب کرده‌ایم اما ممکن است اکنون به خاطر برجام از عملیاتی کردن این دانش دست برداشته باشند. در فناوری‌های فضایی، نانوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و پزشکی هم پیشرفت‌های قابل توجهی در دوران پس از انقلاب صورت گرفته است.

پیش از انقلاب کسب رتبه‌های جهانی در حوزه ورزش بانوان سابقه نداشت

بارها در رسانه‌ها عنوان شده است ما از نظر پیشرفت علمی در منطقه اول هستیم و در جهان در رتبه‌های بسیار بالایی قرار داریم. ورزش ما و به ویژه ورزش بانوان، پس از انقلاب پیشرفت قابل توجهی داشته است. برخی از بانوان ما در شماری از رشته‌های ورزشی به رتبه‌های اول جهانی دست پیدا کرده‌اند. این‌ها اتفاقاتی است که در ایران سابقه نداشته است.

در حوزه فرهنگی هم ما در دهه‌های 60 و 70 پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم. من قبل از انقلاب را هم درک کرده‌ام و در آن زمان به فعالیت‌های فرهنگی مشغول بودم و در حوزه موسیقی‌های ایرانی و ملی فعالیت می‌کردم. قبل از انقلاب افراد خاصی بودند که با شعرای بزرگ ما، مثل حافظ و سعدی و مولانا آشنا بودند اما بعد از انقلاب ضمن این که آشنایی مردم با این شعرا تعمیق شد، افراد جوان خبره‌ای پا به عرصه شاعری گذاشتند.

امروز شاعران جوان بسیار چیره‌دستی داریم و این از دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود. 6 هزار سابقه فرهنگی ایران پس از انقلاب شکفته‌تر شد. در برهه‌هایی از زمان در رابطه با موسیقی ارزشی اقدامات خوبی صورت گرفت. این نکته نیز حائز اهمیت است که دشمنان در برهه‌ای از زمان دید که ما در حوزه فرهنگ در حال پیشرفت هستیم. آن‌ها دیدند که در عرصه نظامی حریف ملت ایران نشدند، بنابراین جنگ فرهنگی یا جنگ نرم را آغاز کردند.

این جنگ از دهه 80 آغاز شد و پول‌های زیادی نیز در این راستا خرج کردند. متأسفانه تلاش مسئولان فرهنگی ما از دهه هشتاد تا به امروز کم بوده است. رهبر انقلاب کرارا در جلسات مختلف به این مسأله پرداخته و گفته‌اند که دشمنان با جنگ فرهنگی به سراغ ما آمده‌اند. من در این زمینه انتقادات زیادی به مسئولان دارم. گاهی شده که مسئولان بلندپایه فرهنگی هم گول تبلیغات خارجی‌ها خورده‌اند.

از دهه 80، موسیقی ما تحت تأثیر موسیقی‌های خارجی قرار گرفت

من در جلساتی که مسئولان بلندپایه کشور هم حضور داشته‌اند، این نکات را مطرح کرده‌ام و وقتی فرمایشات رهبر انقلاب را گوش می‌دهم می‌بینم که ایشان هم در حوزه فرهنگ دل خونی دارند. متأسفانه از دهه هشتاد به بعد موسیقی ما تحت تأثیر موسیقی‌های خارجی و موسیقی رپ قرار گرفته است و ضمن این که به طور کلی در حوزه موسیقی پسرفت داشته‌ایم، آمار کار موسیقایی انقلابی ما به صفر رسیده است!

نه در صداوسیما و نه در دیگر رسانه‌ها چیزی از موسیقی‌های انقلابی پخش نمی‌شود. بسیاری از جشنواره‌های انقلابی که در دهه‌های گذشته برگزار می‌شد تعطیل شده است و موسیقی‌های مبتذل جای موسیقی‌های فاخر پیشین را گرفته است. اگر موسیقی پاپِ خوبی بود، انسان دلش نمی‌سوخت اما می‌بینید که موسیقی‌هایی با اشعار مبتذل و با محتوای عشق‌های رختخوابی و عشق‌های زمینی چقدر زیاد شده‌اند.

من گاهی از ظاهر برخی از خوانندگان هم واقعا خجالت می‌کشم. آن‌ها پول‌های عجیب و غریبی هم می‌گیرند. من حیرت می‌کنم که چه کسی این پول‌ها را به آن‌ها می‌دهد؟ هریک از آن‌ها هم یک مدیر برنامه دارند!

هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر مافیای موسیقی در ایران بایستد!

مرآت- برخی خوانندگان در عصر ما سلطنت می‌کنند!

بله! من فکر می‌کنم در ایران یک مافیای موسیقی وجود دارد که پشت‌پرده آن برخی از کشورهای خارجی هستند. دو مافیا در کشور ما وجود دارد که هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آن بایستد! یکی مافیای خودروست! شما ببینید کسی در این کشور هست که حریف مافیای خودرو شود؟ و دوم هم مافیای موسیقی است که میلیون‌ها تومان برای آن پول خرج می‌کنند.

خود غربی‌ها اقرار کرده‌اند که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. متأسفانه جوانان ما، مسئولان فرهنگی ما و رسانه‌ها، روزنامه‌ها و برخی از شبکه‌های تلویزیونی ما به سمت این مافیا کشیده شده‌اند. ما که مخالف موسیقی پاپ نیستیم. ما می‌گوییم موسیقی باید شعر خوب و ملودی خوب داشته باشد. اگر دقت کنید می‌بینید که ملودی بسیاری از موزیک‌های پاپ درست شبیه یکدیگرند!

اشعار بی‌محتوا واقعا یک خطر بزرگ است و من فکر می‌کنم که مسأله اساسی، تبلیغات است. پول‌های کلانی خرج این تبلیغات می‌شود و این تبلیغات باعث می‌شود که ما از هر قشری که باشیم تحت تأثیر قرار بگیریم. این مسائل واقعا دلِ اهل دل را خون کرده است. هرچه می‌گوییم هم فایده‌ای ندارد. متأسفانه ما در این حوزه قدری پسرفت داشته‌ایم و امیدوارم که مسئولان فرهنگی ما به هوش بیایند و لااقل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اتکاء کنند و ببینند که رهبری چقدر بر مسأله موسیقی مناسب و سرودهای انقلابی تأکید دارند.

اخیرا نامه‌ای هم از ایشان منتشر شد که در آن تأکید شده بود که باید به فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب و دفاع از حرم بپردازید. نمی‌دانم چرا به این مسائل توجه نمی‌شود و این بی‌توجهی اتفاق خطرناکی است که فرهنگ موسیقی ما را تحت تأثیر قرار داده است. نکته دیگر آن است که موسیقی انقلاب و مقاومت، موسیقی‌ای است که واقعا همه آن را دوست دارند.

خیلی از کارشناسان مذهبی و مراجع ما که موسیقی را حرام می‌دانستند، موسیقی‌های حماسی و موسیقی‌هایی که برای شهدا و مدافعان حرم ساخته می‌شود را گوش می‌دهند.

در رابطه با موسیقی انقلابی بسیار کوتاهی شده است

بسیاری از مذهبیون و روحانیون ما به این موسیقی راغب هستند. ما داریم این امتیاز بزرگ را از دست می‌دهیم. آیا این یک امتیاز بزرگ نیست که علمای ما موسیقی مربوط به شهید مطهری و مدافعان حرم را گوش بدهند؟ در این رابطه بسیار کوتاهی شده است. ما پیروزی جبهه مقاومت در برابر داعش را شاهد بودیم و کسی همچون سردار سلیمانی یکی از چهره‌های تأثیرگذار در این پیروزی بود اما ما برای این مسأله کاری نکردیم.

ما خودمان دست‌بکار شدیم و صبح پیروزی 2 را ساختیم. ساخت کار برای شهید حججی می‌توانست بازتاب‌های بسیار خوبی داشته باشد اما متأسفانه ما در این رابطه قدری کوتاهی کردیم و من در این رابطه به برخی از مسئولان فرهنگی انتقادات بسیار شدیدی دارم.

مرآت- هرچند که ممکن است برخی از مسئولان این مسأله را باور نداشته باشند اما ما در یک جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم. موسیقی یک ظرفیت معظم برای مقابله با دشمن در این جنگ است. بخشی از مشکلات ما در حوزه موسیقی ناشی از اقدامات دشمنان است اما نمی‌توان انکار کرد که تغافل مسئولان در این زمینه بسیار اثرگذار است. ریشه این غفلت از نگاه شما کجاست؟ چرا ما در حوزه جنگ نرم، از ظرفیت موسیقی ناب ایرانی غفلت کرده‌ایم؟

در حال حاضر موسیقی واقعا یک سلاح فرهنگی است. مسأله تبلیغات در همه کشورها حرف اول را می‌زند. در دنیای امروز هزینه تبلیغات بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید یک محصول را شامل می‌شود. اما جالب است که در حوزه موسیقی با تبلیغات نادرست بسیار زیادی مواجه بوده و هستیم و رسانه‌های ما نیز به این امر دامن می‌زنند و با این موج تبلیغاتی همراه شده‌اند.

مردم هنوز خجسته‌باد این پیروزی را زمزمه می‌کنند

من در گفتگو با برخی از مسئولان فرهنگی از آن‌ها شنیدم که ما باید خودمان آثاری مثل آثار غربی‌ها بسازیم که جوان‌های ما به سمت آن‌ها گرایش پیدا نکنند! این حرف بسیار عجیبی است و دقیقا به معنی آن است که جوان‌ها را از چاله بیرون بیاوریم و به چاه بیندازیم. مردم برخی از کارهای انقلابی را هنوز هم زمزمه می‌کنند. خجسته‌باد این پیروزی، شهید مطهری، سرود ایران و بسیاری از سرودهای حماسی هنوز پس از گذشت 40 سال در خاطر مردم هست.

گاهی کسانی در خیابان مرا می‌بینند و می‌گویند آقای پیروزی؟! مسأله، مسأله تبلیغات است و دشمن متوجه این امر شده است. شما می‌دانید که رسانه‌های خارجی چقدر در این حوزه برنامه می‌سازند و چقدر در حوزه موسیقی تبلیغ می‌کنند. کار رادیو و تلویزیون ما تربیت خواننده شده است! برنامه‌هایی مثل شب‌کوک و... می‌سازند که تماما به خوانندگی می‌پردازند.

جریان‌هایی هستند که تب خوانندگی را به جامعه تزریق می‌کنند

مرآت- برنامه‌هایی که عمدتا هم تقلیدی هستند.

بله دقیقا. علاوه بر این چند روز قبل تبلیغی را دیدم اگر می‌خواهید آلبوم بسازید ما با فلان قیمت در خدمت شما هستیم! هرکس ما را در خیابان می‌بیند می‌گوید فرزند من می‌خواهد خواننده شود؛ کجا باید او را به کلاس بفرستم؟ بالا گرفتن تب خوانندگی به واسطه یک جریان تبلیغاتی صورت گرفته است. بخواهیم یا نخواهیم موسیقی یکی از بخش‌های اثرگذار فرهنگ ماست.

تکرار می‌کنم که به نظر من مافیایی پشت این مسأله وجود دارد.

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟