فعالیت‌های مجازی کانون‌ها، باعث غیبت فیزیکی افراد در مساجد نشود


فعالیت‌های مجازی کانون‌ها، باعث  غیبت فیزیکی افراد در مساجد نشود

طاهریان گفت: فعالیت‌های کانون‌های مساجد در فضای مجازی، باعث کمرنگ شدن حضور فیزیکی افراد در مساجد نشود.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «مرتضی طاهریان» در تشریح دلایل تشکیل معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی کانون‌های مساجد و برخی اقدامات این معاونت، گفت: امروز فضای مجازی موضوعی است که دغدغه بسیاری از دلسوزان نظام است. علاوه بر خانواده‌ها، متولیان حوزه فرهنگ و در رأس همه مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع دغدغه دارند. عدّه‌ای نگران آسیب‌های فضای مجازی هستند؛ عدّه‌ای آن را یک فرصت می‌دانند برای این که بتوانیم با استفاده از این ابزار به اهداف عالی خود دست پیدا کنیم و به عبارتی آن را یک راه میان‌بر، سریع و بسیار تاثیرگذار می‌دانند.

سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی ‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: بنابراین هرکس از یک منظر به این مقوله نگاه می‌کند. اما در این بین نوع نگاه و زاویه دید مقام معظم رهبری به این مسئله می‌تواند چراغ راه ما باشد. آنچه از فرمایشات معظم له برمی‌آید این است که نمی‌توان و نباید نسبت به تحولات روز جامعه بی تفاوت بود و بهترین راه مواجه با این تحولات، «مدریت‌کردن» آنها است.

طاهریان افزود: معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد در این مسیر ابتدا باید فضای مجازی و اقتضائات آن را به خوبی بشناسد و به خوب بشناساند و در گام بعد بتواند از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کند. ما باید این هنر و این قدرت را داشته باشیم که بتوانیم از این ظرفیت بسیار عظیم، نهایت استفاده را برده و تهدیدات آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به فلسفه وجودی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: مبنای تشکیل کانون‌های مساجد، تقویت ارتباط میان نوجوانان، جوانان و حتی کودکان با مسجد است. بنابراین در عرصه فضای مجازی هم باید به این هدف برسیم. یعنی فعالیت و حضور ما در فضای مجازی باید دو ویژگی داشته باشد نخست این‌که به تقویت ارتباط نسل جوان و نوجوان با مسجد منجر شود و دوم این که معرفی هر چه بهتر و شایسته‌تر ظرفیت‌های موجود در مساجد برای عموم مردم و مخاطب‌ها را به همراه داشته باشد.

طاهریان در تشریح بیشتر این ویژگی‌ها گفت: به عبارت دیگر ما از ابزار فضای مجازی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم توانمندی‌های بچه‌های مسجد را به دیگران‌ معرفی کنیم. امروز شما به راحتی می‌توانید در عرض٣٠ ثانیه یک پیام را نه تنها در داخل کشورکه حتی به خارج از کشور منتقل کنید و مخاطب شما در هر جایی از دنیا که باشد با یک دسترسی ساده به اینترنت این پیام را دریافت می‌کند و شما می‌توانید آن تشنگی، عطش و حّس معنویتی که در ضمیر انسان‌ها وجود دارد را جذب کرده و به سمت مسجد سوق دهید.

فعالیت‌های مجازی کانون‌ها، باعث  غیبت فیزیکی افراد در مساجد نشود

سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: چگونه‌ است که یک بازی در فضای مجازی طراحی می‌شود و به قدری تاثیرگذاری داردکه حتی می‌تواند مخاطب را تا مرز خودکشی پیش ببرد. چرا ما نتوانیم از این بستر برای حضور بیشتر مخاطب در مسجد استفاده کنیم.

وی افزود: نکته‌ای که در این فرایند باید نسبت به آن توجه داشته باشیم این است فعالیت‌های کانون‌های مساجد در فضای مجازی، باعث کمرنگ شدن حضور فیزیکی بچه‌ها در مسجد نشود. به‌ عنوان مثال آموزش‌ در فضای مجازی را جایگزین آموزش چهره ‌به چهره و حضوری نکنیم. چرا که برکت کار فرهنگی در مسجد، به همان حضور فیزیکی در فضای مسجد و به ارتباط مستقیم مترّبی با مربی است. بنابراین رویکرد ما در استفاده از فضای مجازی هم تقویت و استحکام بخشیدن به این ارتباط است و در این راستا تلاش می‌کنیم.

طاهریان درهمین رابطه به موضوع نقش فضای مجازی در تسهیل‌ ارائه خدمات به اعضای کانون‌ها اشاره کرد و گفت: اولویت اول برای ما در همه برنامه‌ها و اقدامات، حضور فیزیکی در فضای مسجد است اما می‌توانیم از طریق فضای مجازی در برخی فعالیت‌ها و آموزش‌ها تسهیل ایجاد کنیم. به عنوان مثال ممکن است مخاطب من در هفته فقط٤ساعت برای حضور در مسجد و آموزش دیدن وقت‌ داشته باشد حالا اگر بخشی از این آموزش‌ها از طریق فضای مجازی به او ارائه شود مخاطب می‌تواند در هر ساعت از شبانه روز که فرصت دارد آنها را دنبال کند.

وی در بخشی از سخنان خود به یکی از آسیب‌های موجود در این زمنیه اشاره و تصریح کرد: همه اذعان دارند که ارتباط بیش از حد با فضای مجازی به خانواده آسیب می‌زند. بنابراین ما باید متوجه این نکته باشیم که همین فعالیت‌های مجازی کانون‌ها، آسیب زا نباشد. یعنی به خانواده و ارتباطات خانوادگی صدمه وارد نکند. در واقع هنر و میزان تاثیرگذاری ما اینجا خود را نشان می‌دهد. اگر مخاطب ما به عنوان مثال ١٥ دقیقه از وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کند، نوع کار و حضور ما در فضای مجازی باید به قدری قدرتمند و جذاب باشد که مخاطب در همان بازه زمانی ١٥ دقیقه به دنبال برنامه‌های کانون‌های مساجد در فضای مجازی باشد.

طاهریان در ادامه و در رابطه با اهداف و اقدامات انجام شده در این معاونت گفت: آماده‌کردن «طرح جامع فضای مجازی‌کانون‌های مساجد» یکی از برنامههای در دست اقدام ما است که امیدواریم تا پایان بهمن ماه به اتمام برسد. تشکیل «شورای فضای مجازی» در ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از دیگر اقداماتی است که انجام گرفته است. این شورا سیاستی واحد، منسجم و متقن در حوزه فضای مجازی را برای ما ترسیم می‌کند و لحظه به لحظه بر اجرای آن نظارت دارد، میزان پیشرفت کار و موانع مسیر را رصد کرده و برای رفع موانع تدبیر می‌کند.

فعالیت‌های مجازی کانون‌ها، باعث  غیبت فیزیکی افراد در مساجد نشود

برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران این عرصه از دیگر اقداماتی بود که وی ضمن اشاره به آن، خاطرنشان کرد: نشست هم‌اندیشی «بازشناسی ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت روابط مردم و مسجد» از جمله همین نشست‌ها بود که چندی پیش برگزار شد. شناسایی ظرفیت‌های بچه‌ها وکانون‌های مساجد در فضای مجازی نیز از دیگر اهداف ما است.

سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی کانون‌های مساجد یادآور شد: علاوه بر این موارد، ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال‌زایی نیز را می‌توان از طریق فضای مجازی برای بچه‌های مسجد بسترسازی کرد. کانون‌های مساجد می‌توانند کالاهایی را که خود بچه‌های مسجد آن‌ها را تولید کرده‌اند را وارد چرخه اقتصاد کند.

طاهریان ادامه داد: اقدام مهم دیگر ما در این زمینه راه‌اندازی «پرتال جامع بچه‌های مسجد» است که بر پایه وب طراحی شده و کلیه اطلاعات مربوط به اعضاء و مسئولان کانون‌های مساجد کشور و اقدامات و فعالیت‌های‌ انجام شده آنها در این پرتال ثبت می‌شود. این پرتال به نوعی کارنامه و رزومه‌ی کاری کانون‌ها است و اهمیت آن به این دلیل است که کلیه برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های ستاد از کانون‌ها بر اساس اطلاعات این پرتال صورت می‌گیرد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج