20 سریال در بخش نمایشی جشنواره جام جم باهم رقابت خواهند کرد


20 سریال در بخش نمایشی جشنواره جام جم باهم رقابت خواهند کرد

تهران- ایرنا- مسعود احمدی افزادی دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم با اشاره به اینکه 20 سریال برای رقابت در این جشنواره انتخاب شده اند، گفت: این مجموعه ها از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج و یک اثر از شبکه نسیم ارسال شده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم از دی ماه امسال کار خود را آغاز کرده است، 11 کمیسیون تخصصی در این جشنواره آثار تولید شده در صدا وسیما را مورد بررسی قرار خواهند داد، مسعود احمدی افزادی مدیرفعلی شبکه آموزش، به عنوان دبیر پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم انتخاب شده است.
او در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از جزییات این دوره جشنواره تلویزیونی جام جم می گوید.

- ایرنا: چرا در پنجمین جشنواره تلویزیونی شاهد تعدد و تخصصی شدن کمیسیون ها هستیم؟
- احمدی افزادی: ما امسال کمیسیون تخصصی را در این جشنواره ایجاد کردیم که بتوانیم برنامه‌های برتر را به داخل اختتامیه دعوت و از برنامه‌های برگزیده در کمیسیون ها تقدیر کنیم و تصمیم داشتیم که موقعیتی را ایجاد کنیم که باعث شود داوران کمیسیون ها و دبیران و کارشناسان در همان موقعیت با هم بحث و مواردی را بررسی کنند و در کل یک موقعیت تخصصی داشته باشیم تا بهره ما از این جشنواره بیشتر شود.

- ایرنا: چند اثر در بخش مسابقات به جشنواره ارائه شده است؟
- احمدی افزادی: در بخش مسابقات 29 اثر، در بخش پویانمایی 45 اثر از مرکز صبا و شبکه‌ها و در بخش برنامه‌های ترکیبی 68 اثر به جشنواره ارائه شده است.
همچنین در حوزه فضای مجازی در بخش سایت شبکه، اطلاع‌ رسانی شبکه‌ها و شبکه‌های مجازی 51 اثر، در حوزه دوبلاژ از میان 2200 ساعت فیلم و سریال 88 اثر، در حوزه آثار نمایشی 20 سریال از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج و یک اثر از شبکه نسیم برای مرحله داوری به کمیسیون‌های جشنواره جام‌جم راه یافته ‌اند.

- ایرنا: دبیر کمیسیون نمایش و ترکیبی چه کسانی هستند؟
- احمدی افزادی: در کمیسیون نمایش، حسین کرمی و در کمیسیون برنامه‌های ترکیبی مجید زین العابدین دبیر هستند.

- ایرنا: آیا زمان پخش، جزو مواردی بود که برای شرکت سریال ها در این جشنواره در نظر گرفته شود؟
- احمدی افزادی: بله، سریال‌ها و برنامه‌هایی که از شهریور سال گذشته تا پایان آذرماه امسال روی آنتن رفته‌اند امکان ورود به مرحله داوری را دارند.

- ایرنا: پس با این توصیفات در پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم رقابت سنگینی بین سریال ها و سریال سازها رخ خواهد داد.
- احمدی افزادی: دقیقا، در پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم امسال در حوزه داوری رقابت سنگینی تری نسبت به سالهای گذشته خواهیم داشت، رقابتی بین سریال «بانوی عمارت»، «پایتخت»، «دلدادگان»، «پدر»، «بی قرار»، «محکومین»، «بچه مهندس دو» و چندین سریال دیگر خیلی جدی و دقیق خواهد بود.

- ایرنا: در میان کمیسیون های متعددی که در این جشنواره فعالیت دارند نام کمیسیونی به نام کمیسیون آگهی بازرگانی به چشم می خورد، در اصل کار این کمیسیون چیست و چه آثاری در آن بررسی می شوند؟
- احمدی افزادی: یکی از بحث‌های مهم در تلویزیون، آگهی‌ها و تبلیغات رسانه ای است، ما باید به شکل و محتوای آگهی‌ها توجه کنیم و امسال کمیسیون آگهی با دبیری آقای مهدوی‌ مهر مدیرکل بازرگانی سازمان کار خود را در این حیطه آغاز کرده است، باید قبول کرد آگهی و تبلیغات، امروز خود، یک رسانه است، می توان گفت در قالب آگهی بازرگانی نیز برنامه سازی هایی شکل گرفته و می‌گیرد.
دراین میان هرچه میزان نفوذ در آگهی‌ها بیشتر باشد میزان نقد و نظر هم بیشتر خواهد بود، امروز ما نمی‌توانیم از تاثیر آگهی‌ها در افکار عمومی غافل شویم و به همین دلیل برای اولین بار این حوزه، یک کمیسیون مجزا را به خود اختصاص داد.
کمیسیون آگهی بازرگانی به بررسی آثاری که در چارچوب آگهی بازرگانی ساخته خواهند شد می پردازد و بهترین آنها را انتخاب می کند، ایده های بکر دراین جشنواره برگزیده می شوند.

- ایرنا: آیا این جشنواره برنامه ای برای نقد و بررسی آثار از نگاه استعدادهای جوان و دانشجویان خواهد داشت؟
- احمدی افزادی: بله، قرار است ما در این جشنواره از دانشجویان دانشگاه های تخصصی مرتبط دعوت کنیم تا در کنار آنها بارعلمی و رسانه ای جشنواره را بالا ببریم، این موقعیت باعث می شود ما بتوانیم استعدادهای جدید را کشف و کمک کنیم تا این استعدادها رشد کنند.

- ایرنا: در جشنواره تلویزیونی جام جم امسال، برای اولین بار شاهد رقابتی میان هنرمندان دوبلور خواهیم بود دراین باره توضیحاتی دهید.
- احمدی افزادی: ما در کمیسیون دوبلاژ برای اولین بار وارد فضایی شدیم که پر است از صداها و کارهای ماندگار، ما 60 سال سابقه قبل از انقلاب و 40سال بعد از انقلاب در دوبله ایران را در این کمیسیون خواهیم دید.
در این جشنواره افرادی را خواهیم دید که تا پیش از این آنها را فقط شنیدیم، در حوزه دوبلاژ افراد اهل فن همچون ژرژ پطروسی و غلامعلی افشاریه از جمله داوران این مسابقه هستند که ما هم سعی کردیم علاوه ‌بر حضور دوبلورهای جوان از این دوبلورهای پیشکسوت نیز بهره بگیریم در این میان باید بگویم که احمد امیرحائری دبیر کمیسیون دوبلاژ و آماده‌سازی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم است.

- ایرنا: در کمیسیون مردمی چه نوع برنامه ها و آثاری توسط مخاطبان بررسی و انتخاب خواهد شد؟
- احمدی افزادی: صدا وسیما تا امروز همیشه سعی داشته با مخاطبانش ارتباط خوبی بر قرار کند از این رو موقعیتی ترتیب داده است که مردم بتوانند در این جشنواره نیز در کنار صدا وسیما بهترین های جام جم را انتخاب کنند، در کمیسیون مردمی، مخاطبان با انتخاب پنج برنامه، پنج برنامه ترکیبی، پنج مجری، پنج بازیگر زن و پنج بازیگر مرد در جشنواره مشارکت کنند.
- ایرنا: ما سالهاست که بدلکاران را در پشت صحنه برنامه و سریال سازی دیده ایم، افرادی که جانشان در دست می گیرند و برای بهتر و واقعی شدن صحنه های سریال ها تلاش می کنند اما تاکنون در جشنواره های متعدد رقابتی میان بدلکاران نداشته ایم، آیا در پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم شاهد برگزیده های این رشته خواهیم بود؟
- احمدی افزادی: درکمیسیون نمایش، ما شاهد رقابت این افراد با هم خواهیم بود.

ایرنا: نمی دانم اطلاع دارید یا خیر اما حتی کارت دعوت برای بدلکاران در جشنواره ها صادر نمی شود آیا شما به عنوان دبیر این جشنواره این مشکلات را حل خواهید کرد؟
- احمدی افزادی: بررسی این موضوع در برنامه کاری کمیسیون نمایش جشنواره امسال است، داوران کمیسیون نمایش درحال بررسی مواردی چون جلوه های ویژه، جلوه های میدانی و بدلکاری هستند و حتما امسال از این هنرمندان برای حضور در جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد.
در نظر بگیرید که صدا وسیما خانواده بسیار بزرگی دارد و شاید به خاطر همین تاکنون با کم و کاستی هایی رو به رو بودیم اما در این شک نکنید که سعی خود را خواهیم کرد تا پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم حرفه ای تر برگزار شود.
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم به دبیری مسعود احمدی افزادی در روز و شب هفتم اسفندماه مقارن با میلاد حضرت فاطمه (س) برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9210**3009

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403