سرباز پارسی درسرزمین پارت


سرباز پارسی درسرزمین پارت

نقش برجسته سرباز هخامنشی تا 24 بهمن در موزه بزرگ خراسان میهمان مشهدی‌هاست


شهرآرا آنلاین - زهرا اسکندریان - قسمتی از تاریخ ایران‌زمین بعد از گذراندن 80 سال پرماجرا در خارج از کشور، به موزه بزرگ خراسان آمده است. روزگاری را بر روی بدن یکی از سربازان در ساختمان اصلی محوطه باستانی تخت‌جمشید بوده و بعد از آن در دستان یکی از کاوشگران آمریکایی به‌صورت غیرقانونی از ایران خارج می‌شود. به موزه هنرهای زیبای کانادا اهدا می‌شود، اما بعد از 60 سال دوباره به سرقت می‌رود. دراین‌میان بعد از پیداشدن، یک شرکت مجموعه‌دار اشیای هنری آن را در لندن، ماستریخت هلند و نیویورک به فروش می‌گذارد. قیمت پایه برای حراج این قطعه تاریخی هخامنشی یک‌میلیون و 200هزار دلار بوده، اما همین یک سال پیش توسط دادستانی منطقه منهتن نیویورک مصادره و با دیپلماسی دولت تدبیر و امید، به زادگاهش ایران برمی‌گردد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، مهرماه امسال که از سفر نیویورک به تهران برمی‌گشت، نقش برجسته سرباز هخامنشی را هم با خود به ایران آورد.

سرباز هخامنشی حالا بعد از گذشت حدود 80سالِ پرماجرا، به ایران آمده است. چندروزی را در پایتخت میهمان تهرانی‌ها بود و چند روز پیش به مشهد سفر کرد. دیشب در موزه بزرگ خراسان در کوهسنگی رونمایی شد و هسته خالی مرکزی موزه را پر کرد. در فضای سفید و دایره‌مانند این موزه، یک قطعه سنگ 20 در 20 سانتی‌متر حالا همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است. هم ازاین‌جهت که سرباز پیرِ ایرانی به آمریکا، اروپا و دوباره آمریکا رفته و درنهایت با دیپلماسی به وطن بازگشته، داستان جالب و هیجان‌انگیزی است و هم ازآن‌جهت که تاریخ 2هزارو500ساله ایران را در سر خود و در ذره‌ذره تراشکاری‌هایش دارد. سرباز هخامنشی تا 24بهمن‌ماه در مشهد است و بعد از اینجا به سیستان‌وبلوچستان می‌رود. خیلی‌ها گفته‌اند که احتمالا بعد از سیستان‌وبلوچستان به روی بدن خودش در تخت جمشید برگردانده شود و خیلی‌ها هم می‌گویند این سر، داستان و ماجرای خود را دارد و باید به‌تنهایی در موزه‌ شیراز نگهداری شود.

غلامعباس ارباب‌خالص، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال‌شرق، برای رونمایی از این شئ تاریخی به موزه خراسان آمد و در مراسم رونمایی اظهار کرد: ما با مشاهده این اثر تاریخی به تمدن بزرگ خودمان می‌بالیم. این درحالی‌ است که کشورهای دیگر می‌خواهند آن را به سرقت ببرند.

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، نیز در این مراسم اظهار کرد: نقش برجسته سرباز هخامنشی یکی از نمادهای دیپلماسی است در آثار به‌غارت‌رفته هویت ایران. این امر مهم با همکاری‌ها و حمایت‌های رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سازمان گردشگری به اینجا آمده است. هیئت گردشگری ترکیه‌ای، سرکنسول‌های کشورهای پاکستان و عراق، محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و تعدادی از شهروندان برای رونمایی از این اثر به موزه بزرگ خراسان آمده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)