فشار برخی از سیاسیون به کمیسیون انتخابات/ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی طی 2 تا 3 هفته آینده اعلام می‌شود


فشار برخی از سیاسیون به کمیسیون انتخابات/ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی طی 2 تا 3 هفته آینده اعلام می‌شود

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نتایج انتخابات مجلس افغانستان بعد از 3 ماه و با چالش‌های فراوان روز گذشته با اعلام نتایج مقدماتی کابل به پایان رسید و اسامی افراد منتخب و راه یافته به پارلمان این کشور مشخص شد. هرچند کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است که این نتایج مقدماتی بوده و احتمال بروز تغییرات در آن وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان و مقامات افغانستان دلیل این تاخیر را مشکلات بسیار کمیسیون انتخابات این کشور در مدیریت این فرآیند مهم عنوان کرده و ضعف کمیسیون را دلیل اصلی آشوب ایجاد شده در این پروسه سیاسی مهم دانستند.

«ذبیح الله سادات» سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در این خصوص معتقد است که با توجه به مکانیسم‌هایی که در انتخابات پارلمانی اتخاذ شد، نسبت به انتخابات گذشته شاهد تخلفات کمتری بوده و افرادی نیز که قصد تقلب داشتند آراء آنان حذف شد،‌ بنابراین ادعای تقلب گسترده در این انتخابات محلی از اعراب ندارد.

وی می‌گوید استفاده کمیسیون انتخابات از 3 ابزار لیست رای دهندگان، سیستم بایومتریک و ناظران انتخابات باعث شد که تخلفات نسبت به گذشته کمتر شده و سعی خواهیم کرد با رفع ایرادات شاهد تقلب کمتری در آینده باشیم.

سادات دلیل اصلی به تاخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را صرفا دلیل فنی و احتیاج به زمان برای انجام اصلاحات دانسته و تاکید می‌کند که انتخابات در زمان تعیین شده برگزار می‌شود.

به همین بهانه با «ذبیح الله سادات» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

فارس: چرا انتخابات در افغانستان با تاخیر بسیار زیادی اعلام شد و دلیل این امر چه بوده است؟

مشکلات بسیاری در این انتخابات وجود داشت و با توجه به چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، بخصوص در زمان 28 میزان که همزمان با آغاز انتخابات بود، کمیسیون با توجه به اعتمادی که مردم به آن داشت و با وعده‌های قبلی بر انجام به موقع انتخابات این پروسه سیاسی برگزار و با وجود چالش‌های بسیار روز گذشته با اعلام نتایج آخرین ولایت یعنی کابل به طور رسمی این انتخابات به پایان رسید.

فارس: ادعای تقلب تا چه مقدار در روند انتخابات صحت دارد و کمیسیون برای جلوگیری از تقلب چه راهکاری را انجام داد؟

این ادعای تقلب به آن صورتی که گفته شده واقعیت ندارد و دلیل این امر استفاده از مکانیسم‌هایی بود که در این دوره نسبت به انتخابات گذشته استفاده شده است. اگر انتخابات فعلی را با انتخابات گذشته مقایسه کنیم شاهد این موضوع خواهیم بود که در انتخابات پارلمانی فعلی با مشکلات کمتر و در نتیجه ادعای تقلبی کمتری مواجه بودیم.

همچنین استفاده از مکانیسم‌های جدید باعث شد افرادی که نیت تقلب در سر داشتند تا حد زیادی در این کار موفق نشوند و نتایج ابتدایی هم نشان می‌‌دهد که تخلفات در انتخابات بسیار کم بوده و عده‌ای هم که کوشش کردند با تقلب برای خود رای جمع کنند، آرای آنها حذف شده است.

فارس: مکانیسم‌هایی که در انتخابات فعلی اتخاذ شده به چه صورت بوده و تا چه میزان توانسته است جلوی تخلف در انتخابات را بگیرد؟

برای بار اول در افغانستان لیست رای‌دهندگان را داشتیم که در انتخابات پارلمان از آن استفاده کردیم و همچنین تجربه جدیدی در حوزه استفاده از سیستم بایومتریک داشتیم و این 2 ابزار بسیار مهم به کمیسیون در کاهش تخلفات انتخاباتی کمک کرده و سعی خواهیم کرد با حذف نقاط ضعف و مشکلاتی که با آن مواجه بودیم از این 2 ابزار برای انتخابات آتی استفاده کنیم.

همچنین از سوی دیگر بیش از 500 هزار ناظر بین‌المللی و ملی از این فرآیند انتخابات نظارت کردند و این امر نیز به شفافیت انتخابات بسیار کمک کرد. بنابراین مجموع عوامل گفته شده باعث شد تا نسبت به گذشته شاهد تخلفات کمتری باشیم.

فارس: در برخی از شهرهای افغانستان از جمله هرات و کابل شاهد اعتراضاتی در زمینه وجود تقلب در انتخابات بودیم. دلیل این امر چه بوده و این افراد چگونه قادر هستند اعتراضات خود را به گوش مسئولان برسانند؟

2600 نفر در انتخابات پارلمان شرکت داشتند و تنها 250 نفر از این افراد قادر هستند به مجلس راه بیابند، بنابراین این افراد از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا در پارلمان رای بیاورند و چون عده‌ای اسامی آنها در نتایج مقدماتی نیامده است، با عنوان کردن تقلب به دنبال تشویش اذهان مردم هستند. اما اگر از مردم افغانستان در مورد این انتخابات سوال شود به طور قطع از برگزاری آن رضایت خواهند داشت.

فارس: عده‌ای اعتقاد دارند که کمیسیون مستقل انتخابات توان مدیریت انتخابات را نداشته است؟ این گزاره تا چه حدی صحت دارد؟

یکسری مشکلات در روند انتخابات وجود داشته و ما همچنان با چالش در این حوزه مواجه هستیم. یکی از مهمترین مشکلاتی که در برگزاری انتخابات وجود داشته بحث امنیت فعلی در افغانستان است، فعالیت شبه نظامیان در سرتاسر افغانستان وجود داشته و آنها تلاش دارند تا به نهادهای ملی از جمله انتخابات ضربه زده و آنها را از مسیر درست خارج کرده و آن را ناکارآمد جلوه دهند و قصد دشمن در نهایت ضربه زدن به دمکراسی نوپای افغانستان و از بین بردن این روند است، اما با در نظر گرفتن این شرایط باز هم کمیسیون انتخابات را برگزاری کرد هرچند در این راه با مشکلاتی بسیاری مواجه بود ولی تا حد قابل قبولی انتخابات را به خوبی مدیریت کرد.

فارس: دلیل به تاخیر افتادن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان چه بود؟ آیا فشارهای بیرونی باعث این عامل بوده است؟

انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر و در 29 سرطان برگزاری خواهد شد، در نشستی که کمیسیون با تمامی طرفین داشت این تصمیم گرفته شده و دلیل این امر آن است که ما نتوانستیم در موعد تعیین شده شرایط و کارهایی را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم و این امر باعث به تعویق افتادن انتخابات شده است.

برگزاری چندین انتخابات به صورت همزمان آن‌ هم به ظرفیت و مشکلات فعلی که کمیسیون با آن مواجه است و تلاش کردیم با توجه به مشکلاتی که در انتخابات گذشته وجود داشت و برای رفع این عوامل انتخابات با 3 ماه تاخیر برگزار شود.

بنابراین هرگونه اصلاحات نیازمند وقت کافی در این رابطه است و بنابراین تصمیم گرفته شد برای رفع ایرادات و انجام اصلاحات و همچنین آمادگی برای برگزاری چندین انتخابات یعنی ریاست جمهوری، شورای شهر و پارلمان غزنی با 3 ماه تاخیر برگزار شود.

فارس: ادعای فشار برای صلح با طالبان دلیل تاخیر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نبوده است؟

کمیسیون یک نهاد مستقل است و کار آن نیز صرفا برگزاری انتخابات می‌باشد و از سوی دیگر نهادهای سیاسی وجود دارد که کار آنها برقراری صلح و ایجاد ثبات در افغانستان است. بنابراین مسئولیت کمیسیون مشخص بوده و به دنبال انجام هرچه بهتر وظایف خود است.

فارس: آیا احتمال این وجود دارد که تاریخ انتخابات ریاست جمهوری که در ماه سرطان تعیین شده مجددا تغییر کند؟

عملیات انتخابات برای ماه سرطان تنظیم شده و فاز تبلیغ در این رابطه آغاز شده است و انشالله در تاریخ 29 ماه سرطان انتخابات برگزار خواهد شد.

فارس: با توجه به اینکه نتایج مقدماتی انتخابات پارلمان اعلام شده،‌ آیا تاریخ دقیق اعلام نتایج نهایی مشخص است؟

نتایج ابتدایی به کمیسیون شکایات ارسال شده و این کمیسیون در حال بررسی است. انتظار می‌رود که نتایج نهایی انتخابات 2 یا 3 هفته دیگر اعلام شود.

فارس: آقای سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که انتخابات برگزار شده در شان مردم نیست و گفت برگزاری این گونه انتخابات باعث خواهد شد مردم به روندهای سیاسی اعتماد نکنند، باتوجه به این گفته‌ها آیا این موضوع بر روی مشارکت مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود؟

خواست ما از سیاسیون این است که تلاش‌های کمیسیون را باچنین گفته‌هایی زیرسوال نبرند و به استقلال کمیسیون احترام بگذارند و همچین به دنبال فشار به کمیسیون برای پیگیری خواست خود نباشند. کمیسیون مستقل بوده و تلاش خواهد کرد تا با تمام قوا به کار خود که برگزاری انتخابات است ادامه دهد.

فارس: اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟

از شما و خبرگزاری فارس تشکر می‌کنم.

/انتهای پیام/

فشار برخی از سیاسیون به کمیسیون انتخابات/ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی طی 2 تا 3 هفته آینده اعلام می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا